Vi ska sätta in ett FTX i vårt minihus om 83 kvm från 1914 på vinden. Vi har tre sovrum på ovanvåning och på nedanvåning en toalett, kök samt vardagsrum/matsal.

Ett par frågor som jag hoppas en vänlig själ kan svara på. Har försökt läsa på så mycket som möjligt på forumet och andra "guider" innan:

Dimensioner
- Vi kommer att dra tilluft genom kallvinden till de tre sovrummen på ovanvåning. Som ni förstår är det inte många metrar det handlar om och är det tillräckligt med endast 100 kanaler eller är det 125 som gäller här? Läst om att det är smartast att behålla 125 så långt det går med tanke på ljud.

- Tilluft ner till vardagsrum/matsal blir 2 don. Samma sak här. Är det tillräckligt med 100 eller ska vi köra 125 ända ut till don?

- Frånluftskanal måste ner till plan 1 direkt och det blir ca 7-8 meter totalt. Är det tillräckligt med 100 eller 125 även här?

Övrigt
- Frånluft kommer inte finnas på ovanvåning då där bara är sovrum. Funkar detta ändå eller bör vi sätta in ett frånluftsdon i t.ex. vår miniklädkammare för att få bättre balans?

- Ljuddämpare direkt efter aggregatet OCH vid varje don eller räcker det med vid varje don?

- Går det/är det lämpligt att direkt efter ljuddämpare gå ner i dimension 160>125 uppe på vind?

Tack...

Här kommer några generella råd, följer du dem så blir det bra.

Luftflöden.
Grundkrav 0,35 l/s m² men inte understigande nedan.
Frånluft:
WC/dusch 15 l/s.
WC 10 l/s.
Kök 10 l/s.
Tilluft:
Fördelas ut beroende på rummens storlek och användning, dock minst 4 l/s och sovplats.
Några l/s tilluft i klädkammare.

Aggregat.
Välj inte ett för litet aggregat, gå hellre upp en storlek så går det lugnt och tyst.
T ex ett Östberg Heru 100 funkar fint.
Har ni annan uppvärmning än direktverkande el så blockera eftervärmningsbatteriet m t p energikostnaden, det görs i aggregatets inställningar i de flesta fall. Om ni mot förmodan tycker att det drar eller att rummen kyls ut så går det att aktivera igen.

Kanaldimensioner:
100 mm, max 15-20 l/s.
125 mm, max 30-35 l/s.
160 mm, max 70 l/s.
100 mm ut till donen funkar.
I ditt fall får du minst 35 l/s för huset och bör då ha 160 mm för ute- och avluftskanalerna, även för till- och frånluftskanalerna fram till första avgreningen (från aggregatet).

Ljuddämpare:
Använd ljuddämpare för till- och frånluft vid aggregatet, 900 mm långa räcker.
Om avluften släpps ut i vägg så sätt även en ljuddämpare där, minst 600 mm lång.
Ljuddämpare på tilluft till sovrum kan vara trevligt m t p överhörning mellan rummen. Till övriga rum behövs inga extra ljuddämpare.

Du behöver ingen frånluft på ovanvåningen och det är öppet mellan våningarna.
Se till att det är springor för överluft under eller över dörrar, det räcker med någon cm.

Redigerat:
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Tack! Har förstått att själva justeringen får man löst mycket om man har rätt dimensioner till donet från start.

Varför ska jag ha 160 om mitt flöde inte behöver vara mer än 85x0,35=30 totalt?

Varför ljuddämpare vid yttervägg? Är det för trafikljud m.m?

E Emilius skrev:
Tack! Har förstått att själva justeringen får man löst mycket om man har rätt dimensioner till donet från start.

Varför ljuddämpare vid yttervägg? Är det för trafikljud m.m?
Ljuddämpare for att slippa oljud utomhus

E Emilius skrev:
m?
Det blir tystare. Sällan bra att ligga nära max!

P Pelle-Pelle skrev:
Här kommer några generella råd, följer du dem så blir det bra.

Luftflöden.
Grundkrav 0,35 l/s m² men inte understigande nedan.
Frånluft:
WC/dusch 15 l/s.
WC 10 l/s.
Kök 10 l/s.
Tilluft:
Fördelas ut beroende på rummens storlek och användning, dock minst 4 l/s och sovplats.
Några l/s tilluft i klädkammare.

Aggregat.
Välj inte ett för litet aggregat, gå hellre upp en storlek så går det lugnt och tyst.
T ex ett Östberg Heru 100 funkar fint.
Har ni annan uppvärmning än direktverkande el så blockera eftervärmningsbatteriet m t p energikostnaden, det görs i aggregatets inställningar i de flesta fall. Om ni mot förmodan tycker att det drar eller att rummen kyls ut så går det att aktivera igen.

Kanaldimensioner:
100 mm, max 15-20 l/s.
125 mm, max 30-35 l/s.
160 mm, max 70 l/s.
100 mm ut till donen funkar.
I ditt fall får du minst 35 l/s för huset och bör då ha 160 mm för ute- och avluftskanalerna, även för till- och frånluftskanalerna fram till första avgreningen (från aggregatet).

