Hej på er!
Har gått och blivit med hus (spännande & skrämmande!)
Inflyttning sker i December, och i dagens läge med elpriser högre än Turning Torso.

Förutsättningar:
  • Huset i sig ligger i elområde 4, så extrema Norrlands-vintrar är ju inte att förvänta sig.
  • Direktverkade el (radiatorer av hyfsat ny modell) + Luftvärmepump strategiskt placerad innanför ytterdörren mellan neder-/övervåning.
  • Nuvarande ägare uppskattar förbrukning till att ligga kring 14-15000 kWh för 2 vuxna + 2 småbarn.
    (Jag tror att vi som inte har några barn kan kapa förbrukningen något.)

Vi har för avsikt att jag & min sambo flyttar in, bor in oss och landar i det hela - men samtidigt vill vi inte missa tåget för solceller, och i synnerhet inte med dagens väntetid.
Sen har ju priserna trissats upp av efterfrågan på solenergi...

Hur hade ni resonerat?
Lugnt och fint eller inleda offertförfrågningar ganska direkt?

Tack på förhand, det ska bli kul att höra hör ni erfarna husrävar resonerar :)

Ett tips är att köp hem 2st av dom här och använd dom mot var sitt element när ni är hemma då kan ni få ner elförbrukningen

• Wow
udihow
  • Laddar…
L L.Martin skrev:
Hej på er!
Har gått och blivit med hus (spännande & skrämmande!)
Inflyttning sker i December, och i dagens läge med elpriser högre än Turning Torso.

Förutsättningar:
  • Huset i sig ligger i elområde 4, så extrema Norrlands-vintrar är ju inte att förvänta sig.
  • Direktverkade el (radiatorer av hyfsat ny modell) + Luftvärmepump strategiskt placerad innanför ytterdörren mellan neder-/övervåning.
  • Nuvarande ägare uppskattar förbrukning till att ligga kring 14-15000 kWh för 2 vuxna + 2 småbarn.
    (Jag tror att vi som inte har några barn kan kapa förbrukningen något.)

Vi har för avsikt att jag & min sambo flyttar in, bor in oss och landar i det hela - men samtidigt vill vi inte missa tåget för solceller, och i synnerhet inte med dagens väntetid.
Sen har ju priserna trissats upp av efterfrågan på solenergi...

Hur hade ni resonerat?
Lugnt och fint eller inleda offertförfrågningar ganska direkt?

Tack på förhand, det ska bli kul att höra hör ni erfarna husrävar resonerar :)
Om jag hade varit ni hade jag funderat på om ni skulle vilja bygga om till golvvärme och köra LVVP istället för luft-luft som borde vara mest effektiv om ni bor i SE4. Kombinera med solceller och ni är framtidssäkrade för lång tid framöver. Men detta är förstås en stor investering

Om ni inte vill göra denna investering hade jag om jag var ni satt in ytterligare en luft-luft för att minimera användandet av el-element.

Oavsett ovanstående kombinera med allehanda energieffektivisering i form av att se över tätningslister etc.

Avvakta åtminstone tills eu har lämnat sitt beslut om energifrågan om några dagar…

första punkten: ”capping the revenues of electricity producers that face low production costs”, jag skulle inte bli förvånad om solcellernas glädjekalkyler inte blir lika roliga framöver.

https://www.consilium.europa.eu/en/meetings/tte/2022/09/09/

The discussion conveyed four main areas in which the member states expect the Commission to act. These include capping the revenues of electricity producers that face low production costs; a possible price cap on gas; measures for a coordinated electricity demand reduction across the EU; measures that would help to solve the issue of decreased liquidity.

En llvp per våning är en god och enkel start. Bör kunna få en bra maskin installerad för 15-18'.
Solceller: räkna med ca 15' per inst kWp. Men du bör nog veta din förbrukning innan du beställer, dvs vänta.

Vänta tills ni bott där en vinter med att göra eller planera för några stora saker. Innan dess vet ni inte hur huset uppför sig på vintern (värmebehov, drag, ventilation, hur väl funkar LLVP mm). Med en LLVP är ni hyfsat försäkrade från de högsta elräkningarna.

Det som aldrig skadar att se över på en gång när ni flyttar in är tätningslister på dörrar och fönster som Jocke slriver. Välj silikonlister om ni byter. Lätt att känna om det drar. Och ställ ner termostater a till den temperatur ni är bekväma med (och vänj er kanske med att ha en ulltröja på er om ni vill spara lite)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.