Byggahus.se

Direktverkande el, reglercentral?

  1. R
    Medlem · 35 inlägg
    Hej, första inlägget. Please bear with me...

    Har ett radis byggt 1974, där 4 sty sovrum värms upp med varsitt 380v element (Siemens PM3S12 och liknande modeller, möjligen är de så gamla att de är ända från byggnadsåret). Är rätt säker på att samtliga har bimetalltermostater. Det finns ett eget proppskåp för elvärmen med 2 proppar för varje grupp, totalt finns det 4 grupper. Jag antar att det betyder att elementen är kopplade över två faser. Jag gissar - kablarna är dolda - att man dragit fram endast 2 faser och jord till varje element. Det är vidare bara dessa sovrum som har gamla 380v element, övriga utrymmen såsom kök, badrummen och vardagsrum har fått golvvärme under senare år. Såvitt jag kan bedöma är golvvärmesystemen inte kopplade över proppskåpet för elvärme.

    Någon gång under årens lopp, troligen runt 1990 eKr, har man moderniserat det hela genom en reglercentral, en hypermodern Vasa Mester 20, som nu gett upp andan. Det gick inte att få den att slå till hur man än vred på rattar och knappar, och samtliga element var iskalla. Fick hjälp att förbikoppla den och nu har vi i alla fall värme i sovrummen. Problemet är bara att Mester-centralen troligen på något vis pulsade elementen för nu har de återgått till det gamla välkända 70-talsbeteendet med skållheta ytor vid tillslag, knäppningar, etc. Tyvärr har sambon under åren stajlat till det med gardiner som hänger i farlig närhet, så det har även tillkommit en betydande brandrisk. Har vikt undan gardinerna men min sambo är ledsen över stilbrottet...

    Behöver lite råd här om hur jag bäst löser detta:
    A. Alternativ reglercentral? Känns som om utbudet sviktar numera i takt med att allt färre bimetalltermostater finns kvar på gamla element. Verkar dyrt också? Finns det annars någon som kan laga den gamla reglercentralen?
    B. Separata elektroniska termostater på dessa uråldriga element? Verkligen...?
    C. Nya 400v element med elektroniska termostater? De gamla har lite udda mått, bla är ett 2000x400mm. Finns det varianter som fungerar även om man som jag tror har dragit fram endast 2 faser och jord till elementen? Dyrt?
    D. Installera elementskydd och var glad, och acceptera 70-talsbeteendet?
    E. Desperata alternativet: Kan man på något sätt sänka effekten på elementen men låta dem arbeta längre tid, så att man ändå får acceptabel rumstemperatur men slipper att de blir så skållheta? Plocka ur en av de båda säkringarna i varje grupp? Köra dem på enfas? Fungerar termostaterna då vid tvåfas- och jord-kablage?

    Tacksam för råd.
     
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har dina radiatorer termostat och är gamla , på den tiden fanns inga direkta direktiv på ytvärme ,
    mer max +90C har jag för mig
    Det finns regleringar för 400V men tekniken har sprungit i väg till det yttersta , har blivit så kompliserat nu , i dagsläget tror jag inte att den typ du har finns , nu ska det det styras sladdlöst
    på varje radiator . varför vet jag ej , eller egen termostat på dom .
    Det går utmärkt att byta till 400V s radiatorer ( har ingen betydelse vad du tar 400V är 400V ) med termostat , dom är elektroniska i dag , bimetall är lite ute
    Sektionering av separata rum kan du glömma om du inte investerar kraftigt i den nya med sladdlöst
    Återkom gärna med frågor
     
    • Laddar…
  3. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 946 inlägg

    Fotografen

    Verktygstokig
    Plocka ner mäster Wasa och byt ut elementen mot moderna med elektroniska termostater så får ni jämn knäppfri värme utan vidbrända gardiner. Finns element i alla möjliga fasoner och storlekar så det ska inte vara några problem.
     
  4. A
    Medlem · Stockholms län · 9 426 inlägg

    Avemo

    Medlem
    Det finns separata elektroniska termostater för 400V att köpa. Fast det är inte helt vanligt, och inte heller helt billigt. Inte tillräckligt mycket billigare än ett nytt element för att jag skulle tycka att det var värt det när jag senast funderade på det.

    Om du kopplar in befintliga element till 230V minskar effekten till en tredjedel. Yttemperaturen blir förvisso låg, men de lär inte klara att hålla huset varmt. Det räcker inte med att ta ut en säkring. Gör du det så stänger du av elementet helt.

    Så här hade jag det en vinter. Billigt om man har en termostat liggande. Men fult.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5448.JPG
     
  5. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

    Ljus

    Husägare
    Är elradiatorer från-74 så är det inget att fundera över. Otroligt att några fortfarande ger värme!
    Byt mot nya 400v så behöver du inte dra om någon el. Finns mycket att välja på så något borde passa måttmässigt. Både sk barnstuge och våtrumsradiatorer finns i max 60* utförande. Många oljefyllda har liknande funktion med tanke på gardinerna.
    Lycka till
     
    • Laddar…
  6. R
    Medlem · 35 inlägg
    Tack för svaren. Har någon ett förslag på lämpligt 400v element, med låg yttertemperatur (gärna barnstuge- eller våtrumsradiator), inkopplingsbart över fas-fas-jord, och med måtten 2000x400mm? Jag tror att jag byter ett element i månaden av ekonomiska skäl och börjar med det där gardinerna hänger allra närmast. Nuvarande element är på 1200W.
     
