4 728 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Dimensionera kabel/säkring efter typskylt
Sida 1 av 3
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Funderar på en större lvvp och i specifikationerna till utedelen står det bla:
400V 3N~ 50hz
Märkström 19,5A
Max startström 4,9A
Det står också att installationen skall föregås av en allpolig arbetsbrytare enligt överspänningskategori klass III samt att om det redan finns jordfelsbrytare skall det monteras en separat med fördröjt frånslag.
Hur stora säkringar och vilken kabeldimension kräver denna utedel samt vilken typ av arbetsbrytare?
Det sitter idag 3st 16A säkringar efter befintlig 30mA jfb som matar en arbetsbrytare (CEWE märkt 16A/500V) med en EKLK 5G2,5.
Kan jag använda mig av detta och gå vidare från arbetsbrytaren med EKLK 5G2,5 mot utedelen?
400V 3N~ 50hz
Märkström 19,5A
Max startström 4,9A
Det står också att installationen skall föregås av en allpolig arbetsbrytare enligt överspänningskategori klass III samt att om det redan finns jordfelsbrytare skall det monteras en separat med fördröjt frånslag.
Hur stora säkringar och vilken kabeldimension kräver denna utedel samt vilken typ av arbetsbrytare?
Det sitter idag 3st 16A säkringar efter befintlig 30mA jfb som matar en arbetsbrytare (CEWE märkt 16A/500V) med en EKLK 5G2,5.
Kan jag använda mig av detta och gå vidare från arbetsbrytaren med EKLK 5G2,5 mot utedelen?
Redigerat:
Märkströmen är med full belastning , kompressor och allt i el-tillskott , kör du inte all el , så klarar du dig med 16 amp , ( sitter väl en patron med 6+3 KW , så 6 KW går bra ) sedan det med JFB 30Ma , som är personskydd , kanske inte riktigt rätt men fungerarr , till VP +andra maskiner brukar det användas 300Ma , maskinskydd , den A-brytare du har är för 16amp
Gå du rakt ut med 5X2,5 från den och EKLK går bra
Gå du rakt ut med 5X2,5 från den och EKLK går bra
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Det stämmer inte riktigt överens med tillverkarens anvisningar om ström och JFB. Ska du dimensionera riktigt behöver du utgå ifrån 20 A säkring och dimensionera ledningarna och apparater efter det. Arean beror där på förläggningssätt och längd. Med utanpåliggande kabel kan det gå bra med befintlig 2.5 mm² men annars behöver man upp ett snäpp. Sedan riskerar uppenbarligen pumpen att lösa en JFB typ A, troligen pga stora läckströmmar från frekvensomriktare vid drift, eller vid start eftersom de föreskriver en fördröjd typ.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Märkströmmen i detta fall kan inte avse även eltillskott då detta bara är utedelen och denna skulle INTE matas av innedelen som tidigare modeller.
Den innehåller ju bara kompressorn och värmeslinga för kondenstråget och det kan omöjligt ta uppåt 20A.
Elspets 6+9kw och styrningen sitter i innerdelen som har egen matning.
I specifikationerna står även:
Inmatad effekt 3,8 kW
Avgiven effekt 10,4 kW
Men detta är på drygt halva kapaciteten så om man dubblerar detta kanske det behövs 20A och 4mm2 trots allt?
Det handlar om 2 meter utanpåliggande kabel i pannrummet, genom 40 cm yttervägg och sen drygt 1 meter utanpåliggande utomhus till pumpen.
Den innehåller ju bara kompressorn och värmeslinga för kondenstråget och det kan omöjligt ta uppåt 20A.
Elspets 6+9kw och styrningen sitter i innerdelen som har egen matning.
I specifikationerna står även:
Inmatad effekt 3,8 kW
Avgiven effekt 10,4 kW
Men detta är på drygt halva kapaciteten så om man dubblerar detta kanske det behövs 20A och 4mm2 trots allt?
Det handlar om 2 meter utanpåliggande kabel i pannrummet, genom 40 cm yttervägg och sen drygt 1 meter utanpåliggande utomhus till pumpen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Då är det inga problem med säkringarna , värmeslinga ca 50W kompressor maxlast 7-8 amp
men är kompressorn 1 fasmatad med frekvensriktiktare , då tar det lite mer ca 13- 14 amp på den fasen , är det en ren 3 fasmatning så det bra , 16amp räcker gott
men är kompressorn 1 fasmatad med frekvensriktiktare , då tar det lite mer ca 13- 14 amp på den fasen , är det en ren 3 fasmatning så det bra , 16amp räcker gott
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Ja det går tre faser + jord till kompressorn enl. elschemat.
Av vilken anledning har man då angivit så hög märkström måntro?
Av vilken anledning har man då angivit så hög märkström måntro?
Kompressorer märkes lite konstigt har jag märkt , kan vara max vid stumstart eller något , dom startar inte direkt efter påslag eller strömavbrott heller , för att tryckutjämning i systemet ska blivit , det går lite lättare då
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Är inne- och utedel två skilda produkter då? Märkdatat kanske gäller för den sammansatta produkten, och det är max värden som anges där som man alltså normalt ska dimensionera för, även om märkdatat för värmepumpar kan vara lite luriga. Kanske feltryck då startströmmen är lägre än märkströmmen. Är den korrekt men om du inte behöver denna effekt så kanske det finns mindre pumpar. Du har ju ledningen fram till kopplingspunkten att beakta också.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Ja det är två skilda produkter.
Går att köra fristående men går såklart även att kombinera med olika innerdelar.
Storleken behövs, blev lite konfunderad bara när jag såg strömspecifikationerma.
Är det inte normalt med en så låg startström kontra märkström när det är av invertertyp?
Vad menar du med ledningen fram till kopplingspunkten? Det är ca 3 meter från elcentralen till värmepumpen exkl. Väggenomföringen.
Går att köra fristående men går såklart även att kombinera med olika innerdelar.
Storleken behövs, blev lite konfunderad bara när jag såg strömspecifikationerma.
Är det inte normalt med en så låg startström kontra märkström när det är av invertertyp?
Vad menar du med ledningen fram till kopplingspunkten? Det är ca 3 meter från elcentralen till värmepumpen exkl. Väggenomföringen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Befintlig kabel och befintliga säkringar på 16 A kommer ju inte att räcka till båda om detta märkdata stämmer.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Ursäkta men jag hänger inte med, räcker inte till båda?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Det är kanske jag som missförstår vad detta betyder. Är denna kopplingspunkt endast för utedelen kanske? Men om märkdatat för utedelen stämmer så räcker det ju inte.
K kickassford skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Ja precis, det är bara en överbliven kopplingspunkt som tanken var att använda till den nya utedelen. Jag ber om ursäkt för att jag kanske var lite otydlig.
Innedelen med elspetsen sitter på egen 25A matning.
Behövs 20A och 4mm2 till utedelen så får det bli så, hoppades bara jag kunde använda det som redan finns så det inte blir en ytterligare fördyring av elektrikern.
jag förstår bara inte varför den har så hög märkström.
Innedelen med elspetsen sitter på egen 25A matning.
Behövs 20A och 4mm2 till utedelen så får det bli så, hoppades bara jag kunde använda det som redan finns så det inte blir en ytterligare fördyring av elektrikern.
jag förstår bara inte varför den har så hög märkström.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Ja kanske men både produktblad och elschema visar ju att det är en trefas.
CTC Ecoair 520M
CTC Ecoair 520M