En 1215-7 kW räcker sannolikt gott, 150 m aktivt borrhål blir bra, väljer du en 8,5 kW så lägg på 10-15m. Kan inte tänka mig att du sparar in mycket mer än 5-600 kWh/år med den större pumpen jämfört med 7:an.

IVT´s HT-plus är en fin pump, likaså thermias diplomat, men än så länge har ingen (så vitt jag vet) lyckats presentera bättre verkningsgrad på sina pumpar än nibes fighter. Att dessutom Nibe sedan länge klarat köra ut 60°-igt vatten på radiatorerna bjuder "vi" på.

Nog med reklam  ;)
"Nibe-Jani"

Jani skrev:
En 1215-7 kW räcker sannolikt gott, 150 m aktivt borrhål blir bra, väljer du en 8,5 kW så lägg på 10-15m. Kan inte tänka mig att du sparar in mycket mer än 5-600 kWh/år med den större pumpen jämfört med 7:an.

IVT´s HT-plus är en fin pump, likaså thermias diplomat, men än så länge har ingen (så vitt jag vet) lyckats presentera bättre verkningsgrad på sina pumpar än nibes fighter. Att dessutom Nibe sedan länge klarat köra ut 60°-igt vatten på radiatorerna bjuder "vi" på.

Nog med reklam  ;)
"Nibe-Jani"
Jag undrade just hur länge du skulle kunna hålla näbben stängd.... ;)

Ja inte var det så mycket hjälp egentligen du fått i denna sträng. Jag stärks i min åsikt att det är alldeles för mycket dammsugarförsäljare i branchen.

Är det ingen som kan hjälpa CMbeach med en kalkyl?
(inte bara tyckande och referenser till en grannes granne han gjorde....).
Ursäkta men oj vad mycket luddigt och vi pratar om konkreta tekniska prylar. Frågan är ju f-bannat rak och det är fråga om teknik och det går att räkna på dylikt. Det måste finnas någon "gravad hund" (Reefat El Sayed) eftersom det uppenbarligen är så svårt att få fram fakta. Håller med, jag skulle tröttna direkt om 30 sidor lades fram. Det vittnar snarare om att fakta saknas.

Min sträng "Värt att tänka på inför VP köp" ger en fingervisning om vad frågeställaren söker.

Yondalar skrev:
Finns det inte för många okända faktorer för att det ska gå?

Okända faktorer:

Husets energibehov. Vi vet inte hur effektiv pannan är idag.

Bergets värmekonduktivitet. Vi vet inte hur djupt man måste borra för att plocka ut tillräckligt med energi.

Isolering. Vi vet inte om huset kommer att tilläggsisoleras i framtiden.

Yondalar skrev:
Ja inte var det så mycket hjälp egentligen du fått i denna sträng. Jag stärks i min åsikt att det är alldeles för mycket dammsugarförsäljare i branchen.

.
Hade det funnits dammsugarförsäljare här kanske han fått ett dimensioneringssvar baserat på de uppgifter som finns här i tråden. En seriös försäljare gör ett hembesök, besiktigar huset för att samla uppgifter om isoleringsstandard, fönster, osv osv, därefter åker han hem och räknar lite mha sina nyutvecklade dimensioneringsprogram som tillsammans med hans långa erfarenhet ger ett bra svar på frågan.

Det är inte oseriöst att han inte får ett svar här, tvärtom vore det oseriöst att ge en säker dimensionering på så lösa grunder. Hur kan du koppla ihop detta med oseriösa försäljare i branschen? Din pajkastning mot VP-branchen fortsätter i tråd efter tråd..... ::)

Hej,

Hjälpen jag fått i detta forumet är ovärdelig, om jag inte hittat fram till detta forum så skulle jag bara haft säljarens argument och då hade jag kanske stått där med ett system som jag inte förstått mig på.

Kunskap är och förblir makt.

För att dra lite data och observationer..
Förre ägaren brände enligt utsago 3kbm, jag tror på en mer realistisk summa av 4kbm.
Skillnader sågs på att han höll panntempen på 60gr, jag har höjt den till 80gr. Till det ska väl tilläggas att vi gick ur en lägenhet där duschen o badet varade hur länge som helst. Hyran rubbades inte ett öre om jag duschade 2h i skållhett vatten istället för 5min. Det är en vana som måste vänjas av med.
Så summa summarum så skulle jag vilja räkna på 4.5kbm olja om året.

