5 242 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Diskmaskin läcker lite från botten av dörren, skarven mellan dörr och maskin
Våran diskmaskin (integrerad electrulux variant från ikea som följde med huset) 6 år gammal har funkat felfritt.
Men nu droppar det litegrann från botten av själva dörren. Alla lister ser hela och fräscha ut.
Maskinen började läcka lite mer när den här om dagenen hade svårt att tömma då det var fullt i silen. Det var då jag upptäckte problemet.
Känns nästan löjligt att köpa en ny bara för att det droppar lite grann.
Någon som har någon idé?
Men nu droppar det litegrann från botten av själva dörren. Alla lister ser hela och fräscha ut.
Maskinen började läcka lite mer när den här om dagenen hade svårt att tömma då det var fullt i silen. Det var då jag upptäckte problemet.
Känns nästan löjligt att köpa en ny bara för att det droppar lite grann.
Någon som har någon idé?
Bästa svaret
dessa maskiner är otroligt känsliga för smutsiga silar det får i princip inte finnas något smolk innan ett program startar.J jajgert skrev:
om filtret är lite täppt så kommer maskinen ta in fel mängd vatten dvs för mycket, då kan detta rinna ut genom dörren då packningen inte skall vara helt tät.
i dörren har du isolering som oxå blir blöt.
så om du får efterdropp innan isoleringen torkar upp av värmen från maskinen är detta inget konstigt.
summa summarum den täppta silen är orsaken till det onda och rekommendationen blir då att man regelmässigt gör ren denna med diskborste och diskmedel, hur ofta beror på hur smutsig disken är som Ni ställer in
Har en IKEA Hygienisk som gör precis samma sak trots att man rengör maskinen veckovis. Reparatör har bytt spolarmar två gånger men ändå samma fel. Verkar bli värre om man ställer kastruller och lådor nära dörren på nedersta facket.
Vid första reparationen rekommenderades vi att inte använda spolglans alls när man använder tabs. Det blir för mycket medel som kan skumma upp på insidan av luckan. Blev mindre läckor utan spolglans.
Vid första reparationen rekommenderades vi att inte använda spolglans alls när man använder tabs. Det blir för mycket medel som kan skumma upp på insidan av luckan. Blev mindre läckor utan spolglans.
läcker det på detta viset är det spolarmarna som riktar strålen mot dörrlistenBrutalius skrev:
Har en IKEA Hygienisk som gör precis samma sak trots att man rengör maskinen veckovis. Reparatör har bytt spolarmar två gånger men ändå samma fel. Verkar bli värre om man ställer kastruller och lådor nära dörren på nedersta facket.
du kan ju kolla med tom maskin om det händer
kolla att armarna inkl sateliten går fritt och att alla hål är helt rena
var noga med att inga redskap sticker ner från den undre korgen
vad har du för PNC?
Spolararmarna snurrar fritt, ingenting ivägen. De är bytta för en månad sen. Och felet händer bara om man ställer en matlåda eller kastrull nära dörren i nedre facket.returen skrev:
Löste en annan tråd som sa att dessa maskiner är väldigt känsliga för smutsiga filter. De kan fylla för mycket vatten. Och i samband med att ett kärl står nära dörren åker vattnet ut i dörren och över plastrännan som sitter inuti dörren. Låter precis som fleet jag har. Jag försöker med garantin igen.
om så är fallet så ser du det direkt om du öppnar dörrenBrutalius skrev:
Spolararmarna snurrar fritt, ingenting ivägen. De är bytta för en månad sen. Och felet händer bara om man ställer en matlåda eller kastrull nära dörren i nedre facket.
Löste en annan tråd som sa att dessa maskiner är väldigt känsliga för smutsiga filter. De kan fylla för mycket vatten. Och i samband med att ett kärl står nära dörren åker vattnet ut i dörren och över plastrännan som sitter inuti dörren. Låter precis som fleet jag har. Jag försöker med garantin igen.
och matlådornas placering påverkar inte detta, då ligger det mer åt spolarmarana igen
kör den tom och kolla
Nu på femte reparationen på garanti tror jag vi fått felet löst. Luckan var för liten. De bytte innerplåten på luckan och nu har den hållt tätt!Brutalius skrev:
Spolararmarna snurrar fritt, ingenting ivägen. De är bytta för en månad sen. Och felet händer bara om man ställer en matlåda eller kastrull nära dörren i nedre facket.
Summering av åtgärder:
Bytt spolarmar och sagt att man inte ska ha spolglans när man använder tabs då det skummar.
Bytt spolarmar igen och rekommenderat regelbunden rengöring med Electrolux Clean&Care mot kalkavlagringar.
Bytt pump pga för lågt tryck får armarna att stå stilla.
Bytt nedre gummilist i luckan.
Bytt plåten i luckan då den kan varit för litet.
Stort tack till Electrolux Service som inte ger upp.