Hej kära forum och alla ni kunniga där ute.

Värmepumpen (Thermia Diplomat TWS 8) fungerar och allt, det ser jag även från inomhus givaren som visar temp när den är på. Samt att den (kompressor) går igång, varmvatten finns och radiatorer värmer.

Men displayen har ballat ur.
Det går inte att gå in i någonstans med knapparna (trögt som fan om den nu skulle lyckas) och den gröna lampan står och blinkar (inte samma blinkfrekvens som om det vore ett larm, för det skulle även visas på inomhusgivarens display).

Jag har slagit av strömmen på VP och även säkringen. Startat om, men displayen är inte med och gröna lampan blinkar fortfarande.
jag öppnade fronten och drog ur displaykabeln och in igen. Samma sak.

Vet någon vad det kan vara?
I en annan tråd nämndes något med kondensatorer och byta/löda på nya.
Men vilka kondensatorer och vilka bör man köpa?
Bifogar även bild och video.

Tack på förhand.

• Display på Thermia Diplomat värmepump med felaktig funktion, blinkande grön lampa och otydliga knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är samma värde på kondensatorn och den minst klarar angiven spänning är det inga problem att byta. Båda två byts ut. Elektrolytkondensatorer torkar med åren och blir sämre. Hur snabbt det går beror på ursprungliga kvaliteten och arbetstemperaturen.

• Gilla
chaphirsaado
  • Laddar…
Förresten... på kondensatorn ser man vilken som är plus och minus.
Men på kortet... hur vet man vart minus-benet ska lödas och vart plus-benet ska lödas?

Titta på den gamla kondensatorn hur den sitter. Tror man även kan se lite på de bilder som lagts upp i trådarna?

• Gilla
chaphirsaado
  • Laddar…
Jag köpte mina konding hor Kjell&Co.
Se till att att angiven spänning på nya kondingen är samma eller högre, Gärna mycket högre.
Och samma eller högre Farad/Kapacitans.
Den behöver inte vara exakt samma, den är en del av en (snålbyggd) strömförsörjning.

C chaphirsaado skrev:
Hej kära forum och alla ni kunniga där ute.

Värmepumpen (Thermia Diplomat TWS 8) fungerar och allt, det ser jag även från inomhus givaren som visar temp när den är på. Samt att den (kompressor) går igång, varmvatten finns och radiatorer värmer.

Men displayen har ballat ur.
Det går inte att gå in i någonstans med knapparna (trögt som fan om den nu skulle lyckas) och den gröna lampan står och blinkar (inte samma blinkfrekvens som om det vore ett larm, för det skulle även visas på inomhusgivarens display).

Jag har slagit av strömmen på VP och även säkringen. Startat om, men displayen är inte med och gröna lampan blinkar fortfarande.
jag öppnade fronten och drog ur displaykabeln och in igen. Samma sak.

Vet någon vad det kan vara?
I en annan tråd nämndes något med kondensatorer och byta/löda på nya.
Men vilka kondensatorer och vilka bör man köpa?
Bifogar även bild och video.

Tack på förhand.
Hej,
Fick du det till att fungera? Har samma problem på min panna nu....
/Rickard

Hej Rickard,
Hela displaypanelen fick bytas ut via försäkringen fick det gå (tilläggsförsäkring hos arctic).

R Rickard01 skrev:
Hej,
Fick du det till att fungera? Har samma problem på min panna nu....
/Rickard
Hej Rickard,
Hela displaypanelen fick bytas ut via försäkringen fick det gå (tilläggsförsäkring hos arctic).

C chaphirsaado skrev:
Hej Rickard,
Då slapp du betala något?

V växelventil skrev:
Då slapp du betala något?
Precis…

C chaphirsaado skrev:
Precis…
Har bytt en del displayer till ett servicekitt som det heter och då byter vi styrkort och får den nyare displayen från 2009 årsmodel.

V växelventil skrev:
Har bytt en del displayer till ett servicekitt som det heter och då byter vi styrkort och får den nyare displayen från 2009 årsmodel.
Exakt, du har helt rätt.
Det var ett servicekit med styrkort och så fick jag nyare display, likadan som det är på de nyare thermiamaskinerna.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.