Alltså. Diskmaskinen visar felkod 20 och på olika felsökningsidor säger man att det kan vara typ en fettpropp eller att det måste rensas i slangarna.
Bild1 är under maskinen.
Bild 2 är bakom maskinen
Bild 3 höger sida sett framifrån.
Vilka slangar skall tömmas? Vart kan den där fettproppen sitta?
Just ja, felet är att den inte tömmer ut vattnet. Jag har lyckats tömma på vatten men inte mer....
Hjälp! Två barns mamma hemma i typ karantän och har samtidigt en trasig tvättmaskin..... Hur ska man orka?
Tack för hjälpsamma svar!
Bild1 är under maskinen.
Bild 2 är bakom maskinen
Bild 3 höger sida sett framifrån.
Vilka slangar skall tömmas? Vart kan den där fettproppen sitta?
Just ja, felet är att den inte tömmer ut vattnet. Jag har lyckats tömma på vatten men inte mer....
Hjälp! Två barns mamma hemma i typ karantän och har samtidigt en trasig tvättmaskin..... Hur ska man orka?
Tack för hjälpsamma svar!
Letar man på nätet hittar man tex:
- Kontrollera att vattenlåset inte är igensatt
- Kontrollera att filtret i utloppslangen inte är igensatt
- Kontrollera att filtret i botten av maskin inte är igensatt
- Kontrollera att tömningsslangen inte är böjd eller snodd
Den fungerar igen! Jag tömde silen i maskinen, efter att ha kollat alla slangar under och allt var rent! En liiiiiten liiiiiten miniplastbit från en typ "påse" låg i silen. Alltså 0,5x0,5 cm. Den tog jag bort och så "vevade jag runt lite med ett skaffat på en sked. Sen körde jag en sköljning på maskinen och det funkade. Och sen har jag kört två maskiner på Eko programmet och det fungerar. Nu hoppas jag att det var plasybiten som var problemet och att jag nu sparat mig en diskmaskin! Nu är det bara tvättmaskinen jag ska laga.... Finns en tråd här i forumet om den också...
skulle misstänka det faktum att du vänt på maskinen gjorde att saker och ting fungerar igen.
skippa EKO-programmet!!!--det gör av med mer vatten och energi än auto eller snabbdisk samt att maskinen aldrig kommer upp i temperatur med påföljande fettpålagringar.
Bilden från undersidan är väldigt bra då den visar att dessa lite äldre maskiner har gummislangarnas vigör intakta.
ny maskiners slangar är bara gegga när det gått 5 år.
skippa EKO-programmet!!!--det gör av med mer vatten och energi än auto eller snabbdisk samt att maskinen aldrig kommer upp i temperatur med påföljande fettpålagringar.
Bilden från undersidan är väldigt bra då den visar att dessa lite äldre maskiner har gummislangarnas vigör intakta.
ny maskiners slangar är bara gegga när det gått 5 år.
@electroluxaren.Tack för tipset om att spola med vatten. Hade i20 på min maskin, ingen gegga i någon slang eller i pressostaten så till slut tog jag trädgårdsslangen och spolade med varmvatten i brunnen runt om, det flöt upp lite skit och nu fungerar den igen!
Jag löste problemet genom att köpa ett set med flaskborstar från Clas ohlson. Mellanstorleken passar perfekt att köra in i hålet till trycksensorn inifrån maskinens "avloppsbrunn", fick ut en hel del skit som lagt sig där och nu funkar den igen!
Klicka här för att svara


