5 059 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Dimgenerator larm
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Fins det någon som har erfarenhet av dimgenerator till larmet? Det verkar vara väldigt effektivt att göra tjuven ”blind”
Har letat lite på utländska sajter och hittat dimgeneratorer för mellan 3000-8000:-
Dom svenska priser jag fått fram ligger mellan 15-20000:-
Har letat lite på utländska sajter och hittat dimgeneratorer för mellan 3000-8000:-
Dom svenska priser jag fått fram ligger mellan 15-20000:-
Har haft det i mindre lagerlokal bla på tidigare jobb. Grymt effektivt. Man såg inte handen framför sig efter bara 10-talet sekunder.
Falsklarm blir dock lite jobbigare att hantera...
Falsklarm blir dock lite jobbigare att hantera...
En nackdel i en villa är att man kan enkelt kan stänga dörrar för att stoppa dimman. I till exempel en butikslokal passar det bättre.
Och sen misstänker jag att maskinen drar lite ström hela tiden för att hålla sig varm, så att den kan starta snabbt.
Kan även vara bra att veta att dimman utlöser brandvarnare.
Och sen misstänker jag att maskinen drar lite ström hela tiden för att hålla sig varm, så att den kan starta snabbt.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
G gbgustaf skrev:En nackdel i en villa är att man kan enkelt kan stänga dörrar för att stoppa dimman. I till exempel en butikslokal passar det bättre.
Det ska vara minimalt med strömförbrukning enligt tillverkarna.
Vår planlösning hade det nog passat bra med en dimgenerator, dom kan ju stänga i. Sig på toaletten eller i tvättstugan men längre än så hinner dom inte. Tror nog en vettig tjuv vänder omgående om röken kommer, dessutom så går även brandvarnarna så blir det bara jobbigare för tjuven.
Vilken sida har du tittat på? Nyfiken på pris/prestandaHeij83 skrev:
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Var på Alibaba.Casaloco skrev:
https://m.alibaba.com/product/60784163679/CE-Approval-GSM-Control-Panel-Alarm.html?s=p
Fins fler modeller längre ner om du skrollar.
Blev riktigt sugen, det borde ju avskräcka något enormt när någon bryter sig in om det bara väller ut rök.
Dela gärna med dig om dina tankar när du pluggat på.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Tänk på att om man installerar dimmgenerator bör larmet vara kopplat till en larmcentral.
Se till så att en sektion dedikeras till dimmgeneratorn. Larmcentralen kan då få ett spec'at larm om att den löst ut och sedan ringa och informera räddningstjänsten att nu har dimmgenerator löst ut på den adressen.
Detta för att slippa att de rycker ut i onödan när grannarna ringer om rökutveckling.
Dimmgeneratorn bör också kopplas in att lösa enbart på s.k. A-larm dvs först när två eller fler sektioner löst ut
Se till så att en sektion dedikeras till dimmgeneratorn. Larmcentralen kan då få ett spec'at larm om att den löst ut och sedan ringa och informera räddningstjänsten att nu har dimmgenerator löst ut på den adressen.
Detta för att slippa att de rycker ut i onödan när grannarna ringer om rökutveckling.
Dimmgeneratorn bör också kopplas in att lösa enbart på s.k. A-larm dvs först när två eller fler sektioner löst ut
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden