Byggahus.se

Diskmaskinsproblem!

1. K
    Medlem · Kalmar · 6 inlägg

Kica

Medlem
    Hej!

Har en diskmaskin som är 6 år gammal, den totalvägrar att göra glas rena - allt annat blir rent i maskinen (glasformar/skålar men inte dricksglas) Har testat att ställa dem på olika ställen men icke! Det blir som en liten grusbeläggning på glaset, sitter hårt som om det torkar in i glaset när maskinen torkar. Glaset känns även strävt. (inte det vita som är typiskt för kalk alltså... utan bara strävt och grusigt!)

Har testat olika diskmedel, har salt/även testat utan, spolglans och har avkalkat flera gånger. (filter är rent med)
    Har tröttnat på detta och diskat glasen för hand - och sätter man in ett rent glas blir det samma sak.

Är det nån som har någon idé om varför den beteer sig såhär? är det bara att köpa ny eller är det något så enkelt som....(? )

Vi har kalkrikt vatten!

Tacksam för alla svar! Allt är värt att testa! d^_^b

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 773 inlägg

huggan

Medlem
    Kör en tom maskin med citronsyra och se om det hjälper.

3. E
    Medlem · N/A · 2 281 inlägg

eviljava

Medlem
    Har ni kalkrikt vatten skall salt ALLTID vara påfyllt i maskinen.

Jag hade iaf. gjort följande:
    * Rensa alla filter i maskinen (manuellt).
    * Kör ett par tomma maskiner med diskmaskinsrengöring
    * Se till att inte spolglansen är inställd för högt.

Har du alltid haft salt i maskinen gissar jag att du har ställt in maskinen att portionera ut för mycket spolglans. Detta kan nämligen ge beläggningar på glas.

Jag vet inte om du någonsin kommer att få bort beläggningen på glasen enbart genom att maskindiska dem? Eventuellt får du gå på med handkraft och något kraftigare medel? Är det billiga glas är det nog enklare att bara byta ut dem.

4. K

Kica

Medlem
    Jag blev ju ganska trött på det när jag hade diskat samma glas maskin efter maskin och det inte blev rent så då tog jag det förhand.. inga problem att få bort beläggningen och de glänsde jättefint..behövde knappt anstränga mig. men som sagt, tar jag ett av de glasen så "skitar maskinen ner" glaset direkt (kan alltså sätta ner det rent och få ut det smutsigt)

Jag har kört maskinen tom både med det ena och det andra (finisch-som man sätter upp å ner, citronsyra, yes -månadsrengöring,bara vanliga disktabletter, jag hade även i vanlig yes men det hjälper inte...) *Fattar verkligen inte vad som är fel*

Jag har salt i, men struntade att fylla på vid ett tillfälle för att se om det blev bättre med hårdare vatten.. tänkte att det kanske slog loss smutsen bättre... (såg dock ingen skillnad)

Kan det va för mycket/lite spolglans? (den står på 3:an... vad är "normalt" ? *finns 5 hack*) Blir de halare om man använder mer... tänkte då kanske det rinner av...! (Det är inte så att disken står i 2 veckor, jag kör ca en om dagen - nångång kanske jag hoppar en dag och kör den dagen efter om det inte är så mycket i den)

Ska testa att köra ett par tomma på raken med rengöring, *håller tummarna att det SKA fungera!*

Tack för tipsen iallafall - allt är värt att testa!

5. E
    Medlem · N/A · 2 281 inlägg

eviljava

Medlem
    Ok,

Jag skulle ändå vilja sätta en slant på spolglansen. Jag hade som sagt samma problem själv, men där var beläggningarna ett helsike att få bort. Men det kanske beror på märket av spolglans eller vilken temperatur man kör i?

Jag kör också minst 1 maskin/dag.

Varför inte testa att stänga av spolglansen helt, alternativt ställa ner den till 1?

Jag har helt slutat med spolglans och jag märker faktiskt ingen skillnad. Disken glänser fint ändå och är torr när jag plockar ur maskinen... :)

Jag har å andra sidan mjukt vatten.

Redigerat 28 okt 2010 13:55
  6. K

Kica

Medlem
    jag testar att dra ner den till ettan! Oftast är det ju nån sköljmix i tabletterna så är väl knappt att man behöver extra! Tack för tipsen!

7. H
    Medlem · östergötland · 25 inlägg

Heidina

Medlem
    Någon annan som har svar på detta?
    Jag har redan testat allt ovanstående och glasen blir fortfarande skrovliga med inbrända beläggningar.

8. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Om det är till någon tröst så har jag också samma problem. Jag har fått det att fungera lite bättre genom att öka dosen av både spolglans och diskmedel. Min diskmaskin har heller inget fack för diskmaskinssalt. Jag använder oftast pulver.

9. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 144 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Vi har inte kalkrikt vatten men i vårt fall så var spolarmarna igensatta. Alltså inte filter i botten på maskinen utan hålen som vattnet kommer ut genom i armarna under korgarna. Märktes mest på glasen men öven på tallrikar om man kände efter...

10. Kloge
    Medlem · 644 inlägg

Kloge

Medlem
    Värmer den upp vattnet ordentligt? Är det en Huskvarna eller Electrolux?

11. F
    Medlem · Västra Götaland · 75 inlägg

Fortissima

Medlem
    Jag slutade med spolglans och började med diskmaskinspulver för att enkelt kunna _halvera_ dosen. Det som satte sig på mina glas var snarast diskmedelsresterna. I vår kommun har vi mjukt vatten, så en diskmaskinstablett blev överdos. Det första steget var dock att göra rent diskmaskinen från alla diskmedelsrester medelst citronsyra och ättika.

• Laddar…
  12. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Min är en gissningsvis 10 år gammal cylinda. Disken är ångande het efter disk, så den värmer nog ordentligt.

Jag ska nog se över spolarmarna och prova med väldigt lite pulver också.

13. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem
    har rensat spolarmar som inte gick att dela och det var svårt att lyckas få upp grus som satt löst i och kunde täppa till spolhål. Använde en nål för att krossa gruset till mindre bitar som kunde skakas ut.
    Lycka till!
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.