5 836 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Diskmaskin som läcker ånga!?
Hej. Jag har just byggt nytt kök sparat min gamla diskmaskin. Idag när vi körde den för typ 2:a gången så såg jag att det läkte ånga upp på undersidan av laminatskivan. Och Laminatskivan i sin tur är inteångspärrs-fixad.
Mina funderingar:
- ska det komma ut ånga ur en diskmaskin under programmet? Visserligen i slutskedet då disken torkas men ändå.
- Vart köper man aluminiumfolie till att ha på skivan!?
- hur mycket luftspalt ska diskmaskiner ha runt om!?
- Jag antar att denna maskin är på sista versen nu, så är det något jag ska tänja på inför ett nyköp (förutom att hålla hårt i plånboken).
Tacksam för svar.
/J
Mina funderingar:
- ska det komma ut ånga ur en diskmaskin under programmet? Visserligen i slutskedet då disken torkas men ändå.
- Vart köper man aluminiumfolie till att ha på skivan!?
- hur mycket luftspalt ska diskmaskiner ha runt om!?
- Jag antar att denna maskin är på sista versen nu, så är det något jag ska tänja på inför ett nyköp (förutom att hålla hårt i plånboken).
Tacksam för svar.
/J
Vi hade samma problem med vår nya Cylinda diskmaskin. Det berodde på att en kanal som ledde ånga inne i luckan inte var hopmoterat. Teknikerna skruvae upp luckan, satte ihop röret och problemet försvann.
FIXA diffusionsspärr från IKEA kostar ca 69 kr, och du kan klistra fast den utan problem på undersidan av bänkskivan oavsett material. Diskmaskiner ska inte läcka någon ånga under användning. För att se om en diskmaskin läcker onormalt mycket kan man göra "papperstestet". Nästa gång du kör maskinen pillar du in hushållspapper du vikt en eller två gånger runt kanten där du misstänker att maskinen läcker. Kör den, och om pappret är blött efter programmet bör du felanmäla din produkt. Kolla efter så dina lådfronter inte tagit skada!
Klicka här för att svara