harry73
Patrik Stenberg Patrik Stenberg skrev:
Märkligt att folk ska vara så jäkla hårda på mitt och ditt när det handlar om en meter hit eller dit...
Jag skulle inte bry mig det minste (så länge gränsen flyttar åt grannens håll) :p
Annars har jag fullt förståelse för att man vill hålla sig till gränsmarkeringarna

• Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
När jag läser såna här trådar blir jag väldigt glad att jag bor mitt i ett villaghetto där det bor normalt folk.

• Gilla
  • Haha
Tubes och 12 till
  • Laddar…
Good fences make good neighbors, som Robert Frost skaldade. Gäller väl både på landet och i stan. Vet man vem som äger vad är det lättare att jämkas och dela. Sen tar iofs. poesin inte hänsyn till att det finns idioter ändå, både här och där.

• Gilla
  • Älska
MiTi och 6 till
  • Laddar…
F falken42 skrev:
Vi har en liten dispyt med grannen om var tomtgränsen går. Vi hittar tre av fyra gränsmarkeringar och kan med hjälp av dessa rita in den fjärde. Grannen tycker trots detta att vi ska ha få hit Lantmäteriet för en exakt gränsdragning. Vad säger juridiken om detta? Vem ska stå för kostnaden?
Frågan om var gränsen går har initierats av mig.
Hur vet du att det bara är fyra markeringar?

Samt hur planerar du att mäta den "sista" pinnens position exakt? Du behöver minst 3 bestämda mått för att hitta punkten.

Redigerat:
Han har väl en karta med mått på sträckorna mellan punkterna. Förvisso finns alltid (nåja) två punkter som cirkelsektorerna A och B skärs i, men vilken av dem det är lär ju framgå med all önskvärd tydlighet av kartan.

Därtill finns säkert koordinater för alla punkter utmärkta (oklart i vilket system förvisso), så då är det ju bara att räkna.

Gör det inte svårare än det är.

• Gilla
emmel och 4 till
  • Laddar…
Förstår båda de sista inläggen, vi har "extra" punkter på några ställen. Förstår inte varför - det borde varit enklare med raka linjer men men... så vi har inte bara fyra punkter.

Å andra sidan, man ser ju dessa rätt lätt på sin fastighetskarta, så man får ju anta att det med "fyra" punkter här är fakta baserat på en karta.....

Här du 3 av fyra , så är det ju väldigt enkelt att räkna ut den sista .
Be grannen vara delaktig att beräkna vart den är , om han vägrar det ,så kan man ju undra om det är han som flyttat på den fjärde.
Vet av egen erfarenhet att vissa tycker det är okej att slänga bort markering som inte passar in i deras värld .

Förlåt för trådkapning men blev inspirerad att kolla min egen tomtkarta. Rör 3 och 4 är borta sen länge så funderar på att mäta fram dem för skojs skull. Förstår dock inte några värden på ritningen. (Min tomt är område 1+2+3. )

Mellan rör 1 och 3 är det 51,8 m, check. Mellan rör 3 och 4 är det 18,45m samt 12,05 från rör 3 ner till tänkt fortsatt linje mellan rör 1 och 4. Men vad är 87,95? Timtaxan för ritaren? Inte heller med på vad 7395 nedanför rör 4 betyder?

Om nån vet så förklara gärna! :) Tomtkarta med måttangivelser och markerade rör, område 1+2+3 inringat, förvirring kring värdena uttrycks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dalbotant Dalbotös skrev:
Förlåt för trådkapning men blev inspirerad att kolla min egen tomtkarta. Rör 3 och 4 är borta sen länge så funderar på att mäta fram dem för skojs skull. Förstår dock inte några värden på ritningen. (Min tomt är område 1+2+3. )

Mellan rör 1 och 3 är det 51,8 m, check. Mellan rör 3 och 4 är det 18,45m samt 12,05 från rör 3 ner till tänkt fortsatt linje mellan rör 1 och 4. Men vad är 87,95? Timtaxan för ritaren? Inte heller med på vad 7395 nedanför rör 4 betyder?

Om nån vet så förklara gärna! :)[bild]
Det ser ut som att det är utritat ortogonalmätning. Att 87,95 är abskissa från 0.0 punkten nummer 10 och måttet till vänster är ordinata.

Ortogonalutsättning gjordes förr i tiden med hjälp av bla vinkelprisma. Att ha ortogonalmått kan vara värdefullt när man ska leta gamla rör eller digitalisera en gammal förrättning och passa in i gällande koordinatsystem.

7395 kan vara felskrivning. Eller något oklart. Lättare att utröna om man har kartan inlagd i något GIS-program och georefererad eller utskriven i rätt skala.

Till TS. Särskild gränsutmärkning (som några nämnt med andra termer) betalas av den som ansöker. Det kan bara göras om det är en lagligen bestämd gräns samt inga oklarheter föreligger. Då slås ett nytt juridiskt gällande rör ner. Ingen verkar ha skrivit den detaljen.

I övrigt håller jag med många tidigare skribenter angående fastighetsbestämning och gränsutvisning.

• Gilla
Sockerhög och 4 till
  • Laddar…
C
"7395" betyder att det är 73,95 meter mellan punkten 10 och punkten 4. Detta bekräftas av måtten 17,35 och 56,60 som också står i kartan (17,35 + 56,60 = 73,95).

• Gilla
Snailman och 8 till
  • Laddar…
@HerrOso och @civilingenjören - stort tack! Läste 7395 som 7 km... :oops:
Sprang ivrigt ut för att försöka hitta punkt 10 på granntomten, tänkte använda ihop med 1 till syftningslinje. Men 10 är tyvärr överasfalterad. Får köpa ett 50meters måttband och ge mig ut och mäta från de markeringarna som är kvar! :D

Sprang ivrigt ut för att försöka hitta punkt 10 på granntomten, tänkte använda ihop med 1 till syftningslinje. Men 10 är tyvärr överasfalterad. Får köpa ett 50meters måttband och ge mig ut och mäta från de markeringarna som är kvar! :D
Metalldetektor?

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Det hade inte hjälpt ändå, för punkt 1 ligger inte i linje med 10 och 4. Punkt 5 däremot...

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
E
Patrik Stenberg Patrik Stenberg skrev:
När jag läser dessa trådar blir jag bara väldigt glad att jag bygger hus på landet och en bit från grannar! :)

Märkligt att folk ska vara så jäkla hårda på mitt och ditt när det handlar om en meter hit eller dit....
Du har kanske så stor tomt att nån meter hit el dit inte spelar någon roll, men dom flesta har rätt små tomter så en meter fel på gränsen kan ge rätt många kvm och % del av totalen.
Nä, rätt ska va rätt!

• Gilla
Patrik Stenberg och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Du har kanske så stor tomt att nån meter hit el dit inte spelar någon roll, men dom flesta har rätt små tomter så en meter fel på gränsen kan ge rätt många kvm och % del av totalen.
Nä, rätt ska va rätt!
Jo, det kan ligga nåt i det förstås.
Men här rånet jag mest på grannen som verkar bete sig som ett arsle, varför inte bara ge sig... TS har ju rätt.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.