1 335 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Dimensionering tilluft kamin
Jag behöver installera tilluft genom grunden till en kamin (röret ska gå ut till utsidan av fasaden ca3m sträckning).
Hur beräknar jag diametern på röret? Kaminen drar ca 8 l/s enl. nått sort snitt från tillverkaren.
Anledningen att jag måste kunna redovisa siffror är att detta behöver dokumenteras, bland annat som rör ventilationen, i samband med slutbesked
Hur beräknar jag diametern på röret? Kaminen drar ca 8 l/s enl. nått sort snitt från tillverkaren.
Anledningen att jag måste kunna redovisa siffror är att detta behöver dokumenteras, bland annat som rör ventilationen, i samband med slutbesked
Var ska tilluften gå i i kaminen? När vi installerade kamin så fanns det ett särskilt intag för det som passade till en veckad aluminiumslang som drogs ner i golvet och ut genom bjälklaget. Har den inte framför mig men den är 70-80 mm i diameter om jag inte minns fel.
Kan mäta senare om du vill.
Gissar att monteringsanvisningen till kaminen har den informationen annars?
Den har inte spec intag så tilluftsventilen får sitta i golvet framför.T Testarn skrev:Var ska tilluften gå i i kaminen? När vi installerade kamin så fanns det ett särskilt intag för det som passade till en veckad aluminiumslang som drogs ner i golvet och ut genom bjälklaget. Har den inte framför mig men den är 70-80 mm i diameter om jag inte minns fel.
Kan du ta uteluften så är ju det bra och kan du dra det nu om ni har bjälklaget "öppet" så är det en enklare operation än att lösa det "sen".C calvin82 skrev:
Vad är det för kamin? Var tar kaminen in luft till eldstaden?
Kolla manualen, gissar att det står där.
Sotaren min sa att tillluften ska ha minst samma diameter som utgående från kaminen.
Har du frånluftsventilation får man ibland problem med inrykning vid uppstart om man inte har egen tilluft.
Sotaren min sa att tillluften ska ha minst samma diameter som utgående från kaminen.
Har du frånluftsventilation får man ibland problem med inrykning vid uppstart om man inte har egen tilluft.
Vi har tilluft i separat kanal, rätt in i brännkammaren, men måste ändå öppna ett fönster lite under upptändning innan skorstenen är varm på grund av frånluftsventilation.B BSOD skrev:
Kaminen har ingen kanal för inlopp och 150 mm rökrör men det står i manualen att den drar 25-40 kbm/m under eldning som den tar från rummet. Det går inte att se i manualen var den tar in luft.
Jag gissar att det då inte spelar så stor roll var man tar in luft, om det är egen kanal eller om det är friskluftsventil på väggen, bara den klarar volymen. Sen är det nog "vettigt" att ha den i närheten av kaminen så den kalla luften värms fort eller direkt sugs in i kaminen och ut.
@Testarn
Tänkte mest att ett fullt öppet inloppsrör, utan stypt spjäll, borde ha mindre motstånd jämfört nån halvöppen tallriksventil på väggen. Plus att man slipper kallras och borde få lite bättre verkningsgrad. Vet att bror min varit lite irriterad på att han inte drog en separat kanal till deras kamin.
Tänkte mest att ett fullt öppet inloppsrör, utan stypt spjäll, borde ha mindre motstånd jämfört nån halvöppen tallriksventil på väggen. Plus att man slipper kallras och borde få lite bättre verkningsgrad. Vet att bror min varit lite irriterad på att han inte drog en separat kanal till deras kamin.
Klicka här för att svara