Jag har radiatorer från -45 så vi snackar 2" rör till varje element. Har jag 40gr ut från pannan till radiatorerna, så måste jag strypadom rejält och stänga av en del av dom och ändå landar inomhus tempen 24gr, siktar på 22gr. Jobbar fortfarande på att få kläm på den manuella shunten plus att radiatorerna har inga termostater, dom är mekaniska saker i mässing (skitsnygga) men svåra ställa rätt.

Tvåglas fönster och ingen tilläggsisolering på iaf 2år ska till. Källaren ska byggas om med väggflytt och golvvärme därav väntar jag med isoleringen.

Så mina funderingar är just nu Nibe 1215-8.5 samt ett hål på 170m.
Kalkylerna:
Nibe 1215-8.5 45KSek:-
170m hål 40KSek:-
Installation och driftsättning 25KSek:-
Tot~110KSek

Jämför jag detta med en offert från Elektroky o en IVT HT på ~140KSek så är detta fortfarande intressant då får jag allt i en kostnad och kan ligga på soffan med en folkis o se på tv.

//Christer

Finns det inte för många okända faktorer för att det ska gå?
- ??? Jo i början av strängen, men nu börjar det likna ngt efter att C plussat på.

Det är inte oseriöst att han inte får ett svar här, tvärtom vore det oseriöst att ge en säker dimensionering på så lösa grunder.
- ???, men varför då ge rekommendationer innan underlag finns?

Just det, man måste ju börja någonstans, pratar vi äpplen eller päron, allså något beräkningsUNDERLAG är alltid bättre än inget.

Crister har valt VP-bergv av olika skäl. Helt ok med mig, men han sökte här "dimension" och där är jag lite miljöskadad. Jag vill kunna se underlag - konsekvens, kalkylera, jämföra och slutligen välja.

Kanske är det just detta att jag tycker mig se att "välja" kommer först och sen hamnas det i någon form av försvar att "det var visst rätt det jag valde" (ett normalt mänskligt beteende, väldigt tydligt inom sekter, anser många :-X).

Christer:
en motordriven shunt är mera eller mindre ett måste för att kunna ligga kvar på soffan.
Jag tänker också på saker som isolera (asbest?) rör där du ej behöver värme, ev krävs ett element där pannan stod.

Sen innan du bestämmer dig för vilka temperaturer du skall ha i fram/retur skall du ta ett snack med VP-leverantören (inverkan på värmefaktorn?). Du verkar ha så överdimensionerade element att du faktiskt har valmöjlighet och därmed kunna köra vid en ev mer optimal COP. (Ju lägre temp dessto bättre COP. För att kunna värma huset med lägre framtemp så krävs att en större del av radiatorena är varma, dvs lägre framtemp, högre vattenhastighet och returtemp.)
En tanke till: vad blir COP i ditt fall (och framgent efter om/tillbyggnad av huset) dvs är det värt att öka på någon meter på hålet. (erfarenheter i området? påverkas COP om du kan öka tempen i hålet med ngn tiondels grad, svar ja, men praktiskt/ekonomisk betydelse? )

Jupp, med isoleringen har jag tänkt på asbest frågan..
Något skrämmande för mig att känna till att det kan finnas asbest i rörböjarna.
Men det får rörkrökaren tala om för mig vad det är som gäller.

Motordriven shunt, way ahead of you. Det tog mig två dgr att inse vad det var för ngt. Endast tack vare detta forum. Det var via en hyllnigstråd till motorstyrd shunt som jag bestämde mig för "en såån ska jag ha" ..

Och den tappade spill värmen från oljepannan där inser jag att där måste jag ha ett element för att upprätthålla dels ventilationen samt att det inte ska ruggigt o kallt i det rummet som ska bli det ihopslagna tvättstugan o pannrummet..
Kanske är det just detta att jag tycker mig se att "välja" kommer först och sen hamnas det i någon form av försvar att "det var visst rätt det jag valde" (ett normalt mänskligt beteende, väldigt tydligt inom sekter, anser många ).
Här vet jag inte riktigt hur jag ska svara, jag vill lära mig och har jag fel så måste jag få reda på det. Utan att folk ska börja hacka på varandra, på det får jag ju inget av.
Visst alla har rätt till sin åsikt, respektera det. Oavsett om det är pelletsbrännare eller om det är en VP frälst.

