Hej,
Jag har kommit till takstolarna i mitt förrådsbygge och skulle behöva lite hjälp med dimensioneringen.
Planen är att använda samma konstruktion på takstolarna som de gör i Svenskt Träs byggbeskrivning för Garage, se här. Den ser ut enligt bilden nedan.

Min fråga är om jag skulle kunna använda 45 x 145 C24 istället för de inringade 45 x 170 C24 på bilden? Mina mått på taklutning och förrådsbredd i rött i bilden.
Snözonen är 2.
Taket kommer ha betongpannor, vara isolerat och ha invändig beklädnad.
Jag har kommit till takstolarna i mitt förrådsbygge och skulle behöva lite hjälp med dimensioneringen.
Planen är att använda samma konstruktion på takstolarna som de gör i Svenskt Träs byggbeskrivning för Garage, se här. Den ser ut enligt bilden nedan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fråga är om jag skulle kunna använda 45 x 145 C24 istället för de inringade 45 x 170 C24 på bilden? Mina mått på taklutning och förrådsbredd i rött i bilden.
Snözonen är 2.
Taket kommer ha betongpannor, vara isolerat och ha invändig beklädnad.
Medlem
· Stockholm
· 6 266 inlägg
Enligt dimensioneringsguiden så borde det funka.
I snözon två bör 120/120 funka tom för upp till 5m spännvidd med en W takstol.
Nu har ju takstolen i din designguide bara en stödregel istället för fyra, det ger förstås lite andra krafter dock...
https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100
Men varför vill du inte köra enligt den konstruktion du har ?
I snözon två bör 120/120 funka tom för upp till 5m spännvidd med en W takstol.
Nu har ju takstolen i din designguide bara en stödregel istället för fyra, det ger förstås lite andra krafter dock...
https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100
Men varför vill du inte köra enligt den konstruktion du har ?
Liknande trådar
-
Dimensionering takstolar / avsaknad stödben
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering av stålstolpar till takstolar.
Byggnadsfysik -
Dimensionering av takstolar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Svenskt Trä tar fram handbok för dimensionering av takstolar
Artikelkommentarer -
dimensionering av takstolar
Tak & Vind