30 138 läst ·
54 svar
30k läst
54 svar
Diskmaskin Bosch silence plus tömmer inte sista vattnet
Ett avslut vore bra ja...
Efter jag bytt backventilen så var det fortfarande vatten upp i avloppet. Vi lyssnade på rådet att diska mindre disk på kortare program, då funkade allt. Någon gång senare glömde vi bort kortprogrammmet och körde vanligt och allt funkade då!
Till slut kändes det som den bara ville ha lite kärlek!
Efter jag bytt backventilen så var det fortfarande vatten upp i avloppet. Vi lyssnade på rådet att diska mindre disk på kortare program, då funkade allt. Någon gång senare glömde vi bort kortprogrammmet och körde vanligt och allt funkade då!
Till slut kändes det som den bara ville ha lite kärlek!
Mycket matnyttigt i denna tråd. Stort tack! Till slut gav jag mig på att byta bakventilen. Den var helt igengäggad med fem år av fet. Det visade sig att det var även stopp i både dräneringsslangar samt värmeväxlaren så det var bara att ta isär och rensa. Nu är maskinen som ny. Symptom på stopp i rören var att 15 minuters spolning tog ca 30 minuter (med vatten kvar i maskinen). Nu går det på 16 min. Bästa Youtube klipp jag hittade var denna:
Hej alla. Mycket tacksam för hjälp med denna maskin!!!P Piby1956 skrev:Mycket matnyttigt i denna tråd. Stort tack! Till slut gav jag mig på att byta bakventilen. Den var helt igengäggad med fem år av fet. Det visade sig att det var även stopp i både dräneringsslangar samt värmeväxlaren så det var bara att ta isär och rensa. Nu är maskinen som ny. Symptom på stopp i rören var att 15 minuters spolning tog ca 30 minuter (med vatten kvar i maskinen). Nu går det på 16 min. Bästa Youtube klipp jag hittade var denna: [media]
Problem med Bosch super silent. Efter alla program stannar det kvar en mängd vatten i botten. Ej felkod.
Jag har rengjort så gott jag kunnat. Jag kan tömma maskinen genom att låta tömningspump gå igång i början av program och sedan slå av strömmen. Tömmer då utan problem. OCH det rinner inte tillbaka något vatten efter att jag tömt den enl ovan. Borde väl då inte vara backventilen som bråkar?
Förslag på vidare åtgärd?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Olof
Det är precis samma problem vi haft, där vi bytte backventil men ingen skillnad. Vi har inte gått vidare utan lever med att tömma maskinen som du säger på vatten. När den svalnat lite öppnar jag så får den självtorka.O Olof77 skrev:Hej alla. Mycket tacksam för hjälp med denna maskin!!!
Problem med Bosch super silent. Efter alla program stannar det kvar en mängd vatten i botten. Ej felkod.
Jag har rengjort så gott jag kunnat. Jag kan tömma maskinen genom att låta tömningspump gå igång i början av program och sedan slå av strömmen. Tömmer då utan problem. OCH det rinner inte tillbaka något vatten efter att jag tömt den enl ovan. Borde väl då inte vara backventilen som bråkar?
Förslag på vidare åtgärd?
Tack på förhand!
Hej. Tack för svar! Svårt att se någon logik i felet. Verkar ju fortsätta diska rent som förr. Övriga delar i programmet förefaller funka som förr.FreQa skrev:
Jag undrar om det kan vara tryckvakten (nivåkontrollen) som strular?
Borde inte problem med tryckvakten även ge andra problem?
Skruvade isär maskinen igår. Tog loss vattenkassetten och spolade rent så mycket som möjligt(på bilden ses orange parti med fettklogg som jag fick bort det mesta av) Jag spolade med trädgårdsslangen i avloppsslangarna vilka verkade vara relativt rena. Inga andra uppenbara fel.O Olof77 skrev:Hej. Tack för svar! Svårt att se någon logik i felet. Verkar ju fortsätta diska rent som förr. Övriga delar i programmet förefaller funka som förr.
Jag undrar om det kan vara tryckvakten (nivåkontrollen) som strular?
Borde inte problem med tryckvakten även ge andra problem?
Nu funkar allt igen!
Fixafärdigt glädje!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden