Hejsan. Vid normal disk tuggar maskinen på som vanligt, det låter som att det fyller vatten, diskar, tömmer etc, men programmet går aldrig klart, maskinen står och brummar hur länge som helst. Dispayen visar att 1 minut av programmet återstår vilket bör innebära att den är på sista steget som torkar.

Vad kan detta bero på?

Och din diskmaskin heter ...

P
fel på värmen?

Hejsan, BOSCH typ S9VT1B - SVG59A23/21

Jomenvisst, slangen var alldeles fullt av gamla matrester. Även alla plastfickor i paketet på vänster sida innanför plåten var full mad matrester, ganska pilligt att få ut allt.

Jag vill varna för att det blir ganska slabbigt, själv tog jag ut maskinen till badrummet för detta jobb. Har man plastgolv/klinker i köket så kan det kanske gå bra ändå...

Kan detta problem undvikas om man kör med rengöringsmedel oftare? Hur ofta isåfall, en gång i månaden? Själv har jag bara kört 1-2 gång per år vilket motsvarar ca 70 diskar då denna maskin betjänat ett enmanshushåll?

Köra på höga temperaturer (70-75C ) ibland, brukar kunna förhindra problemet oxå..

Rengöringsmedel kan förhindra det men inte lösa det när man väl fått det. Som du märkte får man jobba en del för att få det rent. Köra på hög temp är bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.