när jag tog behörigheten räknade vi på elbehovet för en villa med elvärme, med full värme och bastun på(6kW) utan några andra förbrukare medräknade så blev det 35A huvudsäkring! hade man tagit med annat som mikro,diskmaskin,spis mm så hade väl kanske en 50A räkt till, eller det kanske skulle behövas en 63A tom! gissa hur grova matningar som skulle behövas i villakvarteren om man räknar på det viset.

pellefant skrev:
när jag tog behörigheten räknade vi på elbehovet för en villa med elvärme, med full värme och bastun på(6kW) utan några andra förbrukare medräknade så blev det 35A huvudsäkring! hade man tagit med annat som mikro,diskmaskin,spis mm så hade väl kanske en 50A räkt till, eller det kanske skulle behövas en 63A tom! gissa hur grova matningar som skulle behövas i villakvarteren om man räknar på det viset.
Men du måste ju ha med en sannolikhetsfaktor på 0.35. Då får du på en normalvilla max 20A huvudsäkring. Så räknade vi iallafall när jag tog behörigheten. Så räknar även energiverket på när de ska beställa en trafo till ett villakvarter.

å så kanske man kan räkna för ett kök med? disk 2', mikro 2', vattenkokare 1', kaffekokare 1'=6'*0,35=2100W vilket gör att det räcker med 10A!

Har kört kyl/frys och diskmaskin tillsammans några gånger nu och det har fungerat utan problem, så tillsvidare behåller jag den lösningen.

Jag ska också sätta in DM och tänkte i samma banor (en säkring till kök+hall exkl. spis), men sen kom jag på att jag bara har enfas till spisen som är säkrad med 20A, så tanken är att jag ska använda det uttaget till DM, så får man bara låta bli att diska samtidigt som man lagar mat..

andersmc skrev: "Det kanske räcker effektmässigt, det beror ju på vad diskmaskinen tar. Men man vill ha kylen på en egen säkring. Annars kan risken finnas att diskmaskinen gör så att säkringen går, och sen står frysen avslagen utan man märker någonting"

Det är väl bara en fördel, de lär ju märkas när du plockar ut disken:)

De är nog lugnt att koppla på samma uttag ska du se...

Sandberg skrev:
Jag ska också sätta in DM och tänkte i samma banor (en säkring till kök+hall exkl. spis), men sen kom jag på att jag bara har enfas till spisen som är säkrad med 20A, så tanken är att jag ska använda det uttaget till DM, så får man bara låta bli att diska samtidigt som man lagar mat..
Nähäpp

Diskmaskinen ska nog inte ha större säkring än 10A, det där var ingen bra lösning.

Prototypen

Sandberg skrev:
nu förstår jag (återigen) varför det krävs viss kompetens för elektriker ;)

Hur tänker du nu?

diskmaskiner för hemmabruk brukar inte säkras med 20A, eller är det nåt nytt? vanliga 1-fasuttag brukar som mest vara godkända för 16A, sen så måste man väl bygga om diskmaskinen med grövre anslutningssladd och göra ett eget CE-intyg

I min övernattningslägenhet så har jag en enfasspis och diskmaskin i köket.
Diskmaskinen är inkopplad i efterhand och strömmen tas från eluttaget vid spisen som är säkrat med 20 ampere.
Diskmaskinen i sin tur är kopplad över en automatsäkring som sitter i en egen liten låda under diskbänken. Den säkringen är på 10A. Det funkar kalas att koka potatismos och diska samtidigt.. Kopplar du diskmaskinen rätt på en 20A säkring så kan diskmaskinen paja innan proppen går..

Lite lattjo o-ortodox lösning, den forna spisgruppledningen blir då i praktiken en huvudledning till en undercentral med spisen i "botten". Farligt? Tja...och någon annan än jag får ta på sig att skohorna in den i regelverket...:):confused::cool:;)

Micke_H skrev:
Diskmaskinen i sin tur är kopplad över en automatsäkring som sitter i en egen liten låda under diskbänken. Den säkringen är på 10A. Det funkar kalas att koka potatismos och diska samtidigt.. Kopplar du diskmaskinen rätt på en 20A säkring så kan diskmaskinen paja innan proppen går..
10A säkringen krävs om anslutningskabeln är längre än 2m och 1mm2. Under 2m får man dra 16A i en 1mm2. osäker på om man får dra 20A i en 1.5mm2 om den är <2m. Men jag tror inte att diskmaskinen pajar lättare för att den är avsäkrad med 20A isf 10A utan det handlar snarare om vad som är tillåtet map arean på anslutningskabeln, dvs proppen ska säkert lösa ut vid kortslutning.

pefo skrev:
10A säkringen krävs om anslutningskabeln är längre än 2m och 1mm2. Under 2m får man dra 16A i en 1mm2. osäker på om man får dra 20A i en 1.5mm2 om den är <2m. Men jag tror inte att diskmaskinen pajar lättare för att den är avsäkrad med 20A isf 10A utan det handlar snarare om vad som är tillåtet map arean på anslutningskabeln, dvs proppen ska säkert lösa ut vid kortslutning.
Nä det jag menade var det att det kan hända saker som är allvarliga innan proppen går.

Fotografen skrev:
Lite lattjo o-ortodox lösning, den forna spisgruppledningen blir då i praktiken en huvudledning till en undercentral med spisen i "botten". Farligt? Tja...och någon annan än jag får ta på sig att skohorna in den i regelverket...:):confused::cool:;)
Dock en väldigt vanlig lösning i gamla lägenheter med enfas spis, jag hörde mig för hos en elgubbe om denna lösning och han tyckte att det lät mer rätt än köra utan "centralen under diskbänken".
Jag har samma lösning i garaget till motorvärmar timern. Så alldeles ovanligt verkar det ju inte vara att man gör så. I garaget till huset så skall dock all el dras om med en egen central eftersom garaget är under utbyggnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.