27 062 läst ·
14 svar
27k läst
14 svar
Diskmaskin stannar med kod F6 E4
En whirpool som är mellan två och tre år gammal, helt plötsligt har den läckt vatten och stannat med kod F6 E4. Googlat lite och kommit fram till att F6 är överfylld, eller når överfyllningskydd trätt i kraft och E4 att det är stopp för vattenintag.
Hittade också nåt tips om att dra ut maskinen tippa den i sidled för att få ut vatten ur botten på den, sedan gick den att starta, dock med samma resultat, läcker vatten och stannar på F6 E4.
Är det bara att kasta bort den eller? Blir galen på sånt här.
Hittade också nåt tips om att dra ut maskinen tippa den i sidled för att få ut vatten ur botten på den, sedan gick den att starta, dock med samma resultat, läcker vatten och stannar på F6 E4.
Är det bara att kasta bort den eller? Blir galen på sånt här.
samma kontakt
http://www.electronic-discount.be/product-details/480140101529/shop.htm?lng=en
rengöring uppifrån
byte från framsida bakom sockel
finn lite videos på tuben
http://www.electronic-discount.be/product-details/480140101529/shop.htm?lng=en
rengöring uppifrån
byte från framsida bakom sockel
finn lite videos på tuben
Tagit loss sockelplåten och startat den. Börjar normalt med urpumpning och sedan intag av vatten. Sen ner diskningen kör igång sprutar en kaskad av vatten under maskinen, svårt att se varifrån det kommer, tycker det ser ut som det kommer mellan rostfria golvet i maskinen och plastbaljan där sil och sånt sitter.
Helt rätt! En veckad slangstump har spruckit upp. Gummit verkar vara väldigt muggigt inuti och färgar av sig. För ett halvår sedan så bytte jag nedre tätningslist på luckan då den också spruckit sönder och kletade. Verkar vara dålig kvalitet på gummigrejerna.electroluxaren skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
googla 480140101529 så får du flera alternativ
Hej. Gammal tråd ser jag men uppdaterar lite efter en del meckande.
F6 E4 fick jag på min whirlpool diskmaskin.
Detta verkar ju betyda att den är full under i skyddsplåten som fungerar som en balja, där i sitter en flotör som känner av att det är vatten I baljan.
Första gången det hände drog jag ut maskin och tippa den så de rann vatten ut på golvet och beställde en ny givare som satt i brunnen inuti maskin (OVI sensor?) efter att ha läst denna tråden trodde jag det var den som felade. Men det var såklart slangen från tömningspumpen som hade spruckit och läckte tills flotören sa ifrån.
Hoppas detta kan hjälpa någon mer att felsöka rätt direkt. F6 E4 betyder alltså att det är flotören under maskin som säger att det är fullt i läckskyddet/baljan under.
F6 E4 fick jag på min whirlpool diskmaskin.
Detta verkar ju betyda att den är full under i skyddsplåten som fungerar som en balja, där i sitter en flotör som känner av att det är vatten I baljan.
Första gången det hände drog jag ut maskin och tippa den så de rann vatten ut på golvet och beställde en ny givare som satt i brunnen inuti maskin (OVI sensor?) efter att ha läst denna tråden trodde jag det var den som felade. Men det var såklart slangen från tömningspumpen som hade spruckit och läckte tills flotören sa ifrån.
Hoppas detta kan hjälpa någon mer att felsöka rätt direkt. F6 E4 betyder alltså att det är flotören under maskin som säger att det är fullt i läckskyddet/baljan under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden