jag ska montera in begagnade radiatorer, en del av dom är lägre än mellanrummet (minus 10-15cm) emellan fönster och golv. därför kommer det att se ut lite konstigt med ett tomrum ovanför radiatorerna, men det får man väl leva med...

perniklasjoh skrev:
Och hur dimensionerar jag rören? Vad ska jag tänka på där?

/Niklas
När jag bytte ut samtliga radiatorer och rör i huset så använde jag 22 mm kopparrör som "huvudstammar". Från dessa drog jag sedan 15 mm kopparrör upp till radiatorerna. Jag har källare och kunde dra de flesta rören i källartaket och borrade sedan hål i golvet till våningen ovanför där radiatorerna skulle vara. På två ställen i bottenvåningen har jag 22 mm koparrör synliga på väggen eftersom dessa går till övervåningens radiatorer. Jag har spraymålat rören med "radiatorfärg" från Silvan. Det blev faktiskt snyggt  :D

För cirkulationens skull så är det bra med så grova rör som möjligt.

Hur grova stammar har ni andra ?

JLT skrev:
När jag bytte ut samtliga radiatorer och rör i huset så använde jag 22 mm kopparrör som "huvudstammar". Från dessa drog jag sedan 15 mm kopparrör upp till radiatorerna. Jag har källare och kunde dra de flesta rören i källartaket och borrade sedan hål i golvet till våningen ovanför där radiatorerna skulle vara. På två ställen i bottenvåningen har jag 22 mm koparrör synliga på väggen eftersom dessa går till övervåningens radiatorer. Jag har spraymålat rören med "radiatorfärg" från Silvan. Det blev faktiskt snyggt  :D

Okej nu börjar jag greppa det här. Så om jag har två stycken slingor (för att huset är så långt) med 22mm "stammar" så bör jag gå ut från pannan med en ännu grövre dimension, rätt uppfattat?

Och när vi ändå snackar rör. Såg på Wirsbo att det fanns plaströr som verkar smidiga som attan. Speciellt deras golvsockelsystem. Någon som har erfarenheter av det? Dyrt, billigt, bra eller dåligt?

Även jag är intresserad av vad den samlade kunskapen på forumet har att säga. :D

Planerar av olika skäl dra om alla radiatorör i samband med byte till ny panna och nytt pannrum. Rekommendationerna jag fått från pannleverantörerna har varit 22mm resp 28mm ända fram till radiatorerna (som idag fast i järn)... Har gamla rejäla, orginalradiatorer från 36 (skulle jag tro).

Jag är inne på 28mm jag med
VARFÖR ?
Jo för att det sitter gamla grova svartrör nu runt 40mm och jag eldar med ved & pellets. 1" har jag på pannanslutningen så det får det bli hela vägen.
Vad rekomenderar man för material i rören ?
Hårda/Mjuka Kopparrör ?
Svartrör ?
Har möjligheten att kunna svetsa/löda men vill gå den svalare vägen med klämringskopplingar om möjligt.

det sitter gamla grova svartrör nu runt 40mm och jag eldar med ved & pellets. 1" har jag på pannanslutningen så det får det bli hela vägen.
40mm = 1 1/4" gröna rör, rördragning = självcirkulationssystem utan cirkulationspump, 1930 troligtvis. Har du cirkulationspump idag behövs inte såna dimensioner, kostar bara massa pengar och onödigt arbete. I en normal villa duger detta som beskrivits innan
använde jag 22 mm kopparrör som "huvudstammar". Från dessa drog jag sedan 15 mm kopparrör upp till radiatorerna.
Såg på Wirsbo att det fanns plaströr som verkar smidiga som attan. Speciellt deras golvsockelsystem. Någon som har erfarenheter av det? Dyrt, billigt, bra eller dåligt?
Dyrt!!!! smidigt? ja det beror på hur du tänkt och har möjlighet att dra rören. De passar bäst till ett enplanshus utan källare.
Vad rekomenderar man för material i rören ?
Idag används mest kopparrör upp till dim 35, vid större dim elförzinkade tunnväggia järnrör och över dim 76 tubrör men då snackar vi hyreshus och dyl.
rogge

Idag används mest kopparrör upp till dim 35, vid större dim elförzinkade tunnväggia järnrör och över dim 76 tubrör men då snackar vi hyreshus och dyl.
rogge
Vad använder man helst för kopparrör glödgade.mjuka osv
mina dragningar är utanpåliggande förutom genomgågar genom bjälklag,väggar osv

Fan har hålligt på att svetsa industrirör men när det kommer till hemmet känner jag mig helt kass :-[ ;D

mina dragningar är utanpåliggande förutom genomgågar genom bjälklag,väggar osv
Utanpåliggande, genomgångar alltid hårda. Ska du lägga i bjälklaget kan du använda prisol eller plusprisol.

