1 232 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Dimensionera dimmer
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 777 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 777 inlägg
Hej!
Tänkte sätta en dosdimmer för att dimra 230v halogen. Dimmern är märkt 40-350w vid 230v halogen. Det är 7 lampor som ska kopplas och det följde med 50w-lampor i armaturerna, totalt 350 w.
Jag har för mig att man bör överdimensionera dimmers en del, stämmer det? Jag skulle nog egentligen vilja ha 35w lampor, och då blir det ju lite överdimensionering, men bör jag skaffa det redan från början?
Vad är orsaken till att dimmers tål högre effekt vid glödljus (420w) än vid halogen (350w)?
Tänkte sätta en dosdimmer för att dimra 230v halogen. Dimmern är märkt 40-350w vid 230v halogen. Det är 7 lampor som ska kopplas och det följde med 50w-lampor i armaturerna, totalt 350 w.
Jag har för mig att man bör överdimensionera dimmers en del, stämmer det? Jag skulle nog egentligen vilja ha 35w lampor, och då blir det ju lite överdimensionering, men bör jag skaffa det redan från början?
Vad är orsaken till att dimmers tål högre effekt vid glödljus (420w) än vid halogen (350w)?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Helt rätt att man ska ha en bit upp till max värdet på dimmern. Men planerar du att endast köra35W så är det ju lungt men den du har. Annars kan du köra två likadana dosdimmers parallelt med varandra och dela upp lasten där i mellan och vara "framtid säkrad" alt bara köpa en kraftigare dimmer från början eller byta ut i framtiden.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 777 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 777 inlägg
Ok! Vad är risken med att ligga på maxgränsen? Värmeutveckling?-=fullmoon=- skrev:Helt rätt att man ska ha en bit upp till max värdet på dimmern. Men planerar du att endast köra35W så är det ju lungt men den du har. Annars kan du köra två likadana dosdimmers parallelt med varandra och dela upp lasten där i mellan och vara "framtid säkrad" alt bara köpa en kraftigare dimmer från början eller byta ut i framtiden.
Man kan ju tycka att det vore bättre att märka grejerna med vad de fungerar säkert med än att man ska behöva överdimensionera.
Moderator
· Stockholm
· 57 953 inlägg
Eftersom skillnaden mellan "vanliga" lampor och halogenlampor är att Halogen har högre startström, så är det inte uppvärmning som är problemet, startströmmen tas ju bara ut under några millisekunder, vet inte exakt men kanske uppmot 100ms.fredrik.johansson skrev:
Problemet är att den höga startströmmen ger för hör maximal ström. Den komponent som switchar strömmen av och på (Triac) tål bara en viss maximal ström.
En för hög ström kan antingen totalt förstöra komponenten direkt, eller så innebär det ett ökat slitage. Man kan säga att den blir lite skadad vid varje start.
Klicka här för att svara