Hej!

Jag har precis flyttat till en ny bostad och är lite fundersam kring hur diskmaskinen av märket Asko är installerad.

Detta är modellen:
ASKO
ART.NO 728573 /05
TYPE: DW40.2
MODEL: DFI654GXXL

Mina funderingar:

1. Köket är från 2020 (Ballingslöv, ej imponerad) och det finns redan fuktskador i nere till vänster, se bild. Det borde väl inte uppstå på så kort tid och speciellt inte utanpå? Misstänker att det läcker ut ånga från det hörnet, kan det stämma? Hur åtgärda?

2. Jag upptäckte även att i skåpet till höger om diskmaskinen blir det väldigt varmt och fuktigt inuti, har våra bestick där och det blir ång-fukt på dem. "Skiljeväggen" mellan dom är öppen upptill, se bild och den är även öppen mot nästa skåp där en slags eldosa finns för spishället. Idag upptäckte jag att hället la av och visade ERROR i samband med att diskmaskinen körde, kan det vara så att ånga kan ställa till det på dom exponerade kontakterna, bör dosan inte ha ett lock på sig?

3. Hur spänner jag luckan så den har mer motstånd? Blir inte riktigt klok på instruktionen speciellt det jag markerat med gröna ringar, jag ser inte dom skruvarna som visas i pdfen iallafall är de inte på samma ställe. Då det är väldigt svåråtkomligt undrar jag om det går att skruva loss hela luckan på ett enkelt sätt för en lekman?

Alla tips uppskattas!

MVH lekman :)

• Närbild av ett diskmaskinsfäste och justeringsmekanism inuti ett köksskåp med synliga nummer och symboler på metallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett skåp bredvid en diskmaskin, där en öppen sektion med några synliga delar och kablar kan ses. Eventuellt problem med ångläckage.
    Skapa konto
  • Köksskåp med diskmaskin under bänkskiva, fuktskador syns nederst till vänster på skåpluckan, lekmannaprojekt för installation och åtgärdssökning.
    Skapa konto
  • Öppen kopplingsdosa med synliga kablar under köksbänk vid diskmaskin.
    Skapa konto
  • Insida av köksskåp med exponerad skiljevägg och monteringsfäste, belyst av svagt ljus. Eventuella fuktskador otydliga.
    Skapa konto
  • ASKO-diskmaskin interiör med etikett som visar specifikationer för modell DFI654GXXL och serienummer 91230001.
    Skapa konto
  • Instruktionsbild som visar hur man justerar dörrens motstånd på en ASKO diskmaskin med skruvar markerade i gröna ringar.
    Skapa konto
C cafeascot skrev:
Hej!

Jag har precis flyttat till en ny bostad och är lite fundersam kring hur diskmaskinen av märket Asko är installerad.

Detta är modellen:
ASKO
ART.NO 728573 /05
TYPE: DW40.2
MODEL: DFI654GXXL

Mina funderingar:

1. Köket är från 2020 (Ballingslöv, ej imponerad) och det finns redan fuktskador i nere till vänster, se bild. Det borde väl inte uppstå på så kort tid och speciellt inte utanpå? Misstänker att det läcker ut ånga från det hörnet, kan det stämma? Hur åtgärda?

2. Jag upptäckte även att i skåpet till höger om diskmaskinen blir det väldigt varmt och fuktigt inuti, har våra bestick där och det blir ång-fukt på dem. "Skiljeväggen" mellan dom är öppen upptill, se bild och den är även öppen mot nästa skåp där en slags eldosa finns för spishället. Idag upptäckte jag att hället la av och visade ERROR i samband med att diskmaskinen körde, kan det vara så att ånga kan ställa till det på dom exponerade kontakterna, bör dosan inte ha ett lock på sig?

3. Hur spänner jag luckan så den har mer motstånd? Blir inte riktigt klok på instruktionen speciellt det jag markerat med gröna ringar, jag ser inte dom skruvarna som visas i pdfen iallafall är de inte på samma ställe. Då det är väldigt svåråtkomligt undrar jag om det går att skruva loss hela luckan på ett enkelt sätt för en lekman?

Alla tips uppskattas!

MVH lekman :)
den är uppenbart felinstallerad
fixa en som kan göra om detta
inte alla rörisar eller snickare kan men oftast utbildade vitvaruteckniker

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
1. Har testat att köra diskmaskinen utan sockel/list och det visar sig att diskmaskinen har ett utlopp för ånga längst ned till vänster. Även om sockeln från Ballingslöv hade en viss öppning för utloppet så är det inte tillräckligt så ångan samlar sig och sprider sig åt sidorna. Borttag av sockel/list löste detta. Helt enkelt är just denna diskmaskin inte jättekompatibel med just detta kök. Får se vad man hittar på för permanent lösning, kommer tejpa med aluminiumtejp på skadade områden som tillfällig lösning.

2. Doslocket hade ramlat bakom stommarna :)

3. Skruvarna finns på vardera sida längst ned bakom beslagen som visas i instruktionsbilden ovan

C cafeascot skrev:
1. Har testat att köra diskmaskinen utan sockel/list och det visar sig att diskmaskinen har ett utlopp för ånga längst ned till vänster. Även om sockeln från Ballingslöv hade en viss öppning för utloppet så är det inte tillräckligt så ångan samlar sig och sprider sig åt sidorna. Borttag av sockel/list löste detta. Helt enkelt är just denna diskmaskin inte jättekompatibel med just detta kök. Får se vad man hittar på för permanent lösning, kommer tejpa med aluminiumtejp på skadade områden som tillfällig lösning.

2. Doslocket hade ramlat bakom stommarna :)

3. Skruvarna finns på vardera sida längst ned bakom beslagen som visas i instruktionsbilden ovan
utblåset på dessa askomaskiner skall justeras till att komma nedanför luckan så det kan blåsa rätt ut i rummet, dvs instllationsfel

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.