Det där är svårt. Går aldrig att få riktigt bra.

//Patrik

Du får nog pröva att sätta en gäng brickor som distanser på skruvarna.

Tänkte göra ett slag för den smarta "Cablecup" när jag såg att det var en fast armatur du ville sätta upp....
MDF-skiva med hål i för det utanpåliggande takuttaget.... längre krok i armaturen kanske behövs. Med överhandsfräs så kan man få det riktigt snyggt.

Kopparkullen skrev:
Tänkte göra ett slag för den smarta "Cablecup" när jag såg att det var en fast armatur du ville sätta upp....
MDF-skiva med hål i för det utanpåliggande takuttaget.... längre krok i armaturen kanske behövs. Med överhandsfräs så kan man få det riktigt snyggt.
Den såg väldigt smart ut. Jag skulle behöva ungefär en sådan i hårdplast, så att hela lampfästet får kontakt med underlaget.

Dum fråga, varför är uttaget upphöjd? Är det bara rör som mynnar ut utan ordentlig dosa i taket när man använder ett sånt uttag, eller?

Är det idag tillåtet att gå tillbaka till stenåldersmodellen att ansluta lampan fast utan lamppropp? Om det skulle vara tillåtet (vilket jag är osäker på) så kan du ju ta bort hela uttaget, då borde installationen kunna se bra ut.

Jag skulle tagit bort uttaget och montera armaturen direkt på dosan. Då är det dock en fast installation som kräver behörighet.

yxis skrev:
Dum fråga, varför är uttaget upphöjd? Är det bara rör som mynnar ut utan ordentlig dosa i taket när man använder ett sånt uttag, eller?
Det är bara rör som mynnar ut i taket under lamputtaget. Innan satt lampan rakt och fint direkt i taket, men jag tyckte det var lite krångligt att behöva bryta strömmen för att byta lampa. Inte för att man gör det varje dag, men eftersom vi renoverar hallen kändes det som ett bra val.

yxis skrev:
Är det idag tillåtet att gå tillbaka till stenåldersmodellen att ansluta lampan fast utan lamppropp? Om det skulle vara tillåtet (vilket jag är osäker på) så kan du ju ta bort hela uttaget, då borde installationen kunna se bra ut.
Det såg ut så för någon dag sedan, så det skulle nog inte vara så konstigt.

Anders Johansson skrev:
Jag skulle tagit bort uttaget och montera armaturen direkt på dosan. Då är det dock en fast installation som kräver behörighet.
Det är lite det jag ville undvika på ett snyggt sätt :S
Det sitter som sagt ingen dosa under utan bara ett rör som kommer ut ur taket

En krånglig men snygg lösning vore kanske att få dit en ROT-dosa på något sätt? (Då måste givetvis FK-ledarna dras in en bit i röret före hålet tas upp).

En annan lösning är att montera ett sladdanslutet lamputtag direkt på ledningarna. Det är nog inte korrekt att göra så på en nyinstallation, men det verkar vara praxis där det kommer ut befintliga trådar. Säkerheten blir lite bättre än den än äldre varianten att montera den gamla sortens sladdanslutet lamputtag utan dragavlastning. Med ett modernt uttag så kommer förhoppningsvis FK'n lossa i närmaste dosa ifall något blir knas så att riktigt tung lampa lossnar från kroken och drar med sig ledningarna. (De gamla uttagen och stickpropparna var iofs bättre på ett sätt, de var raka istället för vinklade och därmed drogs de lätt isär ifall lampan skulle lossa från kroken).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.