Hej,

Jag håller på och ska bygga ett garage med övervåning. Plattan är gjuten och jag sitter och funderar på dimensionering av bjälklaget. Här finns ju en massa bra kompetens så jag tänkte försöka här innan jag pratar med en byggkonstruktör.

Såhär ser planen och sektionen ut;
Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan och sektion för ett garage med övervåning, inkluderar mått och rumsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av sektion C-C för ett garage med övervåning, visar mått och nivåer för plan 1 och 2.
Skapa konto

Min tanke är att upplag blir på ytterväggarna( förstås) samt så på en balk i mitten. För att korta ner spännvidden lite så finns möjlighet att bära av balken i väggen till pumprummet. Från pumprummet fram till garageporten är det då ca. 6,5m.

Om jag matar in tre upplag på svensk träs dimensioneringshjälp för inomhusbjäklag får jag det till att jag skulle klara bjälklaget med konstruktionsvirke 45x170 C30 c/c 600. Men vilken balk kommer jag behöva i mitten? Jag hittar inget bra dimensioneringsverktyg för t.ex. limträ eller stålbalk där.

Sedan återstår förstås frågan för infästning av balken och upplag av den över garageporten men tänker att det är lättast att ta reda på balkstorlek först.

Någon som har några tips på dimensionsverktyg eller hur man ska tänka?

/Styrmannen

Bästa svaret

S
Det är en hel del du ska kontrollera, många parametrar ekvationer etc om man inte är bekant med dimensioneringsåtgången. Ett liten beskrivning kring hur man tänker är:

Balken kommer belastas av punktkrafter från respektive golvbjälke (som du förenklat kan betrakta som en utbredd linjelast). Troligtvis kommer du ha två stöd som balken vilar på och beroende på infästningen kan du betrakta balken som fritt upplagd eller fast inspänt.

När du har fått ut krafterna i balken behöver du räkna om dem till dimensionerande laster för att sedan använda dig av ekvationer för att kontrollera bland annat momentkapaciteten, tvärkraftkapaciteten, trycket på balken från stöden samt deformationer.

Här har du lite vägledning om du är intresserad:
https://www.traguiden.se/konstrukti...ering-av-en-rak-trabjalke/?previousState=1000

I övrigt så rekommenderar jag inte att man dimensionerar saker själv om man inte har erfarenhet av det tidigare. Något gratis program vet jag inte om det finns.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Ok, lite snabbt räknat.

Belastning: 250 kg/m2 varav hälften belastar balken = 52.000 N utbredd last.
Acceptabel nedböjning: Spännvidden / 300 = 22mm

Detta ger att du behöver ca 4000 cm4 i tröghetsmoment.

Välj tex HEA 220 som har 5410 cm4
Det funkar garanterat med IPE 240 oxå, även om den bara har 3892 cm4

Se till att betongplattan byggs för att klara punktlasterna som pelarna medför.

S scorp1on skrev:
Det är en hel del du ska kontrollera, många parametrar ekvationer etc om man inte är bekant med dimensioneringsåtgången. Ett liten beskrivning kring hur man tänker är:

Balken kommer belastas av punktkrafter från respektive golvbjälke (som du förenklat kan betrakta som en utbredd linjelast). Troligtvis kommer du ha två stöd som balken vilar på och beroende på infästningen kan du betrakta balken som fritt upplagd eller fast inspänt.

När du har fått ut krafterna i balken behöver du räkna om dem till dimensionerande laster för att sedan använda dig av ekvationer för att kontrollera bland annat momentkapaciteten, tvärkraftkapaciteten, trycket på balken från stöden samt deformationer.

Här har du lite vägledning om du är intresserad:
[länk]

I övrigt så rekommenderar jag inte att man dimensionerar saker själv om man inte har erfarenhet av det tidigare. Något gratis program vet jag inte om det finns.
Hej!

Jag tänker såhär att jag börjar med att försöka lite själv, så jag får lite preliminära storlekar m.m. Jag ritar det mesta själv (CADat mycket men mest El och lite A) som någon sedan får kontrollera.

Ang. hur jag fick fram storleken på bjälklaget så använde jag Svensk Träs dimensioneringsverktyg och fick fram följande;
Resultatsida från dimensioneringsverktyg för golvbjälklag inne med tekniska specifikationer och en schematisk illustration av bjälklaget.
Skapa konto

Jag ändrade från 45x170 till 45x195 för att ha lite marginal och det verkar funka.

Sedan så räknar jag med att balken även får stöd i väggen till pumprummet. D.v.s. 3st stöd.

Betongplattan kommer bli förstärkt med en sula runt 700x700 under innerhörnet på den väggen.