Ljuddämpare:
Använd ljuddämpare för till- och frånluft vid aggregatet, 900 mm långa räcker.
Om avluften släpps ut i vägg så sätt även en ljuddämpare där, minst 600 mm lång.
Ljuddämpare på tilluft till sovrum kan vara trevligt m t p överhörning mellan rummen. Till övriga rum behövs inga extra ljuddämpare.

Du behöver ingen frånluft på ovanvåningen och det är öppet mellan våningarna.
Se till att det är springor för överluft under eller över dörrar, det räcker med någon cm.
Vad ska jag ha för ljuddämpare till sovrummen? Jag drar ner från kallvind till vart rum.

E Emilius skrev:
Vad ska jag ha för ljuddämpare till sovrummen? Jag drar ner från kallvind till vart rum.
Ska och ska.
Så stora dämpare som möjligt. Det är inte så att det kan bli direkt överdimensionerat.
Montera så att det är tillräckligt med plats till isolering eftersom det är kallvind.

Jag tror inte att du får några större problem med blåsljud ändå, så en vettig ”routing” är viktigare än dämparstorlek.
Detta betyder i sin tur att spiro är bättre än slang då spiron är enklare att isolera bra.

Du behöver inte 160 kanaler på ute/avluft på 30 l/s. Du kan ha betydligt högre hastighet och tryckfall på dessa kanaler kontra anslutningskanalerna i huset.

I Installation skrev:
Du behöver inte 160 kanaler på ute/avluft på 30 l/s. Du kan ha betydligt högre hastighet och tryckfall på dessa kanaler kontra anslutningskanalerna i huset.
Tre sovrum med 10l/s per rum
Vardagsrum samt matsal 5+5 l/s

Det blir 40 liter så då bör jag ha 160 fram till något av de första sticken på tilluften enligt mina beräkningar, med utgång i tidigare svar om dimensioner.

Och på frånluft 160 fram till första stick (kök) och sen 125 till badrum.

Du menar jag är fel på det? Har utgått från tidigare svaret längre upp av Pelle-Pelle post nr 2

E Emilius skrev:
Tre sovrum med 10l/s per rum
Vardagsrum samt matsal 5+5 l/s

Det blir 40 liter så då bör jag ha 160 fram till något av de första sticken på tilluften enligt mina beräkningar, med utgång i tidigare svar om dimensioner.

Och på frånluft 160 fram till första stick (kök) och sen 125 till badrum.

Du menar jag är fel på det? Har utgått från tidigare svaret längre upp av Pelle-Pelle post nr 2
En annan tumregel är: kör så stort du kan. Kostnaden för större dimension är försumbar.

Själv har jag kört med rördragningen som är 30 år gammal. En massa 100mm och även några 85mm till sovrummen. Funkar bra utan oljud.

A Antemoo skrev:
En annan tumregel är: kör så stort du kan. Kostnaden för större dimension är försumbar.

Själv har jag kört med rördragningen som är 30 år gammal. En massa 100mm och även några 85mm till sovrummen. Funkar bra utan oljud.
Aggregatet bestämmer. Är det 160 anslutningar kör du på det. Är det 125 kör du på det. Men 40 l/s på en huvudkanal 125 kommer inte vara ett problem.

I Installation skrev:
Aggregatet bestämmer. Är det 160 anslutningar kör du på det. Är det 125 kör du på det. Men 40 l/s på en huvudkanal 125 kommer inte vara ett problem.

I Installation skrev:
Nej, montören och omgivningen bestämmer.
Men är det 125 anslutning så ser jag ingen mening med att öka dimensionerna mer än så.
Är det 160 anslutning så skulle jag köra så gott det går med 160.

Drar man däremot rören i trånga och kalla utrymmen så skulle jag se till att det finns plats för isolering.

A Antemoo skrev:
Nej, montören och omgivningen bestämmer.
Men är det 125 anslutning så ser jag ingen mening med att öka dimensionerna mer än så.
Är det 160 anslutning så skulle jag köra så gott det går med 160.

Drar man däremot rören i trånga och kalla utrymmen så skulle jag se till att det finns plats för isolering.
Då skall man lita på sin montör för att lämna det där. En ritning är på sin plats och den ska inte random montör utföra. Att isolering är viktigt i synnerhet i kalla utrymme men det har väl alla koll på. Själv kör jag 100 mm och är nöjd med det. Kallvind och oisolerat på uteluft och avluften men täta skarvar.

I Installation skrev:
Då skall man lita på sin montör för att lämna det där. En ritning är på sin plats och den ska inte random montör utföra. Att isolering är viktigt i synnerhet i kalla utrymme men det har väl alla koll på. Själv kör jag 100 mm och är nöjd med det. Kallvind och oisolerat på uteluft och avluften men täta skarvar.
Monterar man själv så är man ”montören”.
100mm räcker nog i de flesta fall beroende på antal meter som går i kallt utrymme.
Folk får saker och ting att låta svårare än det är och numera krävs nästan uträkning av turbulens vid var också varannan popnit. Dessutom måste man väl använda tryckmätare popnitar och H120 isolation i utrymmen där folk ”släpper väder”.

Folk drar sig för att installera en postlåda då de flesta verkar finna svårigheter och bygglovsansökningar som måste gå igenom innan man kan göra något.

Kör på är mer min melodi. Oftast blir det overkill oavsett

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.