3 637 läst ·
69 svar
4k läst
69 svar
Diskutera med företag också?
Vad jag menar är att det naturligtvis alltid kommer att finnas oseriösa företag och bedragare som inte drar sig för ngt, Men det finns även kunder/konsumenter som smutskastar seriösa och hederliga företag bara för att dom själva inte vet vad som gäller eller vad dom beställer eller för den delen försöker utnyttja företag.
Jag har iaf själv råkat ut för tex kunder som inte har penagar att betala för ett beställt arbete och iaf går och snackar skit om oss för att vi avbrutit arbetet men inte talar dom om den sanna orsaken när dom gör det.
Händer ngt sådant å anser jag att man har rätt att försvara sig på lika villkår?
Eller om ett pris ifrågasätts så har man väl rätt att försvara sig genom att tex visa vad som avtalats eller vad som faktiskt står på offerten.
Jag menar inte att ngn ska dömmas som i en domstol utan att utomstående ska få ta del av "bevisningen" från båda sidor och sedan göra sin egen bedömning av vilken av parterna som gjort fel och på vilket sätt.
Jag har iaf själv råkat ut för tex kunder som inte har penagar att betala för ett beställt arbete och iaf går och snackar skit om oss för att vi avbrutit arbetet men inte talar dom om den sanna orsaken när dom gör det.
Händer ngt sådant å anser jag att man har rätt att försvara sig på lika villkår?
Eller om ett pris ifrågasätts så har man väl rätt att försvara sig genom att tex visa vad som avtalats eller vad som faktiskt står på offerten.
Jag menar inte att ngn ska dömmas som i en domstol utan att utomstående ska få ta del av "bevisningen" från båda sidor och sedan göra sin egen bedömning av vilken av parterna som gjort fel och på vilket sätt.
Håller med om att företag bör få möjlighet att försvara sig men precis som Ridax sa inte vara den som startar upp själva diskussionerna.
Det handlar i grund och botten inte bara om att skriva av sig utan att ge sken av ett företags beteende och kvalitet vilket färgar mig som framtida kund. Jag vill gärna ha möjlighet att se hela bilden och inte bli avskräckt av produkter, företag etc bara för att annan användare känner sig besviken och då snedvrider sanningen.
Det har hänt förr att kunder missuppfattat, använt en produkt felaktigt och sedan hängt ut företag. Jag har tom varit med i min nära krets att en kund anlitat firma som gjort tätskikt mm sen har kunden själv gjort slutmontering etc. När slutmonteringen blev dålig ville personen inte stå med skammen så han hängde ut hantverksfirman vilket gjorde att andra blev avskräckta från att utnyttja den firman pga felaktigheter.
Minhembio.com är ett bra exempel på annan väl fungerande företagspolitik. Företagen har egna delforum för reklam och i övriga forumet finns representanter som ger direkta svar på frågor om deras produkter. Däremor ser jag inget av det som hade stört mig, att representanter så fort tillfälle ges går in och tipsar om sina produkter eller så fort preferenserna stämmer försöka argumentera för att ens egna produkter är bäst.
Vill administratörer m.fl rikta BH mot det hållet så tror jag inte det hade varit några problem att tillåta företag finnas på forumet, jag håller med Nimajneb om att det bör inte delas upp på alltför mkt konstiga forum och två delar etc. Då är det viktigare att moderatorer är aktiva och sätter gränserna för hur företagare får uppföra sig på forumet. Inte göra aktiv reklam utan bara vid behov svara angående deras produkter och installationer etc
/Lorant
Det handlar i grund och botten inte bara om att skriva av sig utan att ge sken av ett företags beteende och kvalitet vilket färgar mig som framtida kund. Jag vill gärna ha möjlighet att se hela bilden och inte bli avskräckt av produkter, företag etc bara för att annan användare känner sig besviken och då snedvrider sanningen.
Det har hänt förr att kunder missuppfattat, använt en produkt felaktigt och sedan hängt ut företag. Jag har tom varit med i min nära krets att en kund anlitat firma som gjort tätskikt mm sen har kunden själv gjort slutmontering etc. När slutmonteringen blev dålig ville personen inte stå med skammen så han hängde ut hantverksfirman vilket gjorde att andra blev avskräckta från att utnyttja den firman pga felaktigheter.
Minhembio.com är ett bra exempel på annan väl fungerande företagspolitik. Företagen har egna delforum för reklam och i övriga forumet finns representanter som ger direkta svar på frågor om deras produkter. Däremor ser jag inget av det som hade stört mig, att representanter så fort tillfälle ges går in och tipsar om sina produkter eller så fort preferenserna stämmer försöka argumentera för att ens egna produkter är bäst.
Vill administratörer m.fl rikta BH mot det hållet så tror jag inte det hade varit några problem att tillåta företag finnas på forumet, jag håller med Nimajneb om att det bör inte delas upp på alltför mkt konstiga forum och två delar etc. Då är det viktigare att moderatorer är aktiva och sätter gränserna för hur företagare får uppföra sig på forumet. Inte göra aktiv reklam utan bara vid behov svara angående deras produkter och installationer etc
/Lorant
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
+1ridax skrev:Jag tycker att företag fritt skall få gå i svaromål när de kritiseras på forumet. Tycker det blir ensidigt och konstigt när man bara får höra en version av "sanningen" i många fall och denne kan stå helt oemotsagd och kan utnyttja detta till max.
Däremot kan man mycket väl förbjuda företag att på eget initiativ starta några diskussioner.
Precis så borde det fungera. Det behöver inte göras konstigare än så.
Tycker mycket väl att en företagsrepresentant kan start upp en diskussion typ:
"Nisse på Däckia" skriver en tråd som kort säger.
"Hallå alla bilister, vinter närmar sig och vi på Däcka och säker många av våra konkurrenter klarar inte av anstorminingen när första snön kommer, passa på o byt däck i tid."
"Nisse på Däckia" skriver en tråd som kort säger.
"Hallå alla bilister, vinter närmar sig och vi på Däcka och säker många av våra konkurrenter klarar inte av anstorminingen när första snön kommer, passa på o byt däck i tid."
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
...och byt tak innan det börjar regna och pannan innan det blir kallt och måla om innan det börjar flaga och en ny Festooldragare innan vi höjer priserna och.....Nimajneb skrev:Tycker mycket väl att en företagsrepresentant kan start upp en diskussion typ:
"Nisse på Däckia" skriver en tråd som kort säger.
"Hallå alla bilister, vinter närmar sig och vi på Däcka och säker många av våra konkurrenter klarar inte av anstorminingen när första snön kommer, passa på o byt däck i tid."
Nä men allvarligt, vill vi verkligen ha sånt på forumet? Jag skulle tycka att det var störande och ser inte riktigt vad det skulle tillföra. Jo jag inser att Däckia var avsett som ett exempel.
Är det tillägget "många av våra konkurrenter" som på något magiskt vis skulle göra reklam rumsren i trådarna på forumet.
Vill däckia att vi ska byta däck i tid får dom allt gå ut i sin vanliga reklam och påminna oss:S eller annonsera på forumet. Den möjligheten finns ju redan.
Håller med Thomas, ser ingen anledning att de ska få göra indirekt reklam i forumet utan de får hålla sig till annonser och direktreklam. Även om de så betalar för indirekt reklam så är det för mig störigt att belamra själva forumsdelen med sådant.
Däremot vidhåller jag att de borde få vara med i diskussioner som andra har öppnat om deras produkter. Antingen genom att få bemöta eller genom att ge oss lite information som vi efterfrågat om produkterna
MVH Lorant
Däremot vidhåller jag att de borde få vara med i diskussioner som andra har öppnat om deras produkter. Antingen genom att få bemöta eller genom att ge oss lite information som vi efterfrågat om produkterna
MVH Lorant
...och det är precis sådant jag absolut INTE vill se. Stort nej tack. Känns helt fel.Nimajneb skrev:Tycker mycket väl att en företagsrepresentant kan start upp en diskussion typ:
"Nisse på Däckia" skriver en tråd som kort säger.
"Hallå alla bilister, vinter närmar sig och vi på Däcka och säker många av våra konkurrenter klarar inte av anstorminingen när första snön kommer, passa på o byt däck i tid."
Däremot, i tillägg till att gå i svaromål där en leverantörs produkter är i blåsväder, kan man ju tänka sig att det finns företagsrepresentanter som rör sig på forumet som vanliga användare inom sina specialområden. Klarar dom av att vara objektiva kommer dom göra succé, om inte lär dom snabbt få sluta gissar jag. Detta ser jag dock mer som en kommersiell fråga för byggahus.se, vill man synas på det viset på forumet ska man givetvis betala för sig.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Nej det är inte för mycket begärt. Frågan är väl snarare om forumet ska upplåta plats för den typen av "reklam". Känns inte särskilt angeäget och jag ser inte på vilket sätt det skulle bidra till ett bättre forum.Tossegubbe skrev:OT men nog verkar dom flesta behöva ngn som påminner dom om att göra saker för det är ALLTID paniksamtal vär det börjar snöa att oj pannan la ju av förra vintern eller taket läcker, veckan innan semestern är det samma visa med uteplatser och fritidshus mm.
Är det verkligen såå mycket begärt att dom som vill ha en byggnad uppförd senast 1juni ringer lite tidigare än 20maj och beställer![]()
För övrigt så är det, vad jag kan förstå, inget som hindrar en medveten konsument (som ju också kan vara företagare) att starta en tråd om vikten att beställa saker i tid. Om trådens syfte är att lyfta fram fördelar eller visa på nackdelar UR ETT KONSUMETPERSPEKTIV är det väl bara bra.
Om tråden däremot bara handlar om hur jobbigt det är med kunder som ramlar in i sista sekunden och vilka problem det innebär för företagen kan jag vara utan den informationen.
Det är väl också trådar med den inriktiningen (kunden är ett problem) som till viss del har triggat debatten. Ett annat vanligt lobbyingämne (från företagare) har varit att kunden "måste förstå att företaget måste ta ett visst timpris för att kunna få ut en vettig lön" eller att kunden "är onödigt petig och nog borde acceptera att jobbet inte utförts riktigt på det sätt som kunden förväntat".
Vitsen med forumet är väl att utbyta erfarenheter och tips. När ett företag "tipsar" så är det ju i ett egenintresse. En egen kategori i forumet, typ frågor-och-svar är väl ok men inte i diskussionstrådarna. Jag tror att det blir soppigt.
Varför skulle ett bra tips från ett företag vara mindre värt?? Ett Företag har otroligt mycket att förlora på att ge dåliga/partiska tips. Jag skulle sätta en rejäl slant på att tips från företagare i genomsnitt är av bättre kvalitét än tips från privatpersoner som inte behöver bekymra sig för konsekvenserna.
Eller också kan man vända på det och betala företagen för att dom jobbar "pro-bono" med att hjälpa konsumenter med tips och rådNimajneb skrev:
Hahaha ja varför inte, ha en betalsite/tråd där en kunsument kan ställa en fråga till en yrkesman som han får betala för att få ett svar på och yrkesmannen i genäld tar ansvar för sitt svar, dvs att det är yrkesmässigt mm 
m71 skrev:
Den funktionen ni eftersöker finns redan på Byggahus. Den heter "Fråga experten".
Det är ju bara att stänga forumet så har vi nått detta nirvana. Gratis dessutom. Eller var det kanske så att mångfalden på forumet var avsevärt mycket mer värd än man först tror?
Det är ju bara att stänga forumet så har vi nått detta nirvana. Gratis dessutom. Eller var det kanske så att mångfalden på forumet var avsevärt mycket mer värd än man först tror?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
mycke_nu, m71 & Tossegubben
Ni ser väl själva vart det barkar! Snart har vi ett forum där företag fritt gör reklam förtäckta som välmenande råd och tar betalt för att svara på frågor.
Jo tjena - det skulle bli en välbesökt site :wow: med enbart en massa hantverkare som slår sig själva för bröstet - till vilken nytta?
Jag kan sträcka mig så långt som till nån undanskymd forumdel där ni kan göra reklam inför varandra och svara på en och annan fråga från okunniga konsumenter som förvirrat sig dit
.
Ni ser väl själva vart det barkar! Snart har vi ett forum där företag fritt gör reklam förtäckta som välmenande råd och tar betalt för att svara på frågor.
Jo tjena - det skulle bli en välbesökt site :wow: med enbart en massa hantverkare som slår sig själva för bröstet - till vilken nytta?
Jag kan sträcka mig så långt som till nån undanskymd forumdel där ni kan göra reklam inför varandra och svara på en och annan fråga från okunniga konsumenter som förvirrat sig dit
HUR tänker du nu??
OM jag skrev "JAG REKOMMENDERAR VERKLIGEN PRYL XXX FRÅN MYCKE_NU AB" skulle jag bli utskrattad och utskämd på nolltid.
Som det är nu så finns det dryga 3000 inlägg där läsarna lätt kan se att jag är en ganska nördig civing och hempulare på Gotland med åsikter om elinstallationer och lite annat. På samma sätt kan man lätt se att exempelvis elmont och Rrrrr är proffessionella elektriker som gratis lämnar seriösa råd till stackare som mej.
Thomas59: Du underskattar och förolämpar formummedlemmarnas intelligens. Den stora majoriteten är väl skickad att reda ut vad som är goda och dåliga råd och behöver inte någon Förmyndare.
OM jag skrev "JAG REKOMMENDERAR VERKLIGEN PRYL XXX FRÅN MYCKE_NU AB" skulle jag bli utskrattad och utskämd på nolltid.
Som det är nu så finns det dryga 3000 inlägg där läsarna lätt kan se att jag är en ganska nördig civing och hempulare på Gotland med åsikter om elinstallationer och lite annat. På samma sätt kan man lätt se att exempelvis elmont och Rrrrr är proffessionella elektriker som gratis lämnar seriösa råd till stackare som mej.
Thomas59: Du underskattar och förolämpar formummedlemmarnas intelligens. Den stora majoriteten är väl skickad att reda ut vad som är goda och dåliga råd och behöver inte någon Förmyndare.