Howdy

Har varit igenom forumen och läst en hel del, vill börja med att säga att jag är grymt tacksam för alla som är här inne och bidrar. Helt fantastiskt.

Jag har köpt 40st kina-leddar på 3x3W och kommer plocka bort trafon som hänger med och driva dessa med ett antal Meanwell LCM-60 som finns för cirka 400:- på ebay från Tyskland, lite billigare än Jolly Maxi och ger mig samma funktioner. Sync, CC 750ma etc.

En av slingorna jag kommer installera kommer innehålla 6st LED'ar och vara cirka 8 meter i längd, det är en hall som ska belysas.
Det innebär ett praktiskt problem, var sätter man dimmer/push på en sådan slinga?
Jag hade helst haft en push på två ställen, på var sin ända av slingan.

Kommer ha en elektriker som utför den fasta installationen av 230V, men jag är lite av ett kontrollfreak och vill gärna veta vad som är möjligt att göra så att jag kan planera hemmet därefter.

Kan man ha två dimmers på en slinga? Kan man ha två pushar på en slinga? Hur gör man normalt sätt?
Hittade en ritning, undrar om det är så det blir rent praktiskt om man kör med push-dimmer?

https://bithead942.files.wordpress.com/2014/06/3-way-wiring.jpg

tommib
Drivdon med push-dim går normalt utmärkt att styra från flera platser. Man kopplar helt enkelt tryckknapparna parallellt. Denna koppling framgår i manualen för ditt drivdon.

• Gilla
BBerglund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.