Byggahus.se

Dimmer led-drivdon

1. M
    Medlem Nivå 1
    Jag råkar ha en Renova Universaldimmer över, är det helt fel grej att styra ett led-drivdon med? Måste man ha sådan dimmer som är "1-10v" om man vill ha vridknapp alternativt återfjädrande knapp? (Malmbergs dimbara drivdon och deras låg-höjd-dimmer funderar jag på)

Eftersom min Universaldimmer redan sitter monterad vore det kanon om den gick att använda.

Jag hittade Bo Siltbergs fantastiskt informativa tråd på ämnet men blev ändå inte klar över detta

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det är så enkelt som att man behöver kontrollera vad drivdonet erbjuder för möjligheter. Det finns inget generellt svar på din fråga.

Om det står "dimbar", "dimmable" eller liknande på den och ingenting mer, och om det inte finns några extra terminaler, då är den dimbar på primärsidan. Det innebär att din universaldimmer kan kopplas in men bara kanske fungerar... Detta handlar alltså om att strypa energin på 230 V-ledningen till drivdonet, precis som man stryper energin till en lampa. Det är så de gamla traditionella dimrarna fungerar, dimmern klipper bort en del av sinuskurvan. Det fungerar utmärkt för glödlampor men sämre för moderna LED och elektroniska drivdon då de i grunden inte reagerar alls likadant. Så man får prova. Det kan även finns en tilläggsmärkning på drivdonet som anger typ av dimmer, framkant ("leading edge", "tyristor", "L") eller bakkant ("trailing edge", "electronic", "transistor", "C"). En universaldimmer klarar båda, MEN den kan bli lurad då många sådana dimmers försöker vara smart och känna efter vad för slags last som är ansluten. Det fungerar inte alltid.

Om dimmern har fler anslutningar för styrning så är den inte dimbar på primärsidan och kan inte dimras med din universaldimmer. Det kan fortfarande stå "dimmable" på drivdonet men som sagt det kan finnas en terminal märkt "PUSH" eller två terminaler märkta "1-10V".

PUSH innebär att man använder en vanlig strömbrytare som görs återfjädrande. Man trycker och håller in knappen för att dimra.

1-10V innebär en ratt som man vrider på (och trycker på för av/på), dvs det man vanligen förknippar med en dimmer.

Fler metoder kan förekomma, t.ex DALI men det är ovanligt i bostäder.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Tack!
    Såhär ser den ut:
    (Köpte den på chansning i all hast, planerar att antingen skaffa återfjädrande knapp istället, alternativt annat drivdon, om den inte funkar)

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
  5. M
    Medlem Nivå 1
    Ok! Stort stort tack för svar! Kan ta och låmna tillbaka detta drivdon, är mer låst till Renova-dimmern som redan sitter och matchar med fler renova-dimrar under. Så antingen får jag köpa en Renova -knapp och göra den återfjädrande (vet ej om det finns till dem) eller så får jag hitta annat drivdon.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200523_155121.jpg

Köpte detta istället, det funkade bra med dimmern!

Nu till nästa fråga, hade tänkt att använda bara två av de tre spottarna men det verkar krävas att alla tre är i. Brukar det vara så med drivdon och spots att det skall vara exakt antal?

7. E
    Medlem · Nivå 22
    De ser ut att vara av konstantströmstyp, då måste du ha en "plugg" som kortsluter i fördelningsdosan om du bara ska nyttja två spottar.

8. M
    Medlem Nivå 1