E era909 skrev:
Det ser ut som du har 2200uF istället för 220uF kondensatorer.
Ja tusan det är nog det som är felet! Tack snälla! :)

Ersatte de felaktiga kondensatorerna jag beställde och då startade displayen. Dock tappade displayen "kraft" och släckte sakta ned. Den nedre kondensatorn blev dessutom superhet.
Vad har jag nu lyckats med? 🙈
Någon som har någon idé? 🙏

• Två kondensatorer är anslutna till ett kretskort med flera komponenter, inklusive motstånd och tryckknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bolma skrev:
Ersatte de felaktiga kondensatorerna jag beställde och då startade displayen. Dock tappade displayen "kraft" och släckte sakta ned. Den nedre kondensatorn blev dessutom superhet.
Jag bara killgissar men det låter ju helt klart som att du har fått fel kondensatorer. har du kollat att de heter exakt samma?

• Gilla
Bolma
  • Laddar…
C Christian Bäckström skrev:
Jag bara killgissar men det låter ju helt klart som att du har fått fel kondensatorer. har du kollat att de heter exakt samma?
Jaa, kanske är så! 🙄

B Bolma skrev:
Jaa, kanske är så! 🙄
Lite svårt att se på bilden men det ser ut som rätt spänning och kapacitans iaf. Har du någon bättre bild på kondensatorn eller förpackning?

Kan det vara dålig kontakt i någon lödning som leder till ökat motstånd?

E era909 skrev:
Lite svårt att se på bilden men det ser ut som rätt spänning och kapacitans iaf. Har du någon bättre bild på kondensatorn eller förpackning?

jag tog mitt kretskort till en "verkstad" så jag vet faktiskt inte vad det ska va eller så så kan tyvärr inte hjälpa till med det!

B Bolma skrev:
Har du koll på polariteten? Dessa elektrolytkondensatorer är polariserade och måste vändas rätt vid montering.
Minus är markerat med ett streck på kondensatorn.

Felvänd kondensator riskerar i värsta fall att lyfta på toppen med en liten knall.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E era909 skrev:

• Plastpåse med text "Elektrolytkondensator 220 µF - 16 Volt" innehållande fem stående kondensatorer av märket Aishi.
    Skapa konto
E etompau skrev:
Har du koll på polariteten? Dessa elektrolytkondensatorer är polariserade och måste vändas rätt vid montering.
Minus är markerat med ett streck på kondensatorn.

Felvänd kondensator riskerar i värsta fall att lyfta på toppen med en liten knall.
Tack, det var precis som du skrev. Den ena kondensator som blev varm var felvänd. Nu fungerar det perfekt igen. 😃👍

• Värmepumpsdisplay som visar "RUM 20°C" och "INGET BEHOV VÄRME". Kontrollpanel med fyra pilar och en grön lampa.
    Skapa konto
  • Gilla
Christian Bäckström
  • Laddar…
Gusten87 Gusten87 skrev:
[bild]
Det gäller dom två små silvriga kondensatorerna, anledningen till att jag inte körde på utminuterade var för att dom inte fanns på lager när jag beställde på elfa och orkade inte leta efter liknande så körde på "ben" istället!

Jag beställde på elfa, art nr: 167-22-805
Hej, har en Thermia Diplomat TWS 8 från 2006 som fått problem med display. Har kollat elfa artnr 167-22-805 men hittar inget, var kan jag köpa dom?

Hej, jag har en Thermia Diplomat TWS 8 år 2006, passar dessa kondensatorer till min display?

Gusten87 Gusten87 skrev:
[bild]
Det gäller dom två små silvriga kondensatorerna, anledningen till att jag inte körde på utminuterade var för att dom inte fanns på lager när jag beställde på elfa och orkade inte leta efter liknande så körde på "ben" istället!

Jag beställde på elfa, art nr: 167-
Gusten87 Gusten87 skrev:
Tänkte dela med mig av mina kunskaper och när min display slocknade på min bergvärmepanna så räckte det som tur var med att byta två st kondensatorer på displaykortet!
Hade beställt ytmonterade men dom var så lång leveranstid på så beställde vanliga istället, ingen som ser det där bakom iallafall :)
Nu funkar den fint igen, så är det någon som får problem med det så vet ni vad ni ska göra!

[bild]

[bild]

[bild]
Hej, var köper man original kondensatorer, och artnr? Häls

Gallagher Gallagher skrev:
Kör på samma som ovan, de funkar.
[länk]
Hej, vet du var man köper original kondensatorer till Thermia Diplomat tws 8, år 2006?
Artnr, också? Häls

T tom nil skrev:
Hej, har en Thermia Diplomat TWS 8 från 2006 som fått problem med display. Har kollat elfa artnr 167-22-805 men hittar inget, var kan jag köpa dom?
Hej igen, jag har en Thermia Diplomat tws 8, 2006.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.