Kan följande problem bero på något annat än själva diskmaskinen? Kan felet sitta i ett rör till diskmaskinen eller i diskmaskinsavloppet?
Vår diskmaskin har blivit servad fyra gånger inom 3-4 mån pga felmeddelande e:15. Jag är inte så insatt i vad man gjort för service vid varje tillfälle förutom att de tre första gångerna var det något med en packning och den fjärde gången bytte man ut ett slags bottensats som packningen sitter i.
Efter första lagningen tog det 2,5 mån innan det larmade igen och därefter har den larmat efter bara två-tre diskomgångar och de har alltså hittills servat den fyra ggr. Samma historia varje gång. Den lägger av under ett program (oavsett kort el långt) och man hör ett sugande ljud tills man drar ut sladden.
Vi fick betala för den första lagningen men inte därefter och jag tänkte begära pengarna tillbaka för den första lagningen och köpa ny diskmaskin.
Men innan jag gör det vill jag gärna vara säker på att felet inte visar sig sitta i ngt rör, tex i ett av rören som går till eller från diskmaskinen då det vore surt att byta maskin och fortfarande ha samma bekymmer!
Avloppet sitter ihop med diskhons. Om stopp där, borde det inte vara stopp även i diskhon?
Kanske någon som kan ge mig ett klokt svar? Man kan inte få kontakt med en tekniker när man ringer in till Siemens/Bosch, de har bara personal som registrerar felanmälan och bokar en ny tid.
Alla synpunkter tas tacksamt emot!
Med vänlig hälsning!