Jag och min sambo har hittat ett hus som passar oss perfekt. Läget, planlösning, storlek, etc. Problemet är bara att det är till största delen uppvärmt med direktverkande el. Det finns även två braskaminer, på vardera plan.

Först tänkte jag: Skit!
Direktverkande el är inget alternativ för oss överhuvudtaget. Men sen började jag fundera på att om man skulle kunna förvärva huset till en ok köpesumma så kanske man skulle kunna installera andra värmesystem och komma under den maxgräns vi satt när vi trodde att huset var uppvärmt med fjärrvärme. Än värmepump verkar vara det smidigaste/billigaste initiellt, men ett vattenbärande värmesystem med fjärrvärme är mest lockande, och borde vara bäst i långa loppet.

Så gått som hela området är uppvärmt med fjärrvärme så kostnaden för att dra fram det till huset borde inte bli alltför stor. Jag väntar fortfarande på att energibolaget ska ringa och lämna offert. Hur mycket, på ett ungefär, skulle rördragningar kosta för ett vattenbärande värmesystem kosta? Jag tänker mig golvvärme uppe, men vågar inte chansa på hur mycket isolerering det är i källarplanet så det får bli vanliga radiatorer nere. Kan man dela in olika rum i olika värmeslingor och på det viset differentiera rumstemperaturerna?

Braskaminerna kommer mestadels att eldas för mysfaktorn, eller vid extrema köldknäppar.

Jag vill vara så förberedd som möjligt inför husvisningen senare denna månad.

Ett alternativ är luft/luft värmepump, behåll elementen men använd dem bara när inte luft/luft och kaminerna räcker till. Vi behöver mer information angående förbrukning, husets storlek osv för att komma med bättre råd. Räkna med att material till element är dyrare än golvvärme men installationenen omvänd kostnadsmässigt.

Driftskostnad: 34 050 kr/år (två äldre vuxna, vi är två yngre vuxna med två yngre barn - jag fasar för den dagen jag ska betala elräkningen för att värma duschvattnet till min tonårsdotter)

Boarea / Biarea: 114m²/114m²

Ventilation: Självdrag

Det är tydligen blandat 2- och 3-glasfönster. I vardagsrummet är det ett större glasparti som jag hoppas är 3-glasfönster, det visar sig på visningen.

För den som orkar (jag hittar ingen länk att klistra in) så kan man se huset på hemnet. Diktarvägen 13, Borlänge.

Du är rätt ute.
Se till att räkna in konverteringen i priset och räkna med ca 5000 per radiator.
Se till att de dimensionerar för lågtemperatursystem.
Jag skulle satt in radiatorer på övervåningen - ingen stor vits med golvvärme där.
Nackdelen med fjärrvärme är att du sitter i klorna på endast en leverantör.
Kolla även vad fjärrvärmen kostar inklusive abonnemangsavgift.

Jag har inte fått några uppgifter på vad det kostar att koppla upp sig på fjärrvärmenätet, men jag hoppas få dessa uppgifter i början av nästa vecka. Den fasta avgiften är 775kr/år och energipriset är 57 resp 63 öre/kWh, beroende på om man har en egen värmeväxlare eller inte.

Se bara till att du RÄKNAR på det. Av någon anledning avskyr folk direktverkande el, men det finns ju även fördelar. Det är inte särskilt snyggt att dra utanpåliggande rör överallt men i detta hus kan det nog funka att dra den största delen snyggt i källaren. Radiatorerna på bilderna verkar ha några år på nacken. Jag skulle personligen satsa på att se över de befintliga radiatorerna installera luft/luft-värmepump och stödelda i kaminerna på vintern. Alternativet med fjärrvärme finns ju alltid kvar.

Ausir skrev:
Jag har inte fått några uppgifter på vad det kostar att koppla upp sig på fjärrvärmenätet, men jag hoppas få dessa uppgifter i början av nästa vecka. Den fasta avgiften är 775kr/år och energipriset är 57 resp 63 öre/kWh, beroende på om man har en egen värmeväxlare eller inte.
Den fasta avgiften var ju helt ok.
Hos oss ligger den på 3000:- per år så det blev vattenburet och bergvärme istället.
Vi flyttade in i ett hus med luftvärmepump och trivdes inte riktigt med detta.
Det var ganska mycket blåsande i hallen och det kändes inte bra att stänga dörrarna till rummen eftersom el-radiatoerna då slog till.
Inget ont om luftvärmpepumpar men de passar inte alla samtidigt som de funkar kanon för andra.
Jag konverterade huset själv och då planerar man ju rördragningen så att den syns minsta möjliga - försök att planera själv och snacka med rörmokaren om dina önskemål.

Doldr skrev:
Se bara till att du RÄKNAR på det. Av någon anledning avskyr folk direktverkande el, men det finns ju även fördelar.
Jag har väl egentligen inte förklarat varför jag ogillar direktverkande el, men det har med miljön att göra, och det ofrånkomligt ologiska i att använda el, och dess exergigrad, till att värma ett hus. Det är sånt som sitter i sen högskolestudierna för ett par år sen till ingenjör i miljöanpassat byggande. Den ekonomiska aspekten har såklart en markant del i beslutet att rata direktverkande el, och då främst framtidens elpriser som jag spår inte kommer vara att leka med.

Du bör välja någon form av värmepump eftersom du förmodligen saknar ett rent pannrum för tex pellets, ved eller liknande. Räkna som sagt med 5000kr minst för varje element inklusive rör och arbete. På det lägger du kostnaden för värmepumpen/pannan och ser var du hamnar. Skulle tippa på att du kan räkna med ca 200000kr för konverteringen om vi räknar grovt med bergvärme a 100000kr och rörjobbet 1000000kr. Men då hamnar du troligen runt 10000 kr/år i driftskostnad.

Så då kanske du förstår bättre mitt alternativ med två luft/luft pumpar här? Driftskostnaden kanske hamnar runt 18000kr istället men ivesteringen bör inte gå på mycket mer än ca 40-50 tusen.

En fördel med vattenburen värme är att det också höjer värdet på ditt hus, så om du tänkt sälja det i framtiden hade jag nog valt att konvertera det och satsa på tex bergvärme. Men då måste man ha kapitalet också...

Kapitalet är inget problem i sig, men bergvärme går bort då fjärrvärmen är relativt billig, och redan finns i området.

Ok. Då tycker jag du skall konvertera till vattenburet. Be dem gärna överdimensionera systemet något så blir det heller inga problem ifall du skulle vilja välja annat än fjärrvärme efter några år (läs lågtempsystem ca 50-55 grader). Det är bättre att göra rätt från början och skaffa sig bra förutsättningar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.