Vad har du för knivar eftersom de inte vill hålla fast?
Vore sitter fint bara ned med bladet i spåret.

P
Men kör inte eco-programmet då.
Använd auto +variospeed, diskar bättre snabbare och mer ecologiskt.

var åttonde år vill man väl ändå förnya sig och köpa nya vitvaror? Varför ska man köpa något som håller i 15 år! Då vill man ju istället ha något nytt häftig och som är snålare efter typ 8 år.

Rolle85 skrev:
var åttonde år vill man väl ändå förnya sig och köpa nya vitvaror? Varför ska man köpa något som håller i 15 år! Då vill man ju istället ha något nytt häftig och som är snålare efter typ 8 år.
Varför byta ut något som fungerar bara för att det gått 8 år,besparingen man gör är ofta försumbar.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Varför byta ut något som fungerar bara för att det gått 8 år,besparingen man gör är ofta försumbar.
Man kanske vill ha nya funktioner och funderar kanske inte mest på om det är sunt ekonomiskt. Tystare, snabbare, effektivare.

Rolle85 skrev:
Man kanske vill ha nya funktioner och funderar kanske inte mest på om det är sunt ekonomiskt. Tystare, snabbare, effektivare.
Jag resonerade så när jag köpte min senaste diskmaskin, ångrar alla funktioner dock.
Nästa blir en enkel, inge vattensparande maskin.

Samma här, åt skogen med alla funktioner. Det räcker med 2-3 program och sedan hoppar man över eco-programmen och kör som "electroluxaren" skriver tidigare i tråden.

Det absolut viktigaste är att köpa en maskin som är tyst och som har ett 70 graders program som är ca 1,20 tim.

Ja, jag har haft tre diskmaskiner i modern tid (Miele och Bosch/Siemens) och har aldrig känt något annat behov än att köra autoprogrammet.

Den enda "nya" finess jag krävt på senare år är att helintegrerade maskiner ska projicera kvarstående tid på golvet. I övrigt bryr jag mig bara om hur inredningen ser ut, och det är ju mycket en smaksak (själv föredrar jag Bosch/Siemens). Jag har svårt att tro att det om några år kommer någon finess som gör att jag skulle vilja byta ut min nuvarande maskin i förtid.

jag köpte en billig whirlpool tidigae, ett jävla liv på den och man kunde inte se hur lång tid det var kvar på programmet.
Nästa blev en siemens i 12k klassen. Underbar.

Jag har också trög lucka på min Bosch.

Är det någon som vet hur man justerar?
Kan man hitta beskrivning någonstans?

datpsu skrev:
Jag har också trög lucka på min Bosch.

Är det någon som vet hur man justerar?
Kan man hitta beskrivning någonstans?
Det du kan justera är fötterna, själva luckan kan du inte justera. På vilket sätt är den trög? Hela vägen eller bara på slutet när den nästan är stängd?

Den är trög hela vägen och smäller igen när man stänger.
Måste hålla emot vid stängning annars smäller den igen.

J
Intressant jämförelse. Har gett bort en fullt fungerande whirlpool, som jag köpte 2001 el. 2002 (tror jag) på att den var den tystaste av maskinerna i lägsta prissegmentet och hade aquastop. Det var det enda jag gick på. Den har tuffat på sen dess med enda fel att nivåbrytaren fastnat (vi har inte regelbundet gjort rent den och bara kört eco-programmet) - när detta var fixat funkade den lika bra igen. Köpte en supersilence 40dB bosch med TFT display, Har inte testat den än. Hoppas på att den ska funka bra. Tyvärr (för tillförlitligheten) innehåller väl alla maskiner idag en processor.

Nya energikrav kombinerat med optimerad produktutveckling och mer elektronik tror jag gör att moderna vitvaror inte har en chans att bli lika tysta,"effektiva" (funktionsmässigt, inte miljö/energimässigt) och långlivade som äldre vitvaror.

electroluxaren skrev:
Socklen skall ju klippas till så att den inte blir för hög.
Klippas till? Med plåtsax då eller?

Hur som helst så köpte vi till montering, mest för att få nya maskinen hemkörd och gamla maskinen bortkörd.

Jag pratade med butiken i torsdags. De skulle skicka en tekniker och fixa det i fredags. Jag jobbade hemifrån hela dagen, men han dök aldrig upp.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.