Ska göra ett mellanbjälklag i en utbyggnad som ska inrymma ett vardagsrum. Spännvidden är 7900 mm och jag hade hoppats kunna använda 45x220 på cc 600 med en balk i mitten som avväxling. Balken behöver vara 5000 mm lång. Nån kunnig som orkar räkna ut vilken limträbalk alt. stålbalk som krävs? Eller kan tipsa om en vettig konstruktör som har tid över för nån som är sent ute 
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ska balken spänna fritt 5m eller ska du ha pelare utefter längden?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det blir för mycket svikt för 45x220 bjälkarna med bara en mittbalk om du inte ska gå till överdrifter i uppstyvande åtgärder. Du bör tänka om. Varför vill du ha fritt utan pelare eller stödjande väggar i våningen under? Alla hus behöver struktur.
Jag såg framför mig ett öppet rum på ca 40 kvm utan väggar eller pelare som begränsar användandet. Tänkte att en limträbalk eller HEA-balk på 115x115 limträpelare skulle klara att hålla upp bjälklaget i mitten, men får kanske tänka om då. Får väl bygga en vägg där istället då som tar upp lasten.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte förbjudet med öppna rum, om man har tänkt igenom det hela. Man bör veta att det har ett pris. Ska du fortsätta på det här konceptet behöver du två mittbalkar. Det finns många alterntiva lösningar som @bossespecial kan beskriva bättre än jag. Tänk på att du kan behöva passera bjälklaget med installationer av olika slag.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vad ska det vara på övervåningen, som jag tolkar det är vardagsrummet på nedervåningen, eller var det tvärt om?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns många olika lösningar på problemet, beroende på vad som är viktigt. Vill du bygga ett normalt bjälklag, utan pelare under balkarna, kan du använda två limträbalkar ca 115x360 som delar in det långa måttet i tre fack om 2,6 m. I dessa fack lägger du 45x170 bjälkar (om du använder skruvlimmad spånskiva ovanpå, annars blir det 45x195). Limträbalkarna kommer då att bli synliga från undersidan. Det kan bli ganska snyggt tycker jag, om takhöjden är tillräcklig. Vill du sänka balkhöjden kan du använda 165x315 eller sätta pelare under balkarna på mitten. Det blir alltid ett bättre resultat att lägga golvbjälkarna ovanpå limträbalkarna än att fälla in dem med balkskor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Dimensionering av mellanbjälklaget, vad krävs för en spännvidd på 4,5 meter
Lösvirke & Timmerhus -
Dimensionering av mellanbjälklaget, vad krävs för en spännvidd på 4,5 meter
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering av mellanbjälklag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering Mellanbjälklag
Byggmaterial & Byggteknik