Byggahus.se

Display på thermia diplomat tws 8

1. Gusten87
    Husägare · Västra Götaland · 192 inlägg

Gusten87

Husägare
    Tänkte dela med mig av mina kunskaper och när min display slocknade på min bergvärmepanna så räckte det som tur var med att byta två st kondensatorer på displaykortet!
    Hade beställt ytmonterade men dom var så lång leveranstid på så beställde vanliga istället, ingen som ser det där bakom iallafall :)
    Nu funkar den fint igen, så är det någon som får problem med det så vet ni vad ni ska göra!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

image.jpg

image.jpg

• Laddar…
  2. K
    Medlem · 1 inlägg

Kalle Melin

Medlem

Tack för att du delade din kunskap

Beställde ytmonterade från CONRAD för ca 4 kr styck och lite frakt. Enkel lödning och vips, displayen fungerar på min Thermia Diplomat 6 från 2004. Du sparade flera tusenlappar åt mej, tack!

3. D
    Medlem · Norrbotten · 4 inlägg

dyrvold

Medlem

Snyggt!

Har precis fått samma fel på min tws 8 från 2007. Vilken typ av kondensator är det? Jag tänkte slippa plocka lös utan vänta tills jag har reservdelarna☺ pumpen fungerar hur bra som helst annars.

• Laddar…
  4. Gusten87

Gusten87

Husägare
    Sorry, missat helt att det tillkommit ett svar här, är det fortfarande aktuellt? Antar du löst det vid det här laget :p

5. D

dyrvold

Medlem
    Hej. japp. lödde dit två nya kondensatorer och nu fingerar det perfekt! ��

6. M
    Medlem · Bohuslän · 2 inlägg

mloren

Medlem
    Hej!

Tror jag har samma problem som ovan, min display lyser grönt men visar inga tecken.

Pumpen är den Diplomat Duo10 från 2004-05

Jag har dålig koll på sådana här grejer, utföra ett ev. byte av kondensator klarar jag, men jag skulle vara väldigt tacksam för info om vad som skall bytas och var det finns att köpa.��

Tack på förhand
    Micke

Redigerat 21 feb 2017 22:51
    • Laddar…
  7. D

dyrvold

Medlem
  8. M
    Medlem · Bohuslän · 2 inlägg

mloren

Medlem
    Kanon, tackar��

• Laddar…
  9. Gusten87

Gusten87

Husägare
    IMG_7099.jpg

Det gäller dom två små silvriga kondensatorerna, anledningen till att jag inte körde på utminuterade var för att dom inte fanns på lager när jag beställde på elfa och orkade inte leta efter liknande så körde på "ben" istället!

Jag beställde på elfa, art nr: 167-22-805

10. WALL-E
    Medlem · Västra Götaland · 37 inlägg

WALL-E

Medlem
    Vill bara tacka dig Gusten87 för att du skapade denna tråd. :)

För ett par veckor sedan slocknade min display, men efter bara en veckas (leverans)tid senare och två 300-13-600 från Elfa så fungerar displayen igen. Inte nog med det så visade det sig att de två extra kondingarna jag beställde gick åt nu i söndags då jag fick operera grannens display också. (y)

• Laddar…
  11. A
    Medlem · västra götaland · 2 inlägg

Asteriks

Medlem
    +1 på denna fina tråd!

Samma problem - samma lösning med kondensatorerna.

Jag bor i Göteborg och var inte sugen på att betala fånigt dyr frakt för dessa komponenter, så efter lite sökande hittade jag den fina Tema Elektronik i Nordostpassagen - som har allt man behöver inom detta område. När jag var på väg mot butiken slog det mig att istället för att chansa på att min undermåliga och klumpiga lödkolv skulle leda till katastrof så kanske de kunde lösa det på plats i butiken? jodå, tog 5 minuter och strax över hundringen för jobbet - Så tack vare dem och den här tråden löstes problemet billigt och mycket kvickt, med väldigt lite ansträngning. -Tack till alla inblandade.

12. S
    Medlem · 3 inlägg

Sredinom

Medlem
    (y)
    Hej allihop.
    Jättebra forum . Displayen på min Thermia D8 från 2005 , bara lös och visade ett sträck som flimmrade. Beställde kondensatorer från Elfa.se , kom hem efter 2 dagar , lödde dit dom med min trötta lödkolv och nu är det frid och fröjd. Total kostnad 10 st kondensatorer+ frakt =136 kr Här är webbadress: https://m.elfa.se/sv/kondensator-220-uf-16-vdc-panasonic-eeefpc221xap/p/16731197?track=true

Redigerat 24 maj 2019 16:21
  13. A
    Medlem · 1 inlägg

AndersJunis

Medlem
    Hej!

Provar liva upp tråden igen :)

Jag har också en Diplomat TWS8 från 2006, ser ut att vara liknade kretskort med ytmonterade komponenter.
    Hur svårt/enkelt var det att löda bort de gamla kondensatorerna? Har köpt med "ben"..
    Hur ser du vilket som är + resp - på de gamla?

Tacksam för svar,
    Anders

• Laddar…
  14. A
    Medlem · 1 inlägg

Andarp

Medlem
    Hej!
    Min Thermia Atria 12 (Luft/vatten) fick också problem med displayen. Som tur var hittade jag denna tråd. Plockade bort displaykortet och åkte med det till Tomi Elektronik i Midsommarkransen (Stockholm). De lödde dit två nya kondensatorer och vips fungerar allt igen.
    Allt fixat för 150 kr. Helt fantastiskt!!!

Stort tack till er som delar med er av denna typ av information så man slipper bli rånad av värmepumpssäljarna (serviceteknikerna) som bara har intresse av att sälja nya delar.

15. Lennart kindholm
    Medlem · 1 inlägg

Lennart kindholm

Medlem
    tack för tipset nu funkar den igen

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.