Är det någon som vet om det är någon större skillnad i kvalitet vad gäller de olika leverantörer av diskhoar som finns på marknaden? Vi har Blanco nu, har för mig att vi hade Franke tidigare men det finns ju en hel uppsjö av leverantörer (Deco steel, Strand, bara för att nämna några). Har någon ett tips på vad man skall titta efter (frånsett då designen) så tas den tackamt emot!

Stor skillnad i godstjocklek mellan "riktiga" märken och billigare. Jag har en där blandaren vinglar varje gång man rör den och det känns inte direkt gediget.

Hep Hep skrev:
Stor skillnad i godstjocklek mellan "riktiga" märken och billigare. Jag har en där blandaren vinglar varje gång man rör den och det känns inte direkt gediget.
Så vill man så klart inte ha det! Får man fråga vad ni har för märke? Vi har tänkt oss en diskho (planlimmad tror jag) men där hål för blandare sitter i själva bänkskivan (så har vi det nu och så hade vi det tidigare också)

Hep Hep skrev:
Men handlar inte det lika mycket om hur blandaren fästs? det brukar vara med en större trekantig "bricka" som skall stabilisera om den monteras i en plåtbänk. Finns inte den brickan så tror jag att det kan bli osatdigt oavsett fabrikat av plåten.

Njae. Blandaren i sig flexar inget så om det ska flexa är det i plåten. Klart att det blir stadigare med större kontaktyta, men med en tillräckligt tjock plåt är det inget problem. Vår kran sitter med stor bricka på undersidan och har en rätt stor fotyta uppifrån, men det är inga som helst problem att få saker som står på avrinningsytan att röra sig genom att vicka på kranen. Så oavsett hur kranen är fäst så är plåten larvigt tunn. Ingen aning om märke på skräpet, då det var förra ägarens polska svartbyggarpolare som byggde hela det köket.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Njae. Blandaren i sig flexar inget så om det ska flexa är det i plåten. Klart att det blir stadigare med större kontaktyta, men med en tillräckligt tjock plåt är det inget problem.
Rostfria diskbänkar har någon form av stomme. De skrangligare har träreglar och de stadigare någon form av fiberplatta. Om vattenkranens avlastare monteras utanpå fiberplattan blir flexet i plåten litet. Går säkert att montera en planka eller liknande i området där vattenkranen sitter föt att minska flexet.

Vi har bara kupade baljor och de känns stadiga, men antar att boxiga baljor kan flexa i botten.

Jag har hört mig lite för och i en köksbutik där man hade många olika märken så rekommenderade de Decosteel diskho pga lite kraftigare godstjocklek. Finns säkert andra som är bra också men ville uppdatera med den information jag fått till mig.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.