Byggahus.se
Jag vill dock ha en fin vedbod.

Jag är helt färsk på detta med att bygga saker så jag är väl en typisk person att köpa för grovt virke. :)

Jag ska även bygga en tvättställning och såg denna ritning, här är det också limträ och kanske överdimensionerat? https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-torkstallning/

Att jag frågor om dimensioner och liknande handlar mer om att jag ska lära mig än att det ska bli rätt, jag förstår också att en vedbod är inte så noga.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
J jehr skrev:
Hej,

Vill använda denna ritning på vedbod: [länk]

Men skulle vilja öka bredden från 2230 mm till 5000 mm

Kommer limträ stolparna 115x115 samt limträ balk 90x180 klara det eller skulle ni gå upp en dimension?

Snözonen är 2.5

Jag försökte titta på Svensk Trä efter spännvidder men jag vet inte om 90x180 är en lustig dimension då jag inte hitta den ens.

Om jag måste upp en dimension kanske det ser lustigt ut och det helt enkelt är bättre att bygga ihop två stycken vedbodar enligt dimensioneringen i ritningen

Tacksam för input :)
Sätt en mittstolpe bara, sen är väl snölast på så litet tak minimalt. 90x45 borde väl räcka till både tak och stolpar tycker jag, speciellt om du ställer den mot en vägg.

Ska du ha den fritt får du sätta fast den ordentligt i backen så den inte välter när det blåser. Billiga jordskruv?
 
J jehr skrev:
Jag vill dock ha en fin vedbod.

Jag är helt färsk på detta med att bygga saker så jag är väl en typisk person att köpa för grovt virke. :)

Jag ska även bygga en tvättställning och såg denna ritning, här är det också limträ och kanske överdimensionerat? [länk]

Att jag frågor om dimensioner och liknande handlar mer om att jag ska lära mig än att det ska bli rätt, jag förstår också att en vedbod är inte så noga.
Ja du ska hänga tvätt, inte riddarutrustning😆
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
J jehr skrev:
Jag vill dock ha en fin vedbod.

Jag är helt färsk på detta med att bygga saker så jag är väl en typisk person att köpa för grovt virke. :)

Jag ska även bygga en tvättställning och såg denna ritning, här är det också limträ och kanske överdimensionerat? [länk]

Att jag frågor om dimensioner och liknande handlar mer om att jag ska lära mig än att det ska bli rätt, jag förstår också att en vedbod är inte så noga.
Hemmagjord torkställning av träreglar monterad på en röd husvägg, bestående av 90x45 och 45x45 dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser mitt hemmapul ut som står fortfarande efter 3(?) år. Vanliga tryckta reglar 90x45 och en 45x45 mellan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Många av oss använder beg lastpallar till vedförvaring, det är inte så snyggt men betydligt rimligare ekonomiskt.
Precis så jag gjorde.
Jag har för mig att jag använde 45x70-reglar och även om jag inte har samma spännvidd så känns limträ galet överbyggt och onödigt dyrt.

J jehr skrev:
Jag vill dock ha en fin vedbod.
Det där är såklart en smaksak, men i relation till arbetsinsats och kostnad tycker jag ändå att min blev hyfsat okej.
Vedförvaring byggd med 45x70-reglar, uppfylld med staplad ved, placerad intill en tegelvägg under ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gråmålad träkonstruktion med 45x70-reglar använd som soprum vid tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
J jehr skrev:
Jag vill dock ha en fin vedbod.

Jag är helt färsk på detta med att bygga saker så jag är väl en typisk person att köpa för grovt virke. :)
Det blir ofta snyggare med lite rejäla dimensioner, men att kosta på 90*180 limträ om du redan har 45*145 i tillräcklig mängd och längd är onödigt
 
M Mach77777 skrev:
[bild]
Såhär ser mitt hemmapul ut som står fortfarande efter 3(?) år. Vanliga tryckta reglar 90x45 och en 45x45 mellan.
Var i världen hemmapular du? 45* 95 är en betydligt tillgängligare dim i Sverige om man vill kopiera ditt prydliga bygge.
 
  • Haha
Mach77777
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Såhär ser mitt hemmapul ut som står fortfarande efter 3(?) år. Vanliga tryckta reglar 90x45 och en 45x45 mellan.
Ligger veden väderskyddad där?
Vedställ av tryckta reglar på röd vägg med utsikt mot landskap, viss osäkerhet om väderskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
J jehr skrev:
Jag vill dock ha en fin vedbod.

Jag är helt färsk på detta med att bygga saker så jag är väl en typisk person att köpa för grovt virke. :)

Jag ska även bygga en tvättställning och såg denna ritning, här är det också limträ och kanske överdimensionerat? [länk]

Att jag frågor om dimensioner och liknande handlar mer om att jag ska lära mig än att det ska bli rätt, jag förstår också att en vedbod är inte så noga.
Du är inne på en sektion som heter ”bygg med limträ”, så min kollgissning är att alla ritningar och förslag på den sidan kommer vara baserade på limträ…
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Var i världen hemmapular du? 45* 95 är en betydligt tillgängligare dim i Sverige om man vill kopiera ditt prydliga bygge.
K Kane skrev:
Ligger veden väderskyddad där?
[bild]
Vadå? Man hänger den på tork när solen skiner :)
 
M Mach77777 skrev:
Vadå? Man hänger den på tork när solen skiner :)
Om du hänger din 45*90 på tork kan det hända att den krymper
 
F fribygg skrev:
Om du hänger din 45*90 på tork kan det hända att den krymper
Måttband längs en träplanka som visar en mätning, delvis i skugga på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja jäklar 😆
 
M Mach77777 skrev:
[bild]
Ja jäklar 😆
Verkar vara avsett för Nordamerika, där har de ju minskat bredden på fyrtumsvirket till 88 millimeter
 
Till golv föreslår jag tre st helt vanliga lastpallar på raken.
Det ska inte vara sådana med typ pressad sågspån i "klossarna". De tål inte fukt.
Ställ upp allt på t ex tegelstenar eller nåt, så pallarna inte suger vatten.

Skråspika (på snedd) ihop pallarna med 4" spik. Typ 5 spik i varje pall räcker gott. D v s 10 spik. Spik är dyyyyyyrt😋

Så reglar du upp stolpar jämna med kanterna ovanpå pallbockarna
Trevligt med 45 x 90 till allt, eller vad du nu hade.
Skråspika ned i pallarna.
Om du vill få de stabilt så lägg in några snedsträvor. En på varje sida
Och en i vardera hörn på bakväggen.

Tänk ut om du vill ha tre eller fyra stora öppningar frammåt.

Mellan öppningarna ställer du typ stolpar av det material du har.
En överliggare på framsidan som är lägre än baksidan.
Bygg öppningarna minst 1.8 m höga så slipper du slå i huvet.
Övers lägger Du takstolar 5 st.
Så k
Långa att de sticker ut minst 40 cm frammåt. Annars driver regn in.
Lika långt åt sidorna.

Glesbräder ovanpå att bära upp plåttak. Kanske 5 st.

Strax har Du stommen som du vill.
Klä väggarna med enkla bräder. Hela vägen ned i pallarna så blir det stadigt.
Typ 3 - 4 cm springor mellan varje bräda. Inga lock, så torkar det bra.

Det kommer att bli folkvandring till Dig för att beundra skapelsen.

Spika. Skruva inte, så blir det lätt att riva om typ 20 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det blir väl nåt plockepinn med det virke man har till hands. Konstruktionen i sig känns såpass enkel att jag kan frilansa.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.