2 674 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Diskmaskin installerad med för kort slang
Hej!
Hade stambyte i vintras och de gjorde om avloppet i köket bla. Under den tiden kopplade de ur diskmaskinen och sen in den igen i de nya kopplingarna.
Hade nyligen en läcka från maskinen som kom bakifrån när den tömde. Gjorde ett försök att dra ut maskinen för att se vad felet var och torka upp. När jag drog ut den så gick utloppsslangen av eftersom den var en halvmeter för kort. Även inloppet är på gränsen för att ens få ut maskinen.
Min fråga är om detta är en korrekt installation? Jag trodde att man alltid installerar så att man kan dra ut maskinen (?). De måste ha dragit rören från maskinen till avloppet med maskinen redan inskjuten och då gjort det för kort (och kanske orsakat läckan som kom senare).
Kommer behöva byta hela slangen och koppla in maskinen igen. Firman vill inte ta på sig något ansvar, men jag undrar om det stämmer. Under diskbänken hade de täppt igen hålet för rören med silikon så jag tänkte att det inte kan vara meningen att man ska lossa allt på den sidan först.
Mvh
Hade stambyte i vintras och de gjorde om avloppet i köket bla. Under den tiden kopplade de ur diskmaskinen och sen in den igen i de nya kopplingarna.
Hade nyligen en läcka från maskinen som kom bakifrån när den tömde. Gjorde ett försök att dra ut maskinen för att se vad felet var och torka upp. När jag drog ut den så gick utloppsslangen av eftersom den var en halvmeter för kort. Även inloppet är på gränsen för att ens få ut maskinen.
Min fråga är om detta är en korrekt installation? Jag trodde att man alltid installerar så att man kan dra ut maskinen (?). De måste ha dragit rören från maskinen till avloppet med maskinen redan inskjuten och då gjort det för kort (och kanske orsakat läckan som kom senare).
Kommer behöva byta hela slangen och koppla in maskinen igen. Firman vill inte ta på sig något ansvar, men jag undrar om det stämmer. Under diskbänken hade de täppt igen hålet för rören med silikon så jag tänkte att det inte kan vara meningen att man ska lossa allt på den sidan först.
Mvh
Man eftersträvar att installera diskmaskiner så att man kan dra ut dessa utan att lossa slangar mm.B bombastisk skrev:Hej!
Hade stambyte i vintras och de gjorde om avloppet i köket bla. Under den tiden kopplade de ur diskmaskinen och sen in den igen i de nya kopplingarna.
Hade nyligen en läcka från maskinen som kom bakifrån när den tömde. Gjorde ett försök att dra ut maskinen för att se vad felet var och torka upp. När jag drog ut den så gick utloppsslangen av eftersom den var en halvmeter för kort. Även inloppet är på gränsen för att ens få ut maskinen.
Min fråga är om detta är en korrekt installation? Jag trodde att man alltid installerar så att man kan dra ut maskinen (?). De måste ha dragit rören från maskinen till avloppet med maskinen redan inskjuten och då gjort det för kort (och kanske orsakat läckan som kom senare).
Kommer behöva byta hela slangen och koppla in maskinen igen. Firman vill inte ta på sig något ansvar, men jag undrar om det stämmer. Under diskbänken hade de täppt igen hålet för rören med silikon så jag tänkte att det inte kan vara meningen att man ska lossa allt på den sidan först.
Mvh
Men ibland går detta inte för att man anser det inte värt att dra det fasta VVS så att det möjliggörs, i synnerhet vid ombygge av kök så är det ingen som orkar, nybygge med kontrollant är helt andra ting.
hur eller hur skall inte avloppsslangen gå av om du drar i den, en tidigare skada eller materialutmattning måste du haft. vissa fabrikat har så undermåliga slangar att de borde förbjudas i sin helhet!
Nu vet vi inte hur firman tätat med silikon men om det är in till skåpet så är det troligen enligt säker vatten rutinen
Jo, vid nästan alla nybyggen jag har varit på där köket någon sorts standard så placeras diskmaskin precis bredvid diskhon och då räcker slangarna för att dra ut maskinen. Man vill undvika skarvar på slangarna.Anna_H skrev:
Anna_H skrev:
Ikeamaskin så det ingår nog i kategorin "undermåligt". Helt klart kortare slang än standard, skulle gissa på <1.5 m. Reservdel är 2250mm. Skulle kunnat vara tid ägaren som gjort något, men måste fråga firman också vad de egentligen gjorde.electroluxaren skrev:Man eftersträvar att installera diskmaskiner så att man kan dra ut dessa utan att lossa slangar mm.
Men ibland går detta inte för att man anser det inte värt att dra det fasta VVS så att det möjliggörs, i synnerhet vid ombygge av kök så är det ingen som orkar, nybygge med kontrollant är helt andra ting.
hur eller hur skall inte avloppsslangen gå av om du drar i den, en tidigare skada eller materialutmattning måste du haft. vissa fabrikat har så undermåliga slangar att de borde förbjudas i sin helhet!
Nu vet vi inte hur firman tätat med silikon men om det är in till skåpet så är det troligen enligt säker vatten rutinen
Maskinen står bredvid diskhon och tätningen är nog enligt rutin. Men tycker de borde nämnt att det installerat med en kort slang.
Får beställa ny slang och se om jag tror det är möjligt att själv att byta. Verkar inte omöjligt.
slangen är nästan 50cm i maskinen och det är ingen som byter denna om den inte är trasig, men du kan ju fått en eftermarknadsslang som är mycket billigare för 50.-B bombastisk skrev:Ikeamaskin så det ingår nog i kategorin "undermåligt". Helt klart kortare slang än standard, skulle gissa på <1.5 m. Reservdel är 2250mm. Skulle kunnat vara tid ägaren som gjort något, men måste fråga firman också vad de egentligen gjorde.
Maskinen står bredvid diskhon och tätningen är nog enligt rutin. Men tycker de borde nämnt att det installerat med en kort slang.
Får beställa ny slang och se om jag tror det är möjligt att själv att byta. Verkar inte omöjligt.
Klicka här för att svara