1 332 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Dimensionera förhöjt golv för pelletssäckar?
Jag har ett rum i källaren jag tänkte använda som pellets-säck-förråd.
För att få luftflöde runt golv och vägg samt möjlighet att städa kring/under tänker jag bygga ett trädäck att lägga pelletsen på.
Jag tänker ett däck som är 3700x1300 vilket betyder att jag kan lasta över ca 4,6 EUR-pall med ca 840kg pellets vardera.
Jag tänker 45x95-reglar ståendes med 28x70 glespanel som golv.
95-reglarna står med ca 370 mm mellan.
Golvet med ca 70 mm mellan.
Vad tror ni, kommer det hålla över tid?
En EUR-pall är ju kralligare byggd men ska ju också hålla för 1500 kg belastning.
För att få luftflöde runt golv och vägg samt möjlighet att städa kring/under tänker jag bygga ett trädäck att lägga pelletsen på.
Jag tänker ett däck som är 3700x1300 vilket betyder att jag kan lasta över ca 4,6 EUR-pall med ca 840kg pellets vardera.
Jag tänker 45x95-reglar ståendes med 28x70 glespanel som golv.
95-reglarna står med ca 370 mm mellan.
Golvet med ca 70 mm mellan.
Vad tror ni, kommer det hålla över tid?
En EUR-pall är ju kralligare byggd men ska ju också hålla för 1500 kg belastning.
Ren magkänsla säger: inga problem.
Kan du inte ta ett par regelbitar och några glesbitar och provlasta med ett gäng pelletssäckar?
Borde kunna ge en bra indikation.
Worst case: vad kan hända om det inte håller? - Krossad fot?
Eller bara - reparera och förstärk konstruktionen?
Edit:
Appropå pallar. Jag har dem ute i vedboden så att inte veden ska ligga direkt på marken. Kan dock konstatera att det är besvärligt att gå på pallar med glest mellan brädorna. Därför rekommenderar jag att du minskar avståndet mellan dem (28x70) till kanske 1", för att eliminera risken för vrickade fötter.
Kan du inte ta ett par regelbitar och några glesbitar och provlasta med ett gäng pelletssäckar?
Borde kunna ge en bra indikation.
Worst case: vad kan hända om det inte håller? - Krossad fot?
Eller bara - reparera och förstärk konstruktionen?
Edit:
Appropå pallar. Jag har dem ute i vedboden så att inte veden ska ligga direkt på marken. Kan dock konstatera att det är besvärligt att gå på pallar med glest mellan brädorna. Därför rekommenderar jag att du minskar avståndet mellan dem (28x70) till kanske 1", för att eliminera risken för vrickade fötter.
Redigerat:
Bara reparera och förstärk.
Men det är ju gött att få det rätt direkt.
Min magkänsla säger också att det borde funka.
Jag kör!
Tack för peppningen!
Men det är ju gött att få det rätt direkt.
Min magkänsla säger också att det borde funka.
Jag kör!
Tack för peppningen!
Jajamän, varför undrar du?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
och att använda pall är uteslutet eller? Jag har likadant som du och jag kör på de lite enklare engångspallarna som iallafall är nya och fräscha.
Klicka här för att svara