Fan har hålligt på att svetsa industrirör men när det kommer till hemmet känner jag mig helt kass  
Såja lite självförtroende nu tack.
rogge

Bockar för hjälpen  ;D

Utanpåliggande, genomgångar alltid hårda. Ska du lägga i bjälklaget kan du använda prisol eller plusprisol.
Alltså borde välisolerade hårda funka till hela värmestamsinstallationen i källaren.

Såja lite självförtroende nu tack.
rogge
Ska skärpa mig  ;)

Har varit en väldigt intressant tråd att följa. Har varit mycket lärorik. Vårt hus valde förre ägaren som byggde det att välja bort vattenburet uppvärmningssytem och satte istället in el-element (1965). I början av 80-talet kom han dock på andra tankar och har satt in vattenradiatorer i nästan alla rum. Dock så sitter de inte på det optimala stället då han inte tagit bort el-radiatorerna utan vattenradiatorerna sitter oftast på motstående vägg i andra ändan av rummet vilket ger en del kallras.

Så nu när jag håller på och renoverar badrummet och hall i källaren tänkte jag dra fram rör till vattenradiatorer och bli av med de gamla el-radiatorerna utan termostater som sitter där.

En liten undran bara. Finns det någon nackdel med att ha avstängningskranar i närheten av varje element? Tänkte dra rören nu men kommer dröja innan jag kopplar på en del av elementen.

// Snozzi

Finns det någon nackdel med att ha avstängningskranar i närheten av varje element?
Absolut inte. Du kan ha mycket nytta av dessa i framtiden.

Av estetiska skäl (!) kan jag tänka mig att dra 28mm, 15 skulle se extremt märkligt ut, 22 till viss del också, i anslutningen till mina gamla radiatorer. Och dem vill jag behålla.

28 är vad jag har idag och det funkar för den elpanna med cirkpump från 85 jag har. En av de pannleverantörer jag har haft hemma för att lämna offert på ny pelletspanna ansåg att det kunde bli för tungt för cirkulationspumpen att dra runt vatten i så tjocka rör, framför allt om jag i framtiden skulle bygga på en våning. Så han vill gå ner till åtminstonde 22. Ligger det verkligen någon sanning i detta?!

swehjo skrev:
En av de pannleverantörer jag har haft hemma för att lämna offert på ny pelletspanna ansåg att det kunde bli för tungt för cirkulationspumpen att dra runt vatten i så tjocka rör, framför allt om jag i framtiden skulle bygga på en våning. Så han vill gå ner till åtminstonde 22. Ligger det verkligen någon sanning i detta?!
Nej, ju tjockare rör desto mindre tryckfall för pumpen att kämpa mot. Flödet du ska ha är ju detsamma oavsett rördimension.

perniklasjoh skrev:
[quote author=JLT link=1139079726/0#16 date=1139265688[/quote]

Okej nu börjar jag greppa det här. Så om jag har två stycken slingor (för att huset är så långt) med 22mm "stammar" så bör jag gå ut från pannan med en ännu grövre dimension, rätt uppfattat?
[/quote]
Jag har 22 mm som största dimension på mina kopparrör. I mitt fall har jag en IVT C5 bergvärmepump kopplad till radiatorsystemet.  När jag installerade bergvärmen hade jag gamla stora sektionsradiatorer och jag behöll även min gamla oljepanna.

Tyvärr räckte inte de gamla radiatorerna till, eftersom det "fattades" ett antal radiatorer under vissa fönster.

Därför beslutade jag mig för att byta ut alla radiatorer och samtidigt komplettera med nya där det behövdes. Totalt blev det 13 stycken radiatorer. Jag monterade dessutom samtidigt bort oljepannan från systemet.

Själva arbetet tog mig några veckor under sommaren -04. Jag hade lyckats komma över ett parti klämringskopplingar, så i stort sett allt utfördes med klämringskopplingar (15 + 22 mm). Som jag tidigare skrev så använde jag 22 mm "stamrör" (totalt 3 stammar) och därifrån drog jag 15 mm-rör till radiatorerna. Ett tips vid installationen är att sätta avstängningventiler (ballofixer) på de olika "stammarna". På så sätt kan man köra igång en stam i taget och se att allt fungerar och att inga läckor finns

Cirkulationen fungerar alldels utmärkt.

Huset är från 1932 och byggt i 1 1/2-plan med källare.

Angående dimensioneringen av radiatorerna: Jag utgick från fönstrens bredd och valde dubbla radiatorpaneler vid alla fönster. I mitt fall blev det lite överdimensionerat (vilket även var meningen). Jag skippade termostater (eftersom jag kör bergvärme) och monterade istället vanliga radiatorvred (ratt med +/-), på så sätt kan jag enkelt styra hur mycket värme som varje rum får.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.