J
Och det nivån steg inte så sakteliga för att nå ”ovan” filter igen?
 
J johmi skrev:
Och det nivån steg inte så sakteliga för att nå ”ovan” filter igen?
Nopp men från att vara helt tom vid tömningen så är det lite vatten längst ner, som det ska vara.
 
FreQa FreQa skrev:
Nopp men från att vara helt tom vid tömningen så är det lite vatten längst ner, som det ska vara.
Hej, jag har precis samma problem som du, men av tråden förstår jag inte riktigt om du kom fram till vad felet var? Löste det sig och i så fall vad gjorde du för att lösa det?
 
Ett avslut vore bra ja...
Efter jag bytt backventilen så var det fortfarande vatten upp i avloppet. Vi lyssnade på rådet att diska mindre disk på kortare program, då funkade allt. Någon gång senare glömde vi bort kortprogrammmet och körde vanligt och allt funkade då!
Till slut kändes det som den bara ville ha lite kärlek!
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag har försökt att felsöka diskmaskinen inte tömmer vattnet som står kvar i avloppet.
Avloppet är rensat med rensband. Den spolar ut nästan allt vatten så pumpen funkar. Jag kör kortprogram nu.
Är det fel på programmen så den inte tömmer allt?
[bild]
Hur löste sig ditt problem?
 
Mycket matnyttigt i denna tråd. Stort tack! Till slut gav jag mig på att byta bakventilen. Den var helt igengäggad med fem år av fet. Det visade sig att det var även stopp i både dräneringsslangar samt värmeväxlaren så det var bara att ta isär och rensa. Nu är maskinen som ny. Symptom på stopp i rören var att 15 minuters spolning tog ca 30 minuter (med vatten kvar i maskinen). Nu går det på 16 min. Bästa Youtube klipp jag hittade var denna:
 
  • Gilla
myrenmat och 3 till
  • Laddar…
P Piby1956 skrev:
Mycket matnyttigt i denna tråd. Stort tack! Till slut gav jag mig på att byta bakventilen. Den var helt igengäggad med fem år av fet. Det visade sig att det var även stopp i både dräneringsslangar samt värmeväxlaren så det var bara att ta isär och rensa. Nu är maskinen som ny. Symptom på stopp i rören var att 15 minuters spolning tog ca 30 minuter (med vatten kvar i maskinen). Nu går det på 16 min. Bästa Youtube klipp jag hittade var denna: [media]
Hej alla. Mycket tacksam för hjälp med denna maskin!!!
Problem med Bosch super silent. Efter alla program stannar det kvar en mängd vatten i botten. Ej felkod.
Jag har rengjort så gott jag kunnat. Jag kan tömma maskinen genom att låta tömningspump gå igång i början av program och sedan slå av strömmen. Tömmer då utan problem. OCH det rinner inte tillbaka något vatten efter att jag tömt den enl ovan. Borde väl då inte vara backventilen som bråkar?

Förslag på vidare åtgärd?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Olof
 
O Olof77 skrev:
Hej alla. Mycket tacksam för hjälp med denna maskin!!!
Problem med Bosch super silent. Efter alla program stannar det kvar en mängd vatten i botten. Ej felkod.
Jag har rengjort så gott jag kunnat. Jag kan tömma maskinen genom att låta tömningspump gå igång i början av program och sedan slå av strömmen. Tömmer då utan problem. OCH det rinner inte tillbaka något vatten efter att jag tömt den enl ovan. Borde väl då inte vara backventilen som bråkar?

Förslag på vidare åtgärd?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Olof
Det är precis samma problem vi haft, där vi bytte backventil men ingen skillnad. Vi har inte gått vidare utan lever med att tömma maskinen som du säger på vatten. När den svalnat lite öppnar jag så får den självtorka.
 
FreQa FreQa skrev:
Det är precis samma problem vi haft, där vi bytte backventil men ingen skillnad. Vi har inte gått vidare utan lever med att tömma maskinen som du säger på vatten. När den svalnat lite öppnar jag så får den självtorka.
Hej. Tack för svar! Svårt att se någon logik i felet. Verkar ju fortsätta diska rent som förr. Övriga delar i programmet förefaller funka som förr.
Jag undrar om det kan vara tryckvakten (nivåkontrollen) som strular?
Borde inte problem med tryckvakten även ge andra problem?
Med vänlig hälsning, Olof
 
O Olof77 skrev:
Hej. Tack för svar! Svårt att se någon logik i felet. Verkar ju fortsätta diska rent som förr. Övriga delar i programmet förefaller funka som förr.
Jag undrar om det kan vara tryckvakten (nivåkontrollen) som strular?
Borde inte problem med tryckvakten även ge andra problem?
Med vänlig hälsning, Olof
Skruvade isär maskinen igår. Tog loss vattenkassetten och spolade rent så mycket som möjligt(på bilden ses orange parti med fettklogg som jag fick bort det mesta av) Jag spolade med trädgårdsslangen i avloppsslangarna vilka verkade vara relativt rena. Inga andra uppenbara fel.
Nu funkar allt igen!
Fixafärdigt glädje!
 
  • IMG_5990.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.