Hej,

Vi skissar på ett större hus där vi behöver ha en total spännvidd (yttervägg) om 10 meter på kortsidan. Eftersom denna spännvidd vad vi förstår är lite ovanlig så skulle vi behöva få lite övergripande känsla för dimensioneringsantaganden innan vi anlitar arkitekt och konstruktör.

Antaganden:
- total spännvidd om 10 meter på kortsidan. långsidan är 12m+
- bärande mellanvägg kan placeras i intervallet ca 4.25 - 5.00 - 5.75m inom spännvidden längs med hela långsidan förutom i en längd om ca 1.8m där en hall ansluter till ett vardagsrum.
- en övervåning ovanpå + en inredd vind
(- en murad skorsten men jag antar att det inte har större påverkan)

Frågor:
1) vilken dimension på bärande mellanbjälklag bör vi använda? räcker 45x220?

2) för att uppskatta byggnadshöjd mm, räcker det isåfall att räkna med att ca 30cm höjd försvinner i undertak/mellanbjälklag/golv?

3) kommer mellanbjälklag läggas i ett stycke, dvs 1x10m, i längd över bärande innervägg eller som 2x[4-6]m där varje bjälke har en ände vilande på innerväggen? jag antar det senare?

4) hur bred behöver den bärande mellanväggen vara för att klara belastningen? Kan vi klara oss på 20cm totalt eller måste den vara bredare?

5) jag antar att vi behöver ha någon form av mellanbalk mellan de bärande innerväggarna över 1.8m-längden ovan? hur konstrueras en sådan?

6) eller behövs annan lösning för att klara spännvidden? H-balkar? Om balkar krävs, bygger detta extra byggnadshöjd jämfört med de [30]cm jag antog i 2) ovan? vad behöver H-balkar vila på för att dessa ska vara bäriga?

Tack!

Lite mer konkret:

Vi tittar på att bygga ett relativt kvadratiskt hus (10x10.5m) och pga detta behöver vi ha stora frihetsgrader att utforma rumsplaneringen. Med utgångspunkten i "normal träkonstruktion" med bärande ytterväggar, normalt mellanbjälklag (45x220) osv, kan man principiellt tänka sig att ersätta bärande innerväggar med nedanstående H-balkslösning för att få maximala frihetsgrader att skapa och ändra planlösning över tiden? Behöver man tänka på något annat?

Ritning av ett kvadratiskt hus med dimensionerna 10x10.5 meter, markerade H-balkar och stödjande pelare för flexibel rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antingen skulle varje H-balk mäta 10.5m eller så skulle man dela av dem i ytterligare två om ca 4-6m i längd vardera beroende på var man placerar en bärande pelare?

Ovanpå kvadraten skulle man sedan bygga en övervåning och därefter en inredd vind med sadeltak spännvidd 10m.

Om man inte vill binda upp sig för mycket när det gäller val av golvmaterial är en realistisk spännvidd för 45x220 C 24 virke ungefär 3,2 meter. Längre spännvidder kräver limträ.
Om man vill skapa ett bjälklag med planlösningsfrihet i båda planen är ett primärsystem med balkar och pelare (limträ eller stål) och ett sekundärsystem med korsande bjälkar i konstruktionsvirke lämpligt. I limträ kan primärsystemet bestå av 115x405 mm balkar och 115x115 mm pelare. I stål HEA 200 balkar. valet av pelardimension handlar mest om samverkan med balken.

Tack!

Om man skulle gå på primär- och sekundärsystem, har jag förstått det rätt isåfall att man med stålalternativet skulle bygga ett primärsystem med pelare och HEA200-balkar och att man isåfall kan fästa sekundärsystemets korsande konstruktionsvirkesbjälkar i HEA-balkarna, dvs så att inte sekundärsystemet bygger ytterligare höjd?

Annorlunda uttryckt: Kan man i ett primär- och sekundärsystem med golv/tak etc uppnå en max bygghöjd om ca 300mm med dessa antaganden?

Det gäller både limträ och stålalternativen att man kan bygga ner det korsande virket för att hålla nere konstruktionshöjden. Med limträ kan man spela mer med bredd kontra höjd. Med en pelare bör man klara det med 215x315 balkar Det är en fördel om det går att lösa med trä. Stål är dyrare, tyngre och krångligare.

• Gilla
drik
  • Laddar…
Med spännvidd menar man vanligtvis den fria längden mellan upplag, jag tror (och hoppas) inte att det är det du faktiskt menar? Då hamnar du nog uppe i limträ av fetaste kalibern

Som jag tolkar din ritning, och det jag tror du menar, är att du snarare söker efter en spännvidd på 4-6m längs huset (H-balkarna), och dessa har 3 upplag (2 yttervägg + 1 pelare). Finns ett gratis dimensioneringsprogram på nätet och det ger att något klent limträ bör klara jobbet (typ 56x225).

Vore ju intressant att se denna planlösningen som kräver så öppet:)

• Gilla
MatteMcGywer
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Med spännvidd menar man vanligtvis den fria längden mellan upplag, jag tror (och hoppas) inte att det är det du faktiskt menar? Då hamnar du nog uppe i limträ av fetaste kalibern

Som jag tolkar din ritning, och det jag tror du menar, är att du snarare söker efter en spännvidd på 4-6m längs huset (H-balkarna), och dessa har 3 upplag (2 yttervägg + 1 pelare). Finns ett gratis dimensioneringsprogram på nätet och det ger att något klent limträ bör klara jobbet (typ 56x225).
Vad som är viktigt för oss är:
a) sadeltakshusets ytterkortsida kommer ha bredden 10m (vilket är längre än normala 7-8.2m)
b) vi kommer ha rum vilket möjliggör bärande väggar och kanske pelare, men i vår preliminära rumsplan så kommer vi behöva en fri "spännvidd" om iaf 5.75m som längst
c) vi vill inte, om det går, bygga ett högre mellanvåningslager (innertak, bjälklag, golv) än 30cm

Vilket dimensioneringsprogram på nätet rekommenderar du?

Bästa svaret

P petersthlm skrev:
Vad som är viktigt för oss är:
a) sadeltakshusets ytterkortsida kommer ha bredden 10m (vilket är längre än normala 7-8.2m)
b) vi kommer ha rum vilket möjliggör bärande väggar och kanske pelare, men i vår preliminära rumsplan så kommer vi behöva en fri "spännvidd" om iaf 5.75m som längst
c) vi vill inte, om det går, bygga ett högre mellanvåningslager (innertak, bjälklag, golv) än 30cm

Vilket dimensioneringsprogram på nätet rekommenderar du?
Då förstår jag lite bättre. Det låter då mer som ett traditionellt hus modell större. Om mellanbjälklaget ska begränsas i höjd så mycket som möjligt verkar det som att 90x225 limträ klarar spännvidden du söker. Däremot tror jag du får svårt att hålla dig under 300 mm i mellanbjälklaget inkl. allt om du inte går på stål. Bara innertak och undergolv+golv går på ca 80 mm som allra lägst. Räknar du då med lite flytspackel, golvvärme och klinker i ett badrum drar det snabbt iväg.

Om du inte har något som hindrar i totalhöjd på huset. så kanske fundera på att tillåta dig högre bjälklag. Det är bara en fördel att ha lite extra utrymme för installationer och mixtrande av golvnivåer, speciellt i ett nytt hus som säkert kommer ha grövre ventilationskanaler och golvvärme?

Du kan snabbt kolla dimensioner på en rad konstruktioner HÄR

• Gilla
Lina0044
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Då förstår jag lite bättre. Det låter då mer som ett traditionellt hus modell större. Om mellanbjälklaget ska begränsas i höjd så mycket som möjligt verkar det som att 90x225 limträ klarar spännvidden du söker. Däremot tror jag du får svårt att hålla dig under 300 mm i mellanbjälklaget inkl. allt om du inte går på stål. Bara innertak och undergolv+golv går på ca 80 mm som allra lägst. Räknar du då med lite flytspackel, golvvärme och klinker i ett badrum drar det snabbt iväg.
Tack! Limträ med kortare cc (t ex 500) verkar lösa min fråga. Tack också för dimensioneringslänken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.