14 407 läst ·
31 svar
14k läst
31 svar
Dimensioner för bärlinor
Angående skruv är det ingen fråga (längre) och har blivit utrett i hundra trådar. Använd endast rostfri om det inte är under tak. A2 och A4 kan man båda böja med handkraft och det är det som är viktigt, inte eventuell rost på sk ytbehandlade skruvar som tex c4. Du kan inte böja en C4-skruv, de går av.
A4 om du bor nära kust, A2 räcker i andra fall. C4 etc fungerar under tak, aldrig annars. Märke spelar enligt mig marginell roll, men det är lättare att skruva med kända märken då jag upplever att de oftare är skurna bättre i spetsen.
Angående dimensionering. Dra in plattorna 30-50cm. Det är mer estetiskt och dessutom minskar spännvidd. Du kan använda dubbla 45x170 eller strössla på med plattor/stöd så att spännvidderna minskar.
A4 om du bor nära kust, A2 räcker i andra fall. C4 etc fungerar under tak, aldrig annars. Märke spelar enligt mig marginell roll, men det är lättare att skruva med kända märken då jag upplever att de oftare är skurna bättre i spetsen.
Angående dimensionering. Dra in plattorna 30-50cm. Det är mer estetiskt och dessutom minskar spännvidd. Du kan använda dubbla 45x170 eller strössla på med plattor/stöd så att spännvidderna minskar.
Jag tar upp denna tråd istället för att skapa en ny.
Jag har gjutit plintar för tre bärlinor (längst ut på ena änden sitter stolpskorna i berg).
Längden på linorna är 4,8m och det är fyra stöd under varje. Mellanrummet mellan linorna är drygt 2m cc. Bärlinorna är 45x170.
Så funkar detta eller kommer det bli svajigt?
Jag har inte bestämt dimension på reglarna än.
Jag har gjutit plintar för tre bärlinor (längst ut på ena änden sitter stolpskorna i berg).
Längden på linorna är 4,8m och det är fyra stöd under varje. Mellanrummet mellan linorna är drygt 2m cc. Bärlinorna är 45x170.
Så funkar detta eller kommer det bli svajigt?
Jag har inte bestämt dimension på reglarna än.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden