25 985 läst ·
65 svar
26k läst
65 svar
Diskmaskinsrengöringstabletter svindyra - varför?
Risken är att vattnet blir för mjukt så att diskmedlet får svårt att lösasH Harald Blåtumme skrev:Medveten om att jag svarar på ett inlägg från 2013 här men nu kom tråden upp igen i flödet och det är intressanta frågor!
Senaste diskmaskinerna vi haft har just en kalkavhärdningsfunktion. Vi använde den aldrig på den nyss utbytta Boschen som dog av helt andra anledningar. På den nye Boschen så rekommenderar manualen att man har inställning H:00 dvs avstängt avhärdningssystem om vattnets hårdhetsgrad är 0-6 dH. Där vi bor har vi 2,1 - 3,2 dH så detta tycks ju vara vad vi ska ställa in - dvs avstängt avhärdningssystem.
Så min fråga är, ska man ändå använda avhärdningssalt i den här anläggningen, vad är det för fördelar med det i så fall och vad ska man i så fall ställa in det på? Närmast högre inställning på denna maskin är H:01 och är avsett för 7-8 dH.
Finns väl olika? Vi kör yes platinum och det luktar inget alls. Men varför man väljer parfymerad spolglans kan jag aldrig begripa.K Kurtivan skrev:
Om topic: sist jag köpte rengöringstabletter var det till halva pris eller så från Electrolux shop. Då blir det lite mer värt, för jag tyckte den ny maskinen flaggade för rengöring väldigt tidigt.
Men överlag är det högt prissatt, kansk pga kostnader för att följa miljölagstiftning och annat? Eller så bara för att dom kan.
Oj, skillnad på gammalt o "nytt".Fotografen skrev:
Min nu 10?-ish år gamla Bosch 4in1 auto har
1. Medelfin sil trådnät (leds ner mot pumpkammare)
2. grovsil insats (mkt grövre än nät) leds ner i e xtremt fin sil (mikroporer) där det mesta vattnet rinner ner och sedan ner mot pumpkammare.
Båda passerar ett öga som mäter smutsgraden innan pumpen mot avlopp, för att se om vatten kan återanvändas eller skall bytas ut
Har funkat förträffligt genom åren men pumpkammare har alltid lite vatten ståendes och det är sannolikt detta som kan osa lite om man inte diskar på en vecka. Kör man tom-maskin eller halvfull på 40° slipper man lukten men den suger insig spolglans mm som vanligt.
Klr man sköljprogram (30°) spolar den bara av med vatten, detta minskar os något men inte alls mika bra som 40° då det är ett kort porgram (troligen bara en laddning vatten medan det andra kröver minst två, ett tvätt o ett skölj, vilket såklart rensar bottenslammet bättre).
Inga tabletter i världen löser detta då det hsndlar lm kvarstående vatten pga en mindre miss i konstruktionen där vatten blir ståendes.
Tabletter e.d. kör jag mest för extra avkalkning samt de har lite parfym i sig. De här dropparna man hänger i korgen funkar minst lika bra, klart böttre sett till ekonomi då de varar en månad typ....
Men allt som allt, när man diskar blir det snorbra...
Gissar/hoppas nya maskiner löst det ovan nämnda problemet
Länge sedan du skrev det här, men du kanske är aktiv fortfarande? Använder du bägge samtidigt eller kör du två separata omgångar?
Nimajneb skrev:
För avkalkning (syra) brukar jag använda Natriumbisulfat. Säljs bla som pH- inom poolvård. Jag brukar betala runt 100-lappen för 5kg
För rengöring kör jag med kalciumhypoklorit, även det en poolprodukt (granulat) som kallas Chock-klor. Detta brukar kosta ett par hundra för 3kg.
Har man ingen pool så finns det mycket mindre förpackningar, typ 500g.
Man behöver typ en matsked av kemikalierna ovan för en tvättmaskinsrengöring.
Nimajneb skrev:
För avkalkning (syra) brukar jag använda Natriumbisulfat. Säljs bla som pH- inom poolvård. Jag brukar betala runt 100-lappen för 5kg
För rengöring kör jag med kalciumhypoklorit, även det en poolprodukt (granulat) som kallas Chock-klor. Detta brukar kosta ett par hundra för 3kg.
Har man ingen pool så finns det mycket mindre förpackningar, typ 500g.
Man behöver typ en matsked av kemikalierna ovan för en tvättmaskinsrengöring.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden