2 927 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dimensionering bärlina på markskruv
Ska montera en prefab Sorselestuga 6,2x3,8 i sommar och valde markskurv från Slutagräv istället för att gräva och gjuta egna plint.
De satte 3x5 skruvar och rekommenderade 45x145 till bärlinan som stugan sen byggs på.
Räcker 145, eller ska man fega och gå upp på 170? Vill helst inte bygga mer på höjden om jag inte behöver.
Tryckimpregnerat eller inte? Såg att tryckimpregnerade reglar är av någon outgrundlig anledning billigare.
De satte 3x5 skruvar och rekommenderade 45x145 till bärlinan som stugan sen byggs på.
Räcker 145, eller ska man fega och gå upp på 170? Vill helst inte bygga mer på höjden om jag inte behöver.
Tryckimpregnerat eller inte? Såg att tryckimpregnerade reglar är av någon outgrundlig anledning billigare.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Gissar att du inte tittade på byggmax.L lobbin skrev:
Så här brukar det se ut på dom stora byggvaruhusen för att dom måste rymma sina stora rabatter på vanligt virke medans det är hög konkurrens och extremt låga marginaler på tryckimpregnerat.
Jag tycker 145 låter tilltaget, blir ju inte så långt mellan plintarna men det är lite svårt att säga utan att veta mer hur det ser ut.
Redigerat:
Ja, precis, 3 rader med 5 i varje. Borde vara drygt 1,5m mellan varje.daddydj skrev:
Stugan kommer med eget bjälklag för isoleringen, så detta är ju egentligen bara en del av grunden, så att säga.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-inne/
100% Nyttjandegrad har man 0% marginal till överbelastning .
0% Nyttjandegrad har man 100% marginal till överbelastning .
70-75% Nyttjandegrad är normalt .
100% Nyttjandegrad har man 0% marginal till överbelastning .
0% Nyttjandegrad har man 100% marginal till överbelastning .
70-75% Nyttjandegrad är normalt .
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden