279 läst ·
2 svar
279 läst
2 svar
Diskmaskin - Skina 91153611301 värmer ej vatten
Hej,
Häromdagen kördes en full diskmaskin och efter att diskmaskin är klar så märker vi att när maskinen öppnas så är det inte varmt/ånga som det alltid gör.
Aja, tänkte man... det kanske har gått en längre stund sedan maskinen var klar så det kanske har hunnit kallna (det var ett tag efter maskinen var klar som luckan öppnades).
Idag kördes en full diskmaskin till och den betedde sig samma sak.
När luckans öppnades så var det kallt = ingen ånga, värme som kändes som alltid.
Åååhhh nej tänkte man. Värmeelement/värmare, kretskort, kablage... och allt sånt där började hagla runt i hårddisken däruppe.
Jag började läsa runt lite och funderade för mig själv att man nu är tvungen att kalla hit servicetekniker och så kommer det att kosta några tusenlappar.
Men problemet är ju att felet kan "vara vad som helst, typ"... så felsökning måste göras.
Men lite envis som man är så tog jag loss filtret inifrån diskmaskinen.
Inget synligt "skit" i filtret och sånt. I princip helt rent var filtret.
Men där filtret sitter i själva maskinen så fanns en liten plastbit som tillhör en av maskinens korgar, den verkar ha lossnat.
Tog bort plastbiten och även filtret så körde jag en tom diskmaskin.
Ta mig fan, den funkar....
Kan den där jäkla plastbiten ha orsakat allt detta och vad i så fall med plastbiten var det som orsakade detta?
Kan någon som är kunnig inom detta med diskmaskiner försöka ge någon form av förklaring?
Nu ska jag testa igen en tom diskmaskin, men med filtret ditsatt igen.
Häromdagen kördes en full diskmaskin och efter att diskmaskin är klar så märker vi att när maskinen öppnas så är det inte varmt/ånga som det alltid gör.
Aja, tänkte man... det kanske har gått en längre stund sedan maskinen var klar så det kanske har hunnit kallna (det var ett tag efter maskinen var klar som luckan öppnades).
Idag kördes en full diskmaskin till och den betedde sig samma sak.
När luckans öppnades så var det kallt = ingen ånga, värme som kändes som alltid.
Åååhhh nej tänkte man. Värmeelement/värmare, kretskort, kablage... och allt sånt där började hagla runt i hårddisken däruppe.
Jag började läsa runt lite och funderade för mig själv att man nu är tvungen att kalla hit servicetekniker och så kommer det att kosta några tusenlappar.
Men problemet är ju att felet kan "vara vad som helst, typ"... så felsökning måste göras.
Men lite envis som man är så tog jag loss filtret inifrån diskmaskinen.
Inget synligt "skit" i filtret och sånt. I princip helt rent var filtret.
Men där filtret sitter i själva maskinen så fanns en liten plastbit som tillhör en av maskinens korgar, den verkar ha lossnat.
Tog bort plastbiten och även filtret så körde jag en tom diskmaskin.
Ta mig fan, den funkar....
Kan den där jäkla plastbiten ha orsakat allt detta och vad i så fall med plastbiten var det som orsakade detta?
Kan någon som är kunnig inom detta med diskmaskiner försöka ge någon form av förklaring?
Nu ska jag testa igen en tom diskmaskin, men med filtret ditsatt igen.
Döm till min förvåning.
Körde maskinen med filtret återmonterat = kall maskin.
Tog loss filtret igen och körde igen = varm/ånga i maskin.
Vad är felet?
Byta filtersats?
Körde maskinen med filtret återmonterat = kall maskin.
Tog loss filtret igen och körde igen = varm/ånga i maskin.
Vad är felet?
Byta filtersats?
Nu monterade jag på filtret igen och har kört 3 tester och det är varmt/ånga efter att maskinen är klar.
Klicka här för att svara