Dags för ny maskin. Askon är rätt snygg. Är det någon som har en sådan och tycker att den är bra ? I en annan tråd klagas det på ljudnivån. Låter den mycket ? Den är ju specad som 44 dB !!
Funkar det bra med besticklådan i mitten ?
Mvh

Vi har en 5547, kanske en tidigare modell? Vi är hittills mycket nöjda. Maskinen rymmer mycket mer än en vanlig tack vare mellanhyllan. Mellanhyllan är flexibel på så vis att man kan byta ut delar beroende på vad man vill lasta i den. Vi har ena halvan till skålar och glas och andra halvan till slevar, stekspadar etc. I nedkorgen använder vi den traditionella bestickskorgen. Ljudnivån upplever jag som låg men den är inte lika tyst som den Siemensmaskinen vi har i fritidshuset. Det som väsnas mest där är vattnet som rinner i avloppet och det är ju inte maskinens fel...

Chaly
Vi skaffade en 5647 för ett par månader sen när den 23 år gamla AEG:n valde att ge upp. Är nöjd än så länge. Mellanhyllan funkar bra men man kan inte ha några höga prylar där. Men t.ex. en mindre ugnsform funkar bra. Slevar, osthyvlar, mm har sin givna plats. Jag upplever den som mycket tyst, men då jämför jag med vår gamla maskin som lät som en hel biltvätt (men iofs körde ett program på 30 minuter och allt blev kanonrent).
Gillar också att underkorgen rullar ut på luckan så att man kommer åt allt lätt utan att behöva luta sig in i maskinen. Fick min för 4890:- på elgiganten efter lite prutande (fyndvara).

Tack för era svar. Vi väljer mellan en ASKO samt en Siemens SN46T597SK.
ASKO A, 44dB
Siemens A++, 42dB
2dB skillnad är ju hörbart men ASKOn har 5 års garanti....

Hmm tycker att Askon är ngt snyggare men Siemensen kanske är bättre ....
Får åka till Elgiganten idag och kolla priserna. De har 22% på alla vitvarorna i helgen. Men deras ord butikspriser är ju för höga så det är inte säkert det blir billigare än nätbutikerna ändå...

Chaly
Jag tyckte Askon kändes mer gedigen och rejäl än många andra maskiner. Mer samma känsla som i den gamla maskinen som ändå gjorde sitt jobb i 23 år. Ryck å dra lite i luckorna så känner du skillnaden. Sen kan man koppla Askon på varmvatten (alla maskiner fixar inte det) om man som jag gör varmvatten med värmepump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.