Jag ska byta garagetaket och funderar på vilken dimension jag ska välja på takbjälkarna. En bra hjälp har varit lathunden på skogsindustrierna.org. MEN takbjälkarna kommer att vara kompletterade med tre järnvägsrälar som ligger där nu och som jag inte gärna tar bort. Jag vill att taket ska bygga så lite som möjligt utan att kompromissa hållfastheten.

Bor i Stockholm.
Taket lutar c:a 5 grader, är ett pulpettak i ett fack och kommer att bestå av råspont och takpapp. Fri längd är max 3,75 m och min 3,65 m (taket inte helt rektangulärt.

Jag har tänkt mig takbjälkar av hållfasthetsklass K24/C24 av dimension 45x145 på cc 57.
Frågan är om detta i kombination med järnvägsrälen är tillräckligt.

Litet utdrag ur lathunden ger följande fria längder (cc 60) beroende på dimension:
Dimension Fri längd (m)
45x120 2,43
45x145 2,95
45x170 3,45
45x195 3,95

Jag funderar mellan 145 eller 170 och det lutar mot 145. Jag tänker så här: 45x170 räcker "i princip" under normala förhållanden (ingen räls). Då kan jag kosta på mig att gå ner "ett steg" i dimension eftersom jag har rälsen som ytterligare bär upp taket. Tacksam för hjälp på traven antingen med tips om hur jag ska räkna eller tips om annan länk. T.ex. hur kombinerar man beräkningen då man har två olika typer av bärande element.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.