Blev övertalad av Elgiganten att köpa en dyrare Asko än den Boschdiskmaskin jag tänkt köpa. Prio var på att få en tyst diskmaskin då vi nu har öppen planlösning. Hade en 11 år gammal whirlpool specad till 48db.

Sagt och gjort, idag fick vi Asko DFI8347 installerad. En integrerad maskin specad till 42db och som enligt utsago ska vara nästan helt tyst. Både enligt Elgiganten och Asko.

Men...Den låter mer än vår gamla maskin!!! Betydligt mer. Låter som någon dushar i köket. Det är ett nedrans plaskande. Dock låter det inte som något är trasigt utan bara kasst isolerad. Hur kan det vara så? Någon annan som har erfarenhet av Asko och ljudnivå? Har hört flera maskiner från Bosch, Siemens, IKEA etc och de är ju tysta på riktigt. Och de är specade till 44db oftast. Tippar på att denna ligger på 50 minst, vid normal gång så att säga. Inte vid pumpning, tömning etc. Då låter det ännu högre.

Läste ett annat inlägg där någon haft samma problem som mig med en Askomaskin. Känns dock som fler borde råkat ut för detta? Det är ingen billig maskin heller så fler borde klagat tänker jag. Nån som har erfarenhet från detta? Elgiganten vägrar ta ansvar. Hänvisar till öppet köp :(

P
det är skillnad på ljudtryck och typ av ljud
utan att mäta så upplever man något.
i och med att askon har rostfria spolarmar med betydligt större hål för vattnet än andra så hörs denna skillnad. disken blir ju mer omsköljd av vattnet än andra fabrikat men om ljudet i sig överstiger annonserat ljudtryck låter jag vara osagt.
det är väldigt ofta att den nya maskinen upplevs låta mer än den gamla oavsett vad som står på dekalen. Jag installerar siemens maskiner med lägre ljudtryck än 42dB ändå hör man kunderna säga att den gamla stenkrossen var tystare. Att de har olika och nya ljud råder ingen tvekan om, men om de är högre än den gamla...

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Fast jag har varit med om diskmaskiner som är så tysta så man går och öppnar dem i tron att de inte är igång. Och det var inga jättedyra maskiner. Då kan jag förstå att man har den där ljusindikatorn på golvet.
Men Askon vi fått nu hör man lätt från andra våningen längst bort, även i nattläge. Förstår inte varför man satt en ljusindikator på denna maskin, finns inte en chans att man skulle missa att den var på.
Asko skriver själva på sin hemsida ”En ASKO diskmaskin är nästan ljudlös när den arbetar”. Det är ju ändå en ganska bold statement. Att man sen släpper iväg en maskin som låter så mkt som denna är obegripligt.
Det kanske finns psykologi i det men har svårt att se det. Till och med kidsen reagerade på hur högt diskmaskinen lät, och de visste inte att vi bytt. Och att det låter annorlunda kan jag köpa att man reagerar på, men om man utmålar något som nästan ljudlöst så borde den ju iallafall upplevas som en hel del tystare på det stora hela.

• Gilla
Lisa karp
  • Laddar…
P
Jag förutsätter att den är rätt installerad ocg samtligt ljudisolerings material framför socklen är installerat på rätt sätt.

Vår Bosch låter mycket mindre än den HQ vi hade i förra huset. Den behöver verkligen den röda pricken på golvet.

Det är kanske som med Dieselbilarna. Uppnår mycket bra värden i testlabbet men i verkligheten ser det helt annorlunda ut.
Vad gäller DM: låter det mest vid vatteninsläpp och utpumpning? Kanske dessa moment ingår inte i testcykeln.

M MangeAn skrev:
...
Elgiganten vägrar ta ansvar. Hänvisar till öppet köp :(
Vad menar du med att de vägrar ta ansvar? Du får väl lämna tillbaka maskinen? Vad mer begär du?

Även vi köpte en Asko nyligen och den är väldigt mycket tystare än vår gamla (även den Asko). Men precis som electroluxaren skriver ovan har den nya maskinen lite annorlunda ljud för sig, som jag tyckte var lite jobbigt den första tiden. Men man vänjer sig på nån vecka.

Vår Asko som nu är 7 år gammal låter också en hel del, trots att vi köpte en dyr modell (8000:-).
Har väl börjat vänja oss, samtifigt som vi undviker att sätta på den om vi vill ha det tyst.

Dock har den fungerat fint.

BirgitS
electroluxaren skrev:
det är väldigt ofta att den nya maskinen upplevs låta mer än den gamla oavsett vad som står på dekalen.
När vi bytte diskmaskin för 3 år sen så var det från en som var 43 dB till en som är 39 dB och jag upplever den som tystare. Den förra var störande om den var igång när man åt, men det är inte den nya. Båda fristående om det har någon betydelse.

Strip Strip skrev:
Vad menar du med att de vägrar ta ansvar? Du får väl lämna tillbaka maskinen? Vad mer begär du?

Även vi köpte en Asko nyligen och den är väldigt mycket tystare än vår gamla (även den Asko). Men precis som electroluxaren skriver ovan har den nya maskinen lite annorlunda ljud för sig, som jag tyckte var lite jobbigt den första tiden. Men man vänjer sig på nån vecka.
Vägrar ta ansvar som i att sälja en produkt som väldigt tyst men som uppenbarligen inte är det, och sen inte ta ansvar för att man sålt en produkt som inte stämmer med beskrivningen. Jag kan givetvis lämna tillbaka den på öppet köp men då får jag stå för en massa kostnader själv, tex avinstallation och att transportera tillbaka den samt installation av en ny maskin. Så jag begär av dem att kompensera mig för alla kostnader, pga att de sålt en vara till fel beskrivning.

Men först ska jag kolla med Asko så det inte är något fel på den. Pratade med dem initiellt idag och de tyckte det verkar som den låter mer än den ska. Nu vill de att jag ska spela in ljudet och skicka till deras tekniska support via email, så får försöka få till det.

D Dsl skrev:
Vår Asko som nu är 7 år gammal låter också en hel del, trots att vi köpte en dyr modell (8000:).
Har väl börjat vänja oss, samtifigt som vi undviker att sätta på den om vi vill ha det tyst.

Dock har den fungerat fint.
Vilken ljudnivå är den specad till, vet du det? I decibel alltså.

BirgitS BirgitS skrev:
När vi bytte diskmaskin för 3 år sen så var det från en som var 43 dB till en som är 39 dB och jag upplever den som tystare. Den förra var störande om den var igång när man åt, men det är inte den nya. Båda fristående om det har någon betydelse.
Vad var det för märke på den som hade 43db? Jag vill minnas att jag hört maskiner på 44db som varit väldigt tysta. Bosch eller Siemens. 39db är det inte så många som är specade till, det är väl de dyrare modellerna.

vår tre år gamla asko är väldigt tyst, i pricip ljudlös. visst kluckande av vatten ibland, beroende på hur den är lastad. betydligt tystare än den Siemens som ersattes.

M MangeAn skrev:
Vägrar ta ansvar som i att sälja en produkt som väldigt tyst men som uppenbarligen inte är det, och sen inte ta ansvar för att man sålt en produkt som inte stämmer med beskrivningen. Jag kan givetvis lämna tillbaka den på öppet köp men då får jag stå för en massa kostnader själv, tex avinstallation och att transportera tillbaka den samt installation av en ny maskin. Så jag begär av dem att kompensera mig för alla kostnader, pga att de sålt en vara till fel beskrivning
Om du har köpt med hemkörning och installation så ingår i garantin att säljaren hämtar maskinen. OM det är ett garantifall. Om maskinen är högre i volym än deras utfästelse så är det ju ett garantifall men du kommer ha svårt att bevisa.
Öppet köp är något helt annat. Du har ingen laglig rätt till öppet köp utan det är enbart good will av säljaren. Och då får du stå för transport själv.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om du har köpt med hemkörning och installation så ingår i garantin att säljaren hämtar maskinen. OM det är ett garantifall. Om maskinen är högre i volym än deras utfästelse så är det ju ett garantifall men du kommer ha svårt att bevisa.
Öppet köp är något helt annat. Du har ingen laglig rätt till öppet köp utan det är enbart good will av säljaren. Och då får du stå för transport själv.
Precis. I värsta fall blir det öppet köp med en massa merkostnader. Tyvärr kanske det mest sannolika. Sen kan jag inte förstå hur man i Asko fall kan komma undan med att sälja diskmaskiner som ska vara ”nästan ljudlösa” som inte alls är det, inte ens i närheten. Borde vara fler som reagerar på det tycker jag. De själva också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.