5 413 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Dimensioner och antal don
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Kör bara. Det blir nog bra.A Antemoo skrev:Monterar man själv så är man ”montören”.
100mm räcker nog i de flesta fall beroende på antal meter som går i kallt utrymme.
Folk får saker och ting att låta svårare än det är och numera krävs nästan uträkning av turbulens vid var också varannan popnit. Dessutom måste man väl använda tryckmätare popnitar och H120 isolation i utrymmen där folk ”släpper väder”.
Folk drar sig för att installera en postlåda då de flesta verkar finna svårigheter och bygglovsansökningar som måste gå igenom innan man kan göra något.
Kör på är mer min melodi. Oftast blir det overkill oavsett
Nu öppnade du iofs dimensioneringslådan alldeles själv för att sedan slå igen den.
det kan ju finnas en anledning att exempelvis förändring av värmesystem och ventilation är bygglovspliktigt. Kan tänk mig att det har att göra med hälsa men jag kan vara ute på djupt vatten.
Nyinstallation/ändring av värmesystem är INTE bygglovspliktigt.I Installation skrev:Kör bara. Det blir nog bra.
Nu öppnade du iofs dimensioneringslådan alldeles själv för att sedan slå igen den.
det kan ju finnas en anledning att exempelvis förändring av värmesystem och ventilation är bygglovspliktigt. Kan tänk mig att det har att göra med hälsa men jag kan vara ute på djupt vatten.
Det kan behövas bygglov för värmepumpens utedel.
Däremot är Nyinstallation/väsentlig ändring av eldstad/skorsten anmälningspliktigt.
Nyinstallation/ändring av ventilationssystem är INTE bygglovspliktigt, däremot anmälningspliktig.
Det kan behövas bygglov OM byggnadens utseende påverkas
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
My bad. Men den dan man installerar FTX utan utvänding ändring. Iofs går det att smyga.Demmpa skrev:
Nyinstallation/ändring av värmesystem är INTE bygglovspliktigt.
Det kan behövas bygglov för värmepumpens utedel.
Däremot är Nyinstallation/väsentlig ändring av eldstad/skorsten anmälningspliktigt.
Nyinstallation/ändring av ventilationssystem är INTE bygglovspliktigt, däremot anmälningspliktig.
Det kan behövas bygglov OM byggnadens utseende påverkas
Hursomhelst så skall man sköta det på rätt sätt injustera och få sitt ovk protokoll så är allt biff.
Värmesystemsbyte var det lite joller med men det är ju ett tag sen jag gjorde det.
Ett/två ventillationsgaller i fasaden kräver normalt inget bygglov.I Installation skrev:
Att gå från tex självdrag till FTX kräver normalt inget bygglov utan bara bygganmälan.
Vi har gått från självdrag till FTX, vi behövde bara göra en bygganmälan.
Vi har rivit hela murstocken i tegel med sju kanaler och ersatt den med en skorsten för imkanalen och en skorsten för eldstaden. Det krävdes bara bygganmälan.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Jag anmälde i samband med ett bygglov för utbyggnad när jag installerade FTX.Demmpa skrev:
Ett/två ventillationsgaller i fasaden kräver normalt inget bygglov.
Att gå från tex självdrag till FTX kräver normalt inget bygglov utan bara bygganmälan.
Vi har gått från självdrag till FTX, vi behövde bara göra en bygganmälan.
Vi har rivit hela murstocken i tegel med sju kanaler och ersatt den med en skorsten för imkanalen och en skorsten för eldstaden. Det krävdes bara bygganmälan.
Det var ett jävla göra. I synnerhet med venten. De ville ha en massa egenkontroller på kanalmontage osv. Slutade med att jag krokna skrev ut hela lindabs katalog och markerade tänkta produkter. Skrev ett program för samordnad kontroll och skicka med mitt CV eftersom jag skrev in mig själv som sakkunnig.
Stockholms kommun är lite så. Slås väl bara av Nacka i länet.
Men det löste sig.
Klicka här för att svara