Jag håller även på och kikar på övervåningen som kommer få en nockbalk där jag även räknar med att kunna ta "stöd" med en pelare i samma position som innerhörnet i pumprummet;
Dimensioneringsresultat för byggprojekt med tabeller och illustration av nockbalkar, takåsar ovanpå en husstomme.
Skapa konto

Med andra ord så försöker jag rita upp det mest för att förklara hur jag tänkt så får någon kontrollera sedan. Tänker att det är bra om man iaf försökt tänkt till innan.

G Gabbe1 skrev:
Ok, lite snabbt räknat.

Belastning: 250 kg/m2 varav hälften belastar balken = 52.000 N utbredd last.
Acceptabel nedböjning: Spännvidden / 300 = 22mm

Detta ger att du behöver ca 4000 cm4 i tröghetsmoment.

Välj tex HEA 220 som har 5410 cm4
Det funkar garanterat med IPE 240 oxå, även om den bara har 3892 cm4

Se till att betongplattan byggs för att klara punktlasterna som pelarna medför.
Hej,

Tack för svar. Om möjligt skulle jag vilja unvika metallbalk. Limträ eller eller lättbalk/masonitbalk är att föredra då jag tror det blir lättare att arbete med. Med det sagt är metall inte uteslutet...

En till fundering;

Jag skulle vilja få bjälklaget att minska lite på höjden. Förändras balken om man väljer att fästa bjälklaget med balkskor istället för att lägga det ovanpå balken?

S Styrman_jansson skrev:
En till fundering;

Jag skulle vilja få bjälklaget att minska lite på höjden. Förändras balken om man väljer att fästa bjälklaget med balkskor istället för att lägga det ovanpå balken?
Det spelar ingen roll om du lägger golvåsarna ovanpå eller om du fäster dom i balkens sidor.
Om du väljer limträ så kommer balken bli i häraden av 115x450mm så det kan ju vara en stor fördel att fästa golvåsarna på sidorna, annars kommer limträbalken sticka ner orimligt långt.
Det är just av den anledningen (ca halva bygghöjden) som stål kan vara ett bra alternativ i ett mellanbjälklag.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det spelar ingen roll om du lägger golvåsarna ovanpå eller om du fäster dom i balkens sidor.
Om du väljer limträ så kommer balken bli i häraden av 115x450mm så det kan ju vara en stor fördel att fästa golvåsarna på sidorna, annars kommer limträbalken sticka ner orimligt långt.
Det är just av den anledningen (ca halva bygghöjden) som stål kan vara ett bra alternativ i ett mellanbjälklag.
OK.
115x450 blir väl högt. Problemet är att jag skulle vilja ha en port under balken och jag kommer behöva någon form av balk över porten. Min arbetshypotes var att det skulle räcka med 90x315 limträ i bjälklaget och sedan en 90 alt. 115x225 över porten;

Ritning visar byggplan för en struktur med mått på limträbalkar och en öppning för en port.
Skapa konto

Men jag kanske får krypa till korset och köra stål.

Du har inte möjligtvis en ritning på plattan och hur den är armerad, vilken kvalité det är på isoleringen under plattan samt vilken typ av mark garaget står på? Detta sätter nämligen begränsningar för hur bärning av bjälklag och tak kan utformas.
En vanlig utformning för att spara höjd är att fälla in en stålbalk, typ HEA, och lägga upp träreglarna på underflänsen.
Avväxlingen över porten kommer behövas utföras i stål då den måste växla av en mycket stor del av taket. Är det tänkt taktegel?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är tänkt riktigt lertegel på taket.

Jag det kanske blir stål över garageporten med. Det är ju ett mindre problem då den baken inte blir så lång(läs tung).

Jag funderar på om man inte skulle överge nockbalken på övervåningen och istället köra med saxtakstolar så att man får ner vikten i sidoväggarna istället.

Har du övervägt ramverktakstolar? Saxtakstolar bygger ganska mycket på.

Såhär ser ritningen ut för grunden;
Ritning av en husgrund med måttangivelser och materialspecifikationer.
Skapa konto

B bossespecial skrev:
Har du övervägt ramverktakstolar? Saxtakstolar bygger ganska mycket på.
Blir det inte rätt begränsad takhöjd på övervåningen med ramverkstakstolar?

Hmm. Med stålbalk över garageporten skulle nog ev. en 415 hög limträ i bjälklaget få plats.
Problemet kan bli vilken fri höjd som garageporten (takskjutsport) behöver över hålet i fasaden behöver...

S Styrman_jansson skrev:
Blir det inte rätt begränsad takhöjd på övervåningen med ramverkstakstolar?
Även om hanbjälkarna bygger ner något så blir det lite luftigare med ramverktakstolar om man inte bygger in hanbjälkarna vill säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.