Jag vill ha information. Alla tankar åsikter emotages gärna, ju fler desstu bättre för då får jag ta ställning till det jag tycker passar mig.

En fullständig kalkyl på ett system det får en leverantör ta sig an som är på plats och ser hur det ser ut. Det kan jag sedan ta och väga mot det jag fått härifrån. En okunnig kund är den bästa för säljaren, då kan det säljas som bara den......

Är inte tilläggsisolering ett alternativ som först bör övervägas innan man ger sig in på att byta pannan?

Jovisst, det kan det vara....

Men vi sitter i dilemmat där vi har vad som känns tjugotvåtusentrehundrafurtiosju saken som ska göras.
Var börjar man?

Jag vill ta en sak åt ggn och bli färdig med det innan nästa sak ska göras. Börjar jag med allt samtidigt blir jag aldrig klar..

Därav, VP, billigare boende, mer resurser tillgängliga för renovering. 1kbm olja=9KSek, kör jag på det så har jag inte råd med något annat...

//Christer

CMbeach skrev:
Var börjar man?
Det är ju förstås inte lätt att veta.

Min tanke var att om du börjar med att dimensionera bergvärmen efter hur huset är idag är det risk att det blir överdimensionerat den dag du bestämmer dig för att tilläggsisolera. Jag hade nog börjat med att isolera för att se vad som händer med förbrukningen och sedan undersökt vilket alternativ som är lämpligast för uppvärmningen.

Isolering verkar vara det som ger bäst avkastning i gamla hus och har den fina fördelen att den har inga driftkostnader eller underhåll.

Vill inte låta alltför negativ men upplägget att först isolera så mycket går och sedan stänga av oljepannan och stoppa in värmepump i ett gammalt hus. Det låter som gjort för att få dålig luft och höjer risken för mögelangrepp lite överallt.
Glöm inte bort ventilationen...

Oavsett vilken förändring man gör i huset måste man tänka på konsekvenserna. Det faktum att man slutar använda skorstenen kan påverka ventilationen så den är ju nånting man måste fundera på i vilket fall som helst.

Sen får man väl förutsätta att isoleringen utförs rätt - då lär det väl inte bli några problem.
Visst finns det många exempel på folk som tokisolerat och tätat huset till förbannelse utan att fundera på ventilationen och därmed fått fuktproblem. Men de har ju gjort fel och idag när vi kan slå oss för bröstet och säga att vi vet bättre behöver vi ju inte göra på det sättet.

Phjuu, kurs vecka.
Ska lära mig allt om kvalitetsäkring..
Hoppas det finns mycket man kan ta med sig hem.

Nåväl, i helgen träffade jag en av grannarna.
Han har borrat efter bergvärme och har ett system som kör helt problemfritt, thermia pump o allt.

Skönt tänkte jag, nu har man input från en granne o allt nu är det bara nerför härifrån..
Men han berättade lite om det geologiska och det gjorde mig inte bättre till mods.
Ca 100m ner går det en vatten ådra, och när han kommit ner till 90m så blev trycket mot borren för stort så hela rasket kom upp med en 10m hög vatten pelare ur hålet. Grannen slänten nedanför blev dränkt och det var ett ruskigt elände.

Efter en hel del om och men så fick han hålet igen pluggat men det räckte inte värme mässigt så han fick borra ett hål till på 80m. Han har en större tomt och plats för två hål hyffsat långt ifrån varandra.

Så min teori om ett vackert hål på 170m stöp som luftvaffe. Att få grepp om berg värme är ungefär som att hålla en ål, när man tror att man har grepp om det ja då visar det sig att den j..kln glider ur näven..

Nu tar vi nya tag och tänker ut nya planer..

//Christer

I jämförelsen mellan olika pumpar måste man komma ihåg möjligheten att plocka ut hetvatten. IVT:s nya pumpar kan enligt uppgift inte detta. Blir problem om du vill ta ut en separat krets för golvvärme eller för att värma poolen eller golv på sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.