Byggahus.se

Display på thermia diplomat tws 8

1. P
    Medlem · 4 inlägg

pjsf

Medlem
    Som vanligt räddar ett forum och skickliga människor mina problem.
    Tack för tråden, lösningen, och att du lade upp det på forum.
    Kondensatorerna finns just nu hemma på Tema Elektronik i Gbg, 2020-03-17
    Tack:D:D

• Laddar…
  2. emmlars
    Husägare · Älvsjö · 5 inlägg

emmlars

Husägare
    Hej, vilken toppentråd!
    Ska besöka midsommarkansen för att fixa displayen! Var i kontakt med leverantören, de ville ha 6000 kr!!! för att byta ut displayen. Dock har jag ytterligare ett problem, knapparna har då och då slutat fungera (höja/sänka värmen, gå in i menyn etc.) Kan de hänga ihop eller behöver man byta hela displayen då tro?
    Tack en mycket bra tråd!
    Emma

3. Gusten87
    Husägare · Västra Götaland · 192 inlägg

Gusten87

Husägare
    Hej

ja så är det billigare med två kondensatorer ;)

När problemet uppstod på min display kunde jag inte använda knapparna alls så börja iaf med att byta kondingarna och se.
    Lycka till!

4. emmlars

emmlars

Husägare
    Tack för svar!
    Jag undrar om det är svårt att få bort kretskortet? Något speciellt jag behöver tänka på?
    Med vänlig hälsning, Emma

5. Gusten87

Gusten87

Husägare
    Hej

det enda att tänka på är att ha spänningen avstängd till pannan så man inte kommer åt något elektriskt för då kan det bli dyrare. Iövrigt bara allmän försiktighet men var inga problem att få bort displayen :)

6. P
    Medlem · 9 inlägg

patrik112

Medlem
    Hej har du fått tag i någon ny display ?jag har en om du är intresserad ,3 veckor gammal,/Patrik norrköping

7. emmlars

emmlars

Husägare
    Hej Patrik,
    Har inte fått tag på någon eller lagar den gamla. Det vore ju fint att få köpa den om den passar till vår panna.
    Vänligen Emma

8. P
    Medlem · 9 inlägg

patrik112

Medlem

9. N
    Medlem · 49 inlägg

Nedro

Medlem
  10. Gusten87

Gusten87

Husägare
    Härligt att se att tråden fortfarande ger utdelning

• Laddar…
  11. N
    Medlem · 49 inlägg

Nedro

Medlem
    Lägger till min uppdatering här för att det känns lite onödigt att starta en ny tråd för lite bonus info. Likt tidigare kommentar så löste sig display problemen i enlighet med att byta ut kondensatorerna.

fick då fram att det var ett problem med temperatur sensorn ute. (Vilket förklarar att pumpen gått in i failsafe mode; satt ute temp till 0degC och börjat värma.)

lokaliserade vart tempgivaren satt monterad. I vårat fall på norrväggen strax utanför utedelen, vid brytpunkten tegelvägg/grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FC26A1CE-CA9E-4470-8FA5-B6A39F154A31.jpeg

En vanlig stjärnmejsel för att visa innandömmet som är två temptrådar och en resistor imellan.
    B4EDD9B4-0576-4F8E-AB46-6478D82BB2E6.jpeg

Lossade på infästningsbläcken och skrapade rent samtliga kontaktytornfrån korrosion. Samt mäte upp att resistorn fungerade med en multimeter. (150ohm)
    2EE4C1DC-78C3-4402-A25F-50BAA4BF544E.jpeg

kontrollerade även lite kvickt att ledningsbanorna i ”hållaren” var hela och återmonterade därefter kablage och motstånd.

- lyckades inte få pumpen att ta bort larmet trots diverse omstarter. Både via menyn och säkerhetsbrytaren. Tror att dess inbyggda minne bibehöll felkoderna.

Dock som så ofta har en natts vila givit resultat och nu är larmet släkt och den fungerar som tänkt. (En tanke som jag glömde igår eftermiddag är att via menyn gå in och se om utegivaren ger en graf... men trött som man var kom jag på det först idag. Det bör man se även om den fortfarande larmar.)

E5481FAB-DEA4-499E-A3B7-23FD46517735.jpeg

så en extra utvikning, men kände att allmänna trips och trix är alltid uppskattat när man sitter och jagar lösningar på problem.

för min del vart det då kostnaden på typ 75kr för kondensatorer plus frakt. Samt införskaffning av ny lödkolv då min förra var trasig.

lätt värt för att hålla min Thermia Atria 8 från 2007 vid liv en liten stund till. :)

tack för grund tipset igen och hoppas detta kan hjälpa någon ytterligare.

12. joge1981
    Medlem · 1 inlägg

joge1981

Medlem
    Tusen tack, detta hjälpte även mej 2020

• Laddar…
  13. C
    Medlem · 2 inlägg

ConnyBrander

Medlem
    Tack för bra tips!
    Ska testa detta!
    Vår pump död display....
    Eller halvdöd iaf, halva släckt, halva fryst...

14. E
    Medlem · 1 inlägg

Einarsson99

Medlem
    Om jag inte är kung på att läsa är det någon som vet var jag kan beställa en ny display

15. P
    Medlem · 9 inlägg

patrik112

Medlem
    Hej jag köpte via ivt Norrköping tror den kostade ca 4000kr../Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.