Jag har dränerat om huset och tagit bort den gamla grundmuren en bit på ena långsidan (7-8meter). Det är därefter igenfyllt med mackadam från berg upp till ca 40cm under syll. huset står i nuläget på stöttor ner till berget och tanken är att låta det stå så över vintern för att mackadammet ska sätta sig så gott det går.

SÅ till våren blir det till att gjuta en ny grundmur från mackadam upp till syll. frågan är hur denna ska dimensioneras, räcker det med 30cm bredd??. Det blir ju väldigt många säckar betong att blanda (om man inte beställer betongbil...)

tex.. .HöjdxBreddxLängd = 4*0.3*80=960L => 80 säckar.....

kan man fylla med något annat tro.. typ ställa ut x antal lecablock som man gjuter in hela vägen?

Tar man tex ett 2x2x6 leca =>24 liter =>2 säckar så man skulle ju kunna ställa en rad i botten med dessa och gjuta in och vips har man sparat pengar och massa slit med att blanda betong... 26 säckar mindre att blanda i detta fall

mhh ingen?

Beställ en betongbil. Huset vilar ju på grundmuren inget ställe man ska snåla. Armera ordentligt också. Vet ej vad det är för tyngder på ditt hus men jag skulle tro att 3+3 12 mm längsgående järn och byglar på cc 300 skulle räcka för de flesta villorna. Betongtäckskikt på 30-50 mm.

Inte ute efter att snåla... Antar att det skulle gå att mura upp med Leca så varför inte gjuta in ett gäng för att slippa stressen med en betongbil.

När man murar en sockel med leca så vilar den på en sula av betong. Är du orolig för stress(gjutarfrossa) med själva gjutningen så får du ta hjälp av en betongare eller en kompis som har lite erfarenhet av gjuta. Det kommer gå fint tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.