Ska montera en prefab Sorselestuga 6,2x3,8 i sommar och valde markskurv från Slutagräv istället för att gräva och gjuta egna plint.

De satte 3x5 skruvar och rekommenderade 45x145 till bärlinan som stugan sen byggs på.

Räcker 145, eller ska man fega och gå upp på 170? Vill helst inte bygga mer på höjden om jag inte behöver.

Tryckimpregnerat eller inte? Såg att tryckimpregnerade reglar är av någon outgrundlig anledning billigare.

Rickard.
L lobbin skrev:
Tryckimpregnerat eller inte? Såg att tryckimpregnerade reglar är av någon outgrundlig anledning billigare.
Gissar att du inte tittade på byggmax.

Så här brukar det se ut på dom stora byggvaruhusen för att dom måste rymma sina stora rabatter på vanligt virke medans det är hög konkurrens och extremt låga marginaler på tryckimpregnerat.

Jag tycker 145 låter tilltaget, blir ju inte så långt mellan plintarna men det är lite svårt att säga utan att veta mer hur det ser ut.

Redigerat:
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
Dimensionen hänger på avståndet mellan markskruvarna. Hur många drog de ner? Antar att de körde tre rader på längden?

Ska du isolera golvet? Då ryms mer isolering om du kör 170 istället för 145.

daddydj daddydj skrev:
Dimensionen hänger på avståndet mellan markskruvarna. Hur många drog de ner? Antar att de körde tre rader på längden?

Ska du isolera golvet? Då ryms mer isolering om du kör 170 istället för 145.
Ja, precis, 3 rader med 5 i varje. Borde vara drygt 1,5m mellan varje.

Stugan kommer med eget bjälklag för isoleringen, så detta är ju egentligen bara en del av grunden, så att säga.

Är det ens nödvändigt att göra en grund? Jag skulle köra på de reglar du får med i byggsatsen.

Tomture61
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.