Heij83
Fins det någon som har erfarenhet av dimgenerator till larmet? Det verkar vara väldigt effektivt att göra tjuven ”blind”
Har letat lite på utländska sajter och hittat dimgeneratorer för mellan 3000-8000:-
Dom svenska priser jag fått fram ligger mellan 15-20000:-
 
KalleKe
Vi hade inbrott tre ggr på jobbet efter vi installerade en dimgenerator kom dom inte tillbaka igen :)

Kan dock inget om tekniken, vi har inte kvar det längre då vi inte hanterar pengar längre
 
Har haft det i mindre lagerlokal bla på tidigare jobb. Grymt effektivt. Man såg inte handen framför sig efter bara 10-talet sekunder.

Falsklarm blir dock lite jobbigare att hantera... :crysmile:
 
En nackdel i en villa är att man kan enkelt kan stänga dörrar för att stoppa dimman. I till exempel en butikslokal passar det bättre.

Och sen misstänker jag att maskinen drar lite ström hela tiden för att hålla sig varm, så att den kan starta snabbt.

Kan även vara bra att veta att dimman utlöser brandvarnare.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
G gbgustaf skrev:
En nackdel i en villa är att man kan enkelt kan stänga dörrar för att stoppa dimman. I till exempel en butikslokal passar det bättre.

Och sen misstänker jag att maskinen drar lite ström hela tiden för att hålla sig varm, så att den kan starta snabbt.

Kan även vara bra att veta att dimman utlöser brandvarnare.

Det ska vara minimalt med strömförbrukning enligt tillverkarna.
Vår planlösning hade det nog passat bra med en dimgenerator, dom kan ju stänga i. Sig på toaletten eller i tvättstugan men längre än så hinner dom inte. Tror nog en vettig tjuv vänder omgående om röken kommer, dessutom så går även brandvarnarna så blir det bara jobbigare för tjuven.
 
KalleKe
Det hade vi problem med hos oss fick två eller tre falsklarm i redovisningen av pengar. Brandkåren kom också eftersom vi är ansluta till SOS med :p
 
Vårt var också anslutet till SOS. Efter andra falsklarmet samma vecka lämnade räddningstjänsten kvar sin rökfläkt med motiveringen att ”den behövs väl snart här igen...” :oops:
 
  • Gilla
KalleKe
  • Laddar…
Casaloco
Heij83 Heij83 skrev:
Fins det någon som har erfarenhet av dimgenerator till larmet? Det verkar vara väldigt effektivt att göra tjuven ”blind”
Har letat lite på utländska sajter och hittat dimgeneratorer för mellan 3000-8000:-
Dom svenska priser jag fått fram ligger mellan 15-20000:-
Vilken sida har du tittat på? Nyfiken på pris/prestanda
 
  • Gilla
ManPih
  • Laddar…
Heij83
  • Gilla
ManPih och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Komplettera med stroboskop?:)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Tänk på att om man installerar dimmgenerator bör larmet vara kopplat till en larmcentral.
Se till så att en sektion dedikeras till dimmgeneratorn. Larmcentralen kan då få ett spec'at larm om att den löst ut och sedan ringa och informera räddningstjänsten att nu har dimmgenerator löst ut på den adressen.
Detta för att slippa att de rycker ut i onödan när grannarna ringer om rökutveckling.

Dimmgeneratorn bör också kopplas in att lösa enbart på s.k. A-larm dvs först när två eller fler sektioner löst ut
 
Plockade ner en sån dimgenerator från en värdecentral i höstas, har stått i garaget sen dess....
Ska se ifall jag får liv i den. 230 matning för att hålla vätskan varm, tung som bly är den!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.