tommib
Jag har ett problem som jag hade tänkt att lösa med Plejd, men det verkar inte funka som jag hoppades.

Problemet är att jag och frugan vill ha dubbel tändning i badrummet, med "hel-" resp "halvljus". Detta för att minska obehaget när man går upp med barnen mitt i natten på toaletten. Vi vill inte ha olika armaturer som tänds utan att de befintliga (3 st) ska tändas med 30 % eller 100 % beroende på vad man önskar.

Min tanke var att lösa detta med Plejd, som ska vara så fiffig. Den har två ingångar och då tänkte jag att man skulle kunna konfigurera dessa för just hel/halvljus. Det visade sig att det tyvärr inte verkar gå. Man får välja på funktion på/av eller scenario. Tyvärr funkar inte scenario så att ett nytt tryck släcker, utan den startar bara scenariot igen. Detta gör att man måste ha enkeltryck för halvljus och dubbeltryck för helljus på ena knappen och på/av på andra knappen (med enkeltryck). Den andra varianten jag kan komma på är att man har starta scenario på bägge knapparna med enkeltryck och på/av med dubbeltryck men då kommer alla gäster bli förvirrade. Som det är konfigurerat nu kommer man i alla fall få på ljuset med ett enkeltryck på endera knappen och av med ena.

Är det något jag inte ser här? Finns det något annat sätt att konfigurera plejden? Jag funderade lite på att byta till strömställare som ingångstyp och ta bort fjädrarna, det får bli ett försök med det imorgon. Då kan man ha hel/halv på knapparna och när båda är av är det av.

Optimalt hade varit om man hade kunnat koppla ihop astrouret med detta så att det automatiskt tänder på halvljus under natten och kräver dubbeltryck för helljus. Så smart var inte plejden dock, astrouret kör helt separat.

Ärligt talat var jag lite besviken på programmeringsgränssnittet. Ja, jag kör i installatörsläge.

Är det någon som har några bra förslag på hur man löser detta? Med eller utan plejd?

MultiMan
Jag kör en Trådfri på 25% med automatisk tändning via rörelsesensor för natten och sedan har jag en vanlig lampa med den befintliga, fasta strömbrytaren som jag aktiverar när jag vill ha mer ljus. Budgetlösning som fungerar utmärkt.

tommib tommib skrev:
Jag har ett problem som jag hade tänkt att lösa med Plejd, men det verkar inte funka som jag hoppades.

Problemet är att jag och frugan vill ha dubbel tändning i badrummet, med "hel-" resp "halvljus". Detta för att minska obehaget när man går upp med barnen mitt i natten på toaletten. Vi vill inte ha olika armaturer som tänds utan att de befintliga (3 st) ska tändas med 30 % eller 100 % beroende på vad man önskar.

Min tanke var att lösa detta med Plejd, som ska vara så fiffig. Den har två ingångar och då tänkte jag att man skulle kunna konfigurera dessa för just hel/halvljus. Det visade sig att det tyvärr inte verkar gå. Man får välja på funktion på/av eller scenario. Tyvärr funkar inte scenario så att ett nytt tryck släcker, utan den startar bara scenariot igen. Detta gör att man måste ha enkeltryck för halvljus och dubbeltryck för helljus på ena knappen och på/av på andra knappen (med enkeltryck). Den andra varianten jag kan komma på är att man har starta scenario på bägge knapparna med enkeltryck och på/av med dubbeltryck men då kommer alla gäster bli förvirrade. Som det är konfigurerat nu kommer man i alla fall få på ljuset med ett enkeltryck på endera knappen och av med ena.

Är det något jag inte ser här? Finns det något annat sätt att konfigurera plejden? Jag funderade lite på att byta till strömställare som ingångstyp och ta bort fjädrarna, det får bli ett försök med det imorgon. Då kan man ha hel/halv på knapparna och när båda är av är det av.

Optimalt hade varit om man hade kunnat koppla ihop astrouret med detta så att det automatiskt tänder på halvljus under natten och kräver dubbeltryck för helljus. Så smart var inte plejden dock, astrouret kör helt separat.

Ärligt talat var jag lite besviken på programmeringsgränssnittet. Ja, jag kör i installatörsläge.

Är det någon som har några bra förslag på hur man löser detta? Med eller utan plejd?
Med Plejds dimmerratt som man trycker på pucken kan man skapa din lösning men det kräver lite av användaren.
Den funkar så att om man trycker på den startar den i senaste läget. Vrider man på den istället för att trycka startar den på max eller min beroende på vilket håll man vrider. Sätter du då min-läget på 30% i appen kommer den starta på det läget när du vrider istället för att trycka som startkommando.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, ratten ser ut att kunna vara en lösning. Synd bara att frun vägrar rattdimmers, hon gillar dem bara inte.

Ska testa hur det blir med strömbrytare utan fjäder först...

Tack för tipset om trådfri men det blir inga sådana lösningar här.

Naturligtvis kan du lösa det med en kronbrytare en knapp för frugans 30% och den andra knappen till dig på 80% när du skall städa. :D Det är bara två olika scener i en Plejd.

tommib
Nej, det är just det jag inte kan (men trodde jag skulle kunna).

Eftersom man får välja på funktionen på/av eller scenario vid enkeltryck så kan man inte släcka med samma knapp som man tände (med enkeltryck).

tommib
Så, nu har jag testat med strömbrytarläget också. Det funkade inte. Då verkar plejden bete sig som kanttriggad, dvs en förändring i ingångens läge byter läge på plejden (av->på eller på->av) man kan inte ställa in att ett scenario ska aktiveras när en viss ingång är aktiv.

Fasen, jag trodde att den här produkten var lite smartare.

tommib tommib skrev:
Fasen, jag trodde att den här produkten var lite smartare.
Ring deras support den är superb.

Den gången jag ringde var det VD som svarade och han hade koll på alla undermenyer, det var rätt, jag hade fel/inte tittat på rätt ställe.

Du Leif är väl superuser på Plejd och borde kunna ge tommib direkt support. :)

Synd att såna här produkter oftast är begränsade och inte ger tillgång till ett mer omfattande interface för den intresserade. Och den kategorin är säkert ganska stor och växande numera.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tack för tipset. Jag har mailat, får se om de svarar.

Ärligt talat mailade jag lite också för att önska features. Den mest praktiska och sannolikt enklaste att implementera vore en på/av med dim, dvs som vanlig på/av men att den också ställer in en fördefinierad dimmernivå. Lite som ett miniscenario lokalt för just den pucken. Det skulle lösa mitt problem enkelt.

En mer elegant variant vore att ge tillgång till astrouret från knapparna, dvs du kan ställa in olika aktioner beroende på klockan. Det är krångligare att ställa in men skulle ge en stor funktionalitet. Om man implementerar det så borde man också kunna implementera enklare if/else-programmering så att man kan styra aktion beroende på status. Även det skulle lösa mitt problem såtillvida att man skulle kunna programmera knappen för att tända scenario 1 om det är släckt och släcka om det är tänt på något sätt.

Realistiskt sett blir det kanske ratten. Får se om jag kan få min fru att acceptera den. Vet någon om den passar bra färgmässigt med Elko RS? De anger på sidan att den passar fysiskt med Elko RS/Plus men det finns ingen uppgift om färg. Om den är helvit som Exxact så blir det inte så bra...

tommib tommib skrev:
Vet någon om den passar bra färgmässigt med Elko RS?
Det finns båda 2 st. ramar / färgnyanser med i förpackningen. Så det är lugnt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Kolla med Plejd efter uppdateringar.
Plejd har under snart 2 år pratat om inlärning av belysningsanvändning t.ex. i en toalett om barn går och kissar kl. 2 på natten tänder Plejd vid ett tryck till 25% medan om frun tänder kl 7 för att sminka sig tänder Plejd på 100% eftersom det har varit så dom sista gångerna.
Alltså den nivå man använder vid en viss tid på dygnet kan användas som default startvärde.

tommib
Ah... men det vill jag inte ha. Jag vill kunna ställa in själv när saker ska hända, jag vill absolut inte ha någon AI som försöker lära sig saker.

Men ja, jag ska kolla efter uppdateringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.