  7. R
    Medlem · 35 inlägg
    Har kikat men inte hittat några perfekta elementalternativ ännu. Förslag mottages tacksamt. Hittade dock en panel på 400V 1200W 1700x200mm med någon sorts miljöfunktion dvs begränsad yttertemperatur, tror den var dubbelisolerad också, men får jag kallras vid det 2200mm breda fönsterpartiet om jag låter sätter dit detta 1700mm element isf det befintliga 2000mm elementet?

    Inventering idag gav:
    Det är totalt 5 sty element 400v (4 i varsitt sovrum och 1 i tvättstugan) och på sammanlagt 5400W:
    - 2 sty är på 1400W
    - 1 är på 1200W, det är detta som är 2000x400mm.
    - 1 är på 900W
    - 1 är på 500W, sitter i tvättstugan, detta behöver inte bytas.

    De är som jag misstänkte kopplade fas-fas-jord (violett-vit-naken), samt en gul tråd för "styrledning", antar att central termostat avses. Elektrikern får ju mäta för att kontrollera att detta stämmer, men det fanns en tydlig kopplingsanvisning på baksidan av ett av elementen och jag lyckades se att kabelfärgerna stämmer med denna. Jag minns att det var uppmärkt med T1, T2, T3 resp L1, L2 och L3 i Mester 20-centralen. Så jag antar att grupperna i centralen, och tillhörande element, är någorlunda jämnt fördelade över faserna (L1-L2, L2-L3, L1-L3). Jag vet ju inte hur Mester 20 arbetade, och hur den pulsade, men funderar på hur pass bra termostat den hade; fanns det tex elektroniska termostater runt 1990 eller hade den en primitiv termostat men såg till att strömmatningen ut till elementen alltid pulsades på något vis? Finns det isf något alternativ här, typ en 3-fas elektronisk pulsande termostat som klarar 5400W last och som kan monteras centralt? Är mest nyfiken och vill förstå, det bästa alternativet är väl att byta elementen så att man får individuella elektroniska termostater, men det är kul att leka med tanken på alternativa lösningar.

    EDIT:
    Skulle något av dessa element fungera som ersättning för 1200W elementet, 2000x400mm?
    Nobö Front NFC2R 15, 400V, 1720x200mm, 1500W
    Adax Neo NL KDT/DT, 400V, 1450x200mm, 1200W
    Nobö Top NTE2R, 400v, 1725x200mm, 1500W
    Nobö Front NFC4R, 400v 1725x400mm, ,1500W
    /EDIT
     
    Redigerat 28 okt 2017 17:33
  8. A
    Medlem · Stockholms län · 9 426 inlägg

    Avemo

    Medlem
    Det är inte så kinkigt vad du väljer för element. Om det är lite överdimensionerat och har en bra termostat så blir yttemperaturen lägre. Det är bättre att ha en termostat per rum än att ha en central. Elektroniska termostater har funnits parallellt med mekaniska sedan 70-talet. Så ett avancerat centralt styrsystem från 1990 var högst troligt med elektronisk termostat. Alla radiatorer för 400V är avsedda att kopplas till två faser utan nolla. De flesta skall ha jord också, men det finns undantag.
     
  9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 946 inlägg

    Fotografen

    Verktygstokig
    15 cm på var sida kan knappast göra någon fundamental skillnad?
    Alternativet är två raddar i storlek 400*800 någonting, då finns det drösvis att välja på.
    Jag skulle ta 1700*200.
     
  10. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 946 inlägg

    Fotografen

    Verktygstokig
    200 eller 400 högt är en utseendesak, top eller front beroende hur det ser ut med fönsterbrädor och gardiner. Lite mer effekt gör att radiatorn blir lite svalare.
    Både Adax och Nobö är bra märken.
     
  11. R
    Medlem · 35 inlägg
    Tackar för svar! Fönsterpartiet är 2200mm, bef element 2000, tänkta ersättaren 1725, så det blir runt 250mm på varje sida i "glipa" mot fönsterpartiet, mot dagens 100mm per sida. Troligen inget problem trots det?

    Har mätt lite mer och tycker nu att jag bl a tack vare svaren på detta eminenta forum har såpass bra på fötterna att jag trots allt kan begära in en offert på att byta de fyra sovrumselementen i ett enda svep. Det får väl bli blodpudding någon månad... 2 sty Nobö Top NTE2R, 400v, 1725x200mm, 1500W som ersättning för det som är 1200W 2000x400 och ett av dem som är på 1400W. Och sen ett Nobö Top NTE4R 10 som ersättning för 900W elementet. Sista 1400W elementet är egentligen lite för stort såväl till mått som effekt - det ursprungligen stora sovrummet har avdelats till två mindre - så jag överlåter till den offererande firman att komma med förslag på den punkten.
     
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.