Tack för alla svar!

Okej, nu börjar jag få ordentligt grepp om hur det ska vara uppbyggt. Men då återstår frågan om vilka typ av rör. Jag bor som sagt i ett 1800-tals hus där fönstrena sitter väldigt lågt. Enda chansen är att ha rören placerade i höjd med golvlisterna och därför har jag (tror jag) bestämt mig för att gömma dem lite smidigt bakom desamma.

Vad jag vet har jag tre alternativ:

- Plaströr, Wirsbo - smidiga att jobba med men dyra
- Mjuka kopparrör, Prisol - Ganska enkla att jobba med och något billigare
- Hårda kopparrör - ?

I alla tre fallen är det klämringskopplingar som gäller antar jag. Vad ska jag välja? Om nu plaströren är svindyra så är prisol det bästa alternativet eller?

/Niklas

Om man ska konvertera ett älvsbyhus av typ enplansmodell, kan man då dra rören i krypgrunden?
Jag vill inte ha synliga rör inomhus efter väggar, eller några tjocka trösklar/golvsocklar med plastslang i. För ska man dra uppe på vinden, så finns ju risk att rören kan frysa, och om man skulle få en eventuell läcka så har man ganska mycket som kan bli fuktskadat, men drar man i krypgrunden, rinner ju vattnet bara på marken om det skulle uppstå läckage.

/Stefan

Om man ska konvertera ett älvsbyhus av typ enplansmodell, kan man då dra rören i krypgrunden?
Inga problem, se bara till att isolera ordentligt. Det finns många hus som har värmeledningarna i krypgrunden så som du har tänkt. Enkel och snygg/osynlig lösning.
rogge

Räcker det att ha 15mm rör hela vägen, eller ska man gå med typ 22mm under krypgrunden och bara ha avstickarna till radiatorerna med 15 eller 12 mm?
Jag hade tänkt använda gängade stålrör( blåa) från rinkaby i sådana fall.

Räcker det att ha 15mm rör hela vägen, eller ska man gå med typ 22mm under krypgrunden och bara ha avstickarna till radiatorerna med 15 eller 12 mm?
Jag hade tänkt använda gängade stålrör( blåa) från rinkaby i sådana fall.
Du blandar stålrörs dimensioner med koppardimensioner.

Ska du ha blå stålrör, så börjar man normalt en villainstallation med 1" rör och sedan minskar man dimensionerna efterhand så att det/de sista radiatorerna matas med ett 3/8 rör.

Koppardimensioner i samma installation, börja med 22mm eller 28mm och mata sista med 12mm

OBS: enkel beskrivning ingen "bygghandling"
rogge

ja jag vet att jag blandar, men jag tycker det är så knepigt med tummått =), jag menar givetvis motsvarande dimensioner i blåa stålrör, kopparrör blir aningen dyrare, och är ju lite mindre tåliga, men dem rostar ju inte =) Skall ha 2 rörssystem om jag inte nämnt det tidigare.

varför inte pexslang istället för rör?
om det nu skulle bli något vajsing med värmen så sprängs väl inte pexen lika lätt som metallrör eller?

rogge kan säker svara på det...

Ja men har man rören i krypgrunden, skall dem nog inte heller sprängas, för det ska inte bli minusgrader under huset, sen får man ju isolera dem väl också. Anledningen till att jag vill ha dem under huset är, om det blir läckage, så väter man inte ner en massa isolering i golv/väggar som måste brytas upp och torkas, och jag vill inte ha synliga rör som går i tak eller efter väggar, så därför hade jag tänkt dra dem under huset och bara borra in dem just var elementen skall vara.

varför inte pexslang istället för rör?
om det nu skulle bli något vajsing med värmen så sprängs väl inte pexen lika lätt som metallrör eller?
Pexrören kommer att hänga som lianer under huset, inte särskilt snyggt eller proffsigt.

Sedan har du rätt i att de inte sprängs lika lätt, men ett normalisolerat rör i en krypgrund som "råkar" ut för ett stillestånd håller förvånansvärt länge och ett stålrör fryser i princip aldrig sönder. Däremot kopparrör är relativt känsliga, men funkar cirkulationspumpen när pannan går sönder så fryser det aldrig.

Så att välja pex för frysriskens skull tror jag inte man behöver ta hänsyn till.
rogge

min vattenledning i krypgrunden, penslang frös ihop när jag varit borta några dagar o de va j-ligt kallt. nu var den ju lite slarvif gt isolerad där det frös, jag lyckades tina upp den med gasolbrännare och tålamod.

det går väl att hänga upp lianerna? även metallrören behöver väl hängas upp, eller kan dom dras fritt?

metallrören kräver inte lika mycket upphängning, eftersom de är så pass styva redan, men javisst skall dem väl hängas upp i nåt.

det går väl att hänga upp lianerna? även metallrören behöver väl hängas upp, eller kan dom dras fritt?
 :D :D :D :D :D :D ;D ;)
rogge

perniklasjoh skrev:
Håller just på att planera inför en konvertering från direkt el till vattenburen värme, och har nu kommit till dimensioneringen av radiatorerna. Kollar i Rinkaby rör´s katalog angående effektbehov och ser att det finns två olika kolumner att välja mellan: DT 50C och DT 35C. Vad betyder detta och vilket värde ska jag följa? Bor i ett timmerhus från 1800-talet.

/Niklas

HEJ!
Jag håller också på med det.Jag har lämnat in en ritning på husset till en vvs firma och dom räknar ut alla dimesioner med rör och element.
/Göran

Jag håller också på med det.Jag har lämnat in en ritning på husset till en vvs firma och dom räknar ut alla dimesioner med rör och element.
Får dom betalt för det? Eller ska de utföra arbetet sen?
rogge

Är i samma situation som beskrivs i början av denna tråt. Måste erkänna att jag inte är såsärdeles teknisk av mig och har svårt för alla inlägg där termer som "logaritmer" och räknande mellan olika DT förekommer. Har sonika bestämt mig för att instalera element som i DT tabelen från Rinkabyrör håller samma antal watt som de oljefylda el radiatorer har som är monterade idag. Kan inte bli kallare än det är nu eller?? Väljer dubbelradiatorer 500mm höga och 1200mm långa, passar prexis under fönsrena, huset är byggt 1864 (kanske tidagare, det var laga skifte då och huset blev "känt"). Tänker värma huset från garaget via kulvert och med pelletspanna. Några tips?? Tänker på en mollepanna som även klarar att gå på ved om det blir för kallt (brännaren klarar "bara 30kw",  torsbyugnen?). Har lämnat offert hos Sigro i Hovmantorp som är väldigt hjälpsamma och har stora kunskaper om det mesta, få en hel del tips och synpunkter "på köpet". Är jag ute och cyklar ??? Kan man göra såhär??
En erfarenhet som tillkommit är att använda grövre dimension i huvudstammarna, taksam för alla tips och ideer.
B.H  ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.