83 049 läst ·
152 svar
83k läst
152 svar
Display på thermia diplomat tws 8
Ersatte de felaktiga kondensatorerna jag beställde och då startade displayen. Dock tappade displayen "kraft" och släckte sakta ned. Den nedre kondensatorn blev dessutom superhet.
Vad har jag nu lyckats med? 🙈
Någon som har någon idé? 🙏
Vad har jag nu lyckats med? 🙈
Någon som har någon idé? 🙏
Jag bara killgissar men det låter ju helt klart som att du har fått fel kondensatorer. har du kollat att de heter exakt samma?B Bolma skrev:
jag tog mitt kretskort till en "verkstad" så jag vet faktiskt inte vad det ska va eller så så kan tyvärr inte hjälpa till med det!E era909 skrev:
Har du koll på polariteten? Dessa elektrolytkondensatorer är polariserade och måste vändas rätt vid montering.B Bolma skrev:
Minus är markerat med ett streck på kondensatorn.
Felvänd kondensator riskerar i värsta fall att lyfta på toppen med en liten knall.
E era909 skrev:
Tack, det var precis som du skrev. Den ena kondensator som blev varm var felvänd. Nu fungerar det perfekt igen. 😃👍E etompau skrev:
Hej, har en Thermia Diplomat TWS 8 från 2006 som fått problem med display. Har kollat elfa artnr 167-22-805 men hittar inget, var kan jag köpa dom?Gusten87 skrev:
Kör på samma som ovan, de funkar.T tom nil skrev:
https://www.kopplat.se/Produkt/9360/Elektrolytkondensator-220-µF-16-Volt-staende-5-pack
Gusten87 skrev:
[bild]
Det gäller dom två små silvriga kondensatorerna, anledningen till att jag inte körde på utminuterade var för att dom inte fanns på lager när jag beställde på elfa och orkade inte leta efter liknande så körde på "ben" istället!
Jag beställde på elfa, art nr: 167-
Hej, var köper man original kondensatorer, och artnr? HälsGusten87 skrev:
Tänkte dela med mig av mina kunskaper och när min display slocknade på min bergvärmepanna så räckte det som tur var med att byta två st kondensatorer på displaykortet!
Hade beställt ytmonterade men dom var så lång leveranstid på så beställde vanliga istället, ingen som ser det där bakom iallafall
Nu funkar den fint igen, så är det någon som får problem med det så vet ni vad ni ska göra!
[bild]
[bild]
[bild]