Vi behöll den gamla tvättmaskinen när vi köpte en ny. Den här är en Bosch Maxx 1200 som jag fick reparera flera ggr; bl amotorkol, kretskort innan den slutade värma vattnet och vi köpte en ny.
Den gamla kopplades in på varmvatten och fick tjänstgöra med tvätt av lite grövre grjer; overaller, mattor etc.
På sistone har den börjat föra oväsen, främst när den centrifugerar och jag anade att det var lagren för trumman som gett upp, och mycket riktigt när jag tog av bakplåten så syntes att rostvatten runnit igenom vid axeln till remhjulet. Innan jag beställer ny sats för byte av lagren och packboxen så tog jag isär baljan och gjorde egna avdragare för att få loss lagren.
Det som slår mig är hur mycket smuts som samlats i rejält lager bakom trumman, det sitter dels på trummans bakvägg och dels på baljans vägg. Man ser ibland trådar om att tvättmaskiner luktar illa och det är kanske inte så konstigt då så mycket gegga kan samlas bakom trumman.
Värmeelementet har jag mätt lite på men det är inte avbrott i det så kanske det är helt ändå? Kan det vara den givare som sitter i elementets fäste?
Den gamla kopplades in på varmvatten och fick tjänstgöra med tvätt av lite grövre grjer; overaller, mattor etc.
På sistone har den börjat föra oväsen, främst när den centrifugerar och jag anade att det var lagren för trumman som gett upp, och mycket riktigt när jag tog av bakplåten så syntes att rostvatten runnit igenom vid axeln till remhjulet. Innan jag beställer ny sats för byte av lagren och packboxen så tog jag isär baljan och gjorde egna avdragare för att få loss lagren.
Det som slår mig är hur mycket smuts som samlats i rejält lager bakom trumman, det sitter dels på trummans bakvägg och dels på baljans vägg. Man ser ibland trådar om att tvättmaskiner luktar illa och det är kanske inte så konstigt då så mycket gegga kan samlas bakom trumman.
Värmeelementet har jag mätt lite på men det är inte avbrott i det så kanske det är helt ändå? Kan det vara den givare som sitter i elementets fäste?
Googlat lite på givaren och det verkar vara en pryl som ändrar resistans beroende på temperatur. Mäter jag på den så får jag en siffra på resistans som sen försvinner, nya mätningar ger samma resultat.
Vad kan annars orsaka att den inte värmer?
Vad kan annars orsaka att den inte värmer?
Klicka här